Inspiratie update #4: Vertical video’s, de impact van takeovers, DOOH en Advergames

Inspiratie update #4: Vertical video’s, de impact van takeovers, DOOH en Advergames

Inspiratie update #4: Vertical video’s, de impact van takeovers, DOOH en Advergames 1200 800 DSlab

Inspiratie tijd! Namens DSlab mag ik (Bosse) jullie weer een inspiratie update voorschotelen waardoor jullie lekker in mogelijkheden kunnen (blijven) denken. Topics die ik deze editie bespreek: Mobile video (TikTok), hoe je meer uit een takeover kan halen, waarom een game meer is dan een spelletje, Digital Out Of Home (DOOH/OOH). Naast een aantal inspirerende cases deze keer een nieuw onderwerp voor de pioniers onder ons: Wie-O-Wie?!

De perfecte Bumper (TikTok) video ad

TikTok komt keihard op en vraagt om een ander soort video ad: kort, bondig, vertical en straight to the point. Heb je al een TVC/spot? Dan zit je helemaal goed, deze kunnen wij namelijk altijd mooi doorvertalen naar jouw TikTok versie. Ook als het origineel horizontaal is en bijvoorbeeld 30 seconden duurt.
Sterker nog: zelfs al heb je helemaal geen videomateriaal beschikbaar kunnen we middels animatie een mooie 6s vertical video ad maken waarmee je TikTok land kan gaan veroveren

Hoe we kunnen helpen

  • Vertical video’s ontwikkelen we in elke gewenste lengte
  • Vertical video’s ontwikkelen we voor voor elk gewenst platform
  • We ontwikkelen ook horizontale bumper ads
  • Met op maat gemaakte eindkaart voor beter resultaat
  • Consistente campagne over meerdere kanalen behoort tot de mogelijkheden

Zeg meer met een takeover

Als ultieme expert én liefhebber van takeovers behoort deze tot de persoonlijk favorieten: een takeover waarbij de kijker de inhoud van de takeover kan bepalen door een mooie interactieve wisselwerking tussen billboard en skins. De take-aways van deze case: middels interactie een meer gecompliceerde/uitgebreide message mogelijk, info uit billboard kan doorschuiven naar skins voor maximale viewability en tot slot: zelfs een prijsvraag kan flinke branding waarde hebben als de ad maar kwalitatief is. Vooral deze laatste is in mijn ogen van belang. Want wat je message ook is, zorg er altijd voor dat je kwaliteit uitstraalt. De kijker heeft het snel genoeg door als dit ontbreekt…

Mogelijke toepassingen

  • Meer gecompliceerd product of dienst: leg het in stappen uit en geef de kijker zelf de mogelijkheid om te bepalen wat te zien is.
  • Zelfs programmatic in te zetten
  • Nieuwe kledinglijn: kies in het billboard de stijl en het model in de skins past zich aan.
  • Bij verschillende producten in dezelfde serie (velgen/schoenen/vakantiebestemmingen/smaken): bij de keuze voor 1 van de producten in het billboard kunnen skins zich hier uiteraard op aanpassen.
  • Geef de kijker de mogelijkheid om middels interactie een product/dienst custom te maken (in het voorbeeld kies je koop/krijg/win, waarom geen rood/groen/geel?
  • Ook mogelijk voor radical op bijv. Nu.nl

Een game is meer dan een spelletje

Hoe trek je de aandacht van de doelgroep, maak je relevante impact en kan je een product/dienst uitleggen? Met een mini-game natuurlijk! De bewegende elementen van het spel trekken de aandacht. Wanneer het spelletje relevant is voor jouw doelgroep én aansluit bij je product of dienst lok je een moment van doen uit. Dit moment van doen blijft simpelweg beter hangen bij je doelgroep dan alleen kijken.
Een mini-game is meer dan een spel. Het is een speelse interactie waarmee je een product kan uitleggen. Ook zeker mogelijk bij serieuze producten/diensten. Zie bijvoorbeeld deze Bosch case

Mogelijke toepassingen

  • D.m.v. een game kan de kijker je product of dienst al ervaren, zie het als een voorproefje.
  • Voor IEDER merk, product of service is een relevante game te verzinnen…. daag ons maar uit 😉
  • Enorm veel game mogelijkheden binnen een banner met bijvoorbeeld schieten/slicen/memory/sudoku/puzzelen/zoeken
  • Ook in de vorm van een challenge/vraag. Waarbij de uitkomsten gemeten kunnen worden (data!) en de kijker informatie kan krijgen adhv zijn/haar antwoord.
  • Je kan de kijker zelfs een probleem op laten lossen binnen de game en dit als selectiemethode gebruiken voor vacatures

Digital Out Of Home (DOOH) voorbeelden

Meer en meer bedrijven nemen DOOH op in de marketingmix. De digitale schermen worden steeds beter, nu alle video ads nog ;). Wist je trouwens dat de opmaak van een normale DOOH uiting erg dicht bij online banners ligt? Super easy om een consistente message uit te zenden, zowel online als DOOH.

Mogelijke toepassingen

  • Meerdere schermen naast elkaar? Wij kunnen een storyline doortrekken en 1 geheel smeden.
  • Specifieke schermen op het oog? Laat ons spelen met de real life omgeving/achtergrond/locatie voor maximaal effect.
  • Uitbreiding van je advertentiemogelijkheden zonder in te boeten op de consistentie van je message.
  • Tegenwoordig ook programmatic in te kopen
  • Baanbrekende/innovatieve invullingen mogelijk waardoor free publicity bijna afgedwongen kan worden. Vraag naar de mogelijkheden.

WIE-O-WIE?! Voor de pioniers!

  • Een black-friday of tech monday actie? We like! Om in de sfeer te komen geef ik 15% korting op een aanvraag hiervoor.
  • Een interacieve storyline in jouw radical (op bijv Nu.nl) die zich afspeelt door alle ad slots van de pagina heen.
  • Een banner die overdag andere content toont dan ‘s nachts (intelligent dus), voor maximale resultaten en relevantie.
  • ‘De slider’: geef de kijker de mogelijkheid om middels een schuif de banner aan te passen. Op basis van schuifgedrag zal de banner realtime aanpassen: “Schuif naar rechts en je ziet onze auto ‘s nachts. Schuif naar links en je ziet onze auto overdag” of “Schuif naar rechts voor de keuken zonder HG, naar links voor met HG” of “Kamer met en zonder onze lampen” etc. Ook mogelijk met draaischijven, trekkoorden, hendels, poken, sturen, dimmers etc.
  • Een classy banner voor je eigen rest inventory?
Bosse Zaal account manager bij creatief bureau DSlab

Bosse Zaal
Product expert & Account Manager

Meer inspiratie nodig?

Voortdurend op zoek zijn naar de laatste technieken en digitale innovaties. Dat is wat ons bij DSlab en Campage on top of our game houdt! Innovatie vinden we belangrijk omdat het ons pusht constant op zoek te blijven naar vernieuwende digitale creatives. En daar profiteert iedereen van! Bedankt voor het lezen van deze inspiratie update. Hopelijk hebben we je kunnen inspireren! Heb je vragen, aanvullingen, tips of tops: laat vooral van je horen!

Wil je samen sparren over een mogelijke opdracht, een inspiratiesessie aanvragen of heb je een andere vraag? We helpen je als creatief bureau graag op de manier die het fijnste werkt voor jou. Een video call, fysieke afspraak, mailconversatie of telefoontje zijn allemaal goed! Interesse in een uitgebreide inspiratiesessie? Lees dan hier verder.

Bekijk andere inspiratie updates

Schrijf je in voor de inspiratie updates mailing!

Ontvang enkele keren per kwartaal een innoverende inspiratie update per email met gave cases, nieuwe technieken/formaten, slimme tips en nog veel meer!