Advergames, Playable Ads en Gamification banners
Hoe krijg je meer interactie en betere engagement met je doelgroep? Juist, met een advergame of playable ad in je online campagne! Zelfs als je merk of product niets met games te maken heeft kan een advergame zeer effectief zijn!

Wat zijn Advergames, Playable Ads en Gamification banners?

Advergames, ook wel ‘playable ads’ of ‘gamification ads’ genoemd, zijn HTML5 (Rich Media) banners met één of meerdere spelelementen verwerkt in de advertentie. Wat advergames zo aantrekkelijk maakt, is dat het een medium is waarbij je doelgroep betekenisvolle interactie aangaat met jouw merk, product of dienst. Anders dan bij een animated ad of video advertentie, kun je met een advergame echt een ervaring overbrengen. Dat zorgt ervoor dat deze playable banners uiterst geschikt zijn voor brand awareness en engagement campagnes.

Zelfs als je product, dienst of je doelgroep niks met games te maken heeft, kan een advergame zeer effectief zijn. Bijvoorbeeld met een zoek en vind spel waarbij je karakters uit een nieuwe film zoekt, of tetris met producten in een bestelbusje om te showcasen hoeveel er in past. Een game zorgt dat je langer top of mind blijft bij de doelgroep omdat mensen acties uitvoeren. Daarom kan zelfs een memory spel met afbeeldingen van jouw merk al werken terwijl memory misschien helemaal niets met je merk te maken heeft! Interactie is uitdagend en triggert mensen actie uit te voeren, zelfs als ze normaal niet van games houden. Daarnaast kan een advergame ook een vernieuwend of ingewikkeld product op een leuke manier presenteren en uitleggen. In plaats van dat iemand in tekst moet lezen hoe het werkt kunnen ze zelf al spelenderwijs ontdekken hoe het werkt.

Veel mensen denken door de naam dat advergames altijd echt moeten draaien om een game en dat het daarom niet geschikt is voor hun bedrijf. Het is daarom goed om te horen dat advergames eigenlijk veel breder zijn dan alleen een spelletje. Losse spelelementen kunnen voor veel verschillende campagnedoelen, merken en branches worden ingezet. Wij kunnen voor iedere branche een effectieve advergame ontwerpen en ontwikkelen. Ontdek er meer over op onze advergames branche pagina.

Wat is het verschil tussen een Advergame, Playable Ad en in-banner game?

We komen veel verschillende termen tegen op het internet, maar eigenlijk komt het allemaal op hetzelfde neer. Een Rich Media display banner met HTML5 technieken die door middel van interactie een soort spel elementen hebben. Ongeacht de naam, wij kunnen een gaaf spel concept bedenken voor ieder product en iedere branche. Denk je een merk of product te hebben dat écht niet aansluit bij een mini game? Daag ons uit en laat ons vrijblijvend een gaaf concept bedenken.

Advergame en Playable Ads voorbeelden

Het mooie aan een advergame is dat er ontzettend veel mee mogelijk is met de huidige HTML5 technieken. We hebben ervaring met het bedenken en ontwikkelen van veel verschillende advergames met verschillende spelelementen. Naast de voorbeelden die we hier tonen zijn er eindeloos veel creatieve advergames te bedenken, waardoor er altijd een advergame oplossing is die past bij jouw merk en campagne.

Playable ads: Minigames, demo’s en tutorials

Minigames dragen bij aan je brand awareness doordat je doelgroep op een speelse manier met je merk interacteert. Met een demo of tutorial krijgt je doelgroep alvast een voorproefje van hoe het is om gebruik te maken van jouw product of dienst, en kunnen daarnaast bijdragen aan traffic naar je website. Mocht je product juist een game zijn, zoals een mobiele app spel, dan kunnen we natuurlijk ook een verkorte demo versie in een advergame verwerken om de doelgroep nieuwsgierig te maken.

Minigame Fruit Ninja

Grijp de aandacht met advergames door middel van een variant op de welbekende mini game Fruit Ninja! Naast groente of fruit kunnen we hier uiteraard ook andere afbeeldingen gebruiken.

Playable tutorial ad

Met een playable tutorial ad kun je jouw product op een speelse en stapsgewijze manier uitleggen aan je doelgroep, en zo interesse opwekken.

Product demonstratie

Door je doelgroep spelenderwijs gebruik te laten maken van je product of dienst krijgen ze al een voorproefje van hoe goed, fijn of nuttig deze is. Je kunt ze dus al (deels) overtuigen met een online campagne.

Interactive video als game element

Door video’s op de juiste punten te knippen en interactieve knoppen toe te voegen, maken we van een video een echte interactieve spelervaring.

Product demo gamification

Een product demo is ook ideaal om meerdere producten of verschillende onderdelen van je product te showcasen. Dit kan voor nagenoeg ieder fysiek product goed werken.

Uitdagende 1 of 2 staps spel elementen

Laat je doelgroep bijvoorbeeld een gokje wagen met een casino minigame in je banner, en geef ze alvast een voorproefje van het echte werk!

Bewijs verzamelen ad

Een minigame kunnen we helemaal afstemmen op jouw campagne, zoals we bijvoorbeeld bij deze banner voor de politie hebben gedaan.

Puzzel banner

Met deze advergame maakt je doelgroep (letterlijk) de puzzel compleet. Deze banner is overigens ook geschikt voor merken die helemaal niks met puzzels te maken hebben.

Interactieve demo video ad

Ook met een video is het maken van een demo advertentie waarbij je doelgroep je product uit kan testen mogelijk.

Zoek en vind spellen banners

Deze spellen banners sluiten perfect aan bij campagnes waarbij het draait om het ontdekken, voorstellen of verzamelen van verschillende producten, diensten of personages. Wanneer iemand een item in deze banners vindt kan je bijvoorbeeld meer informatie over dit item tonen, waardoor je doelgroep op een interactieve manier veel meer te weten krijgt over jouw product of dienst.

Product search banner

Je doelgroep krijgt een voorproefje van een verzamelactie door het zoeken naar de producten in een interactieve playable ad banner!

Personages zoeken advergame

Door het zoeken en vinden van de personages uit een film of serie, leert je doelgroep de personages op een speelse manier kennen.

Verzamel advergame banners

Er zijn ontzettend veel mogelijkheden van wat je kan vinden in een advergame, die we helemaal op jouw campagne kunnen afstellen.

Activatie door advergames

Er zijn veel verschillende manieren om je doelgroep bij een advergame aan te zetten tot interactie. Door middel van interactie breng je jouw merk dichter bij de doelgroep. Hierbij hoeft je merk of doelgroep dus niet per se iets met games te maken te hebben. Je wil dat iemand gewoonweg op een leuke en positieve wijze bezig is met jouw merk, en hierdoor blijft deze langer top of mind. Zelfs generieke spelelementen in een advergame kunnen je doelgroep activeren, waarbij ze op interactieve wijze met jouw product of dienst bezig zijn.

Brick Breaker advergame

Het Brick Breaker principe is een veelzijdige advergame waarbij we de spel elementen in allerlei vormen en maten kunnen opmaken.

Tetris game banners

Een van de oudste digitale minigames, die goed gebruikt kan worden om bijvoorbeeld te laten zien hoeveel er in een auto past.

Gooien of shooting game

Mik en schiet op de doelen die voorbij lopen, vliegen, springen of rennen. Ook een shooting game kan gemaakt worden zonder het gevoel van geweld over te brengen.

Zoek de verschillen ads

Heb je een mooie poster of afbeelding, laat je doelgroep dan extra lang ervan kijken om de verschillen op te speuren.

Kleur spelletje advergame

Laat je creativiteit de vrije loop! Laat gebruikers bijvoorbeeld je product of afbeelding inkleuren, of geef ze een totaal leeg canvas om op los te gaan.

Kies en ontdek game banners

Een kies en ontdek banner is ideaal voor merken die meerdere producten in één banner willen promoten.

Scratch en reveal banners

Laat de gebruiker scratchen en onthul een beeld naar keuze. Dit mechanisme kan zeer breed worden toegepast, denk aan een kraskaart tot ijslaag tot schoonmaken tot schilderen.

Ontwijken spel banner

Bepaalde zaken moet je in deze banners ontwijken, terwijl sommige juist punten opleveren. Dit spelmechanisme kan ook van rechts naar links worden gebouwd of zelfs van boven naar onder.

Advergames catchgame voorbeeld

Catch advergame

Het verzamelen van producten of afbeeldingen kan ook in de vorm van een vangspelletje (ook wel catch game genoemd). Geschikt voor veel diverse branches en producten.

Advergame basics (weinig assets nodig)

Zelfs als je weinig tot geen assets tot je beschikking hebt is het mogelijk er een advergame van te maken.

Quiz spel banner

Test de kennis van je doelgroep over je product, merk, of campagne met een quiz spel in een HTML5 banner.

Memory game ad

Blijf top of mind met een welbekend potje memory. Eenvoudig op te maken met jouw (campagne) afbeeldingen.

Schuifpuzzel advergame

In principe kunnen we elke afbeelding zo opknippen dat het een leuke interactieve schuifpuzzel wordt!

Doolhof advergame

Kan jij de weg vinden naar de winkel? Of… natuurlijk naar elke andere plek die aansluit bij jouw campagne! Met een doolhof zijn opvallende advergames te maken.

Captcha game ad

Een captcha game is een unieke manier om de aandacht te trekken met je banner en dat terwijl er zeer weinig assets voor nodig zijn.

Ander spel idee?

Heb je een ander advergame idee dat met weinig assets gemaakt kan worden? Neem contact met ons op om de mogelijkheden te bespreken.

Desktop, tablet en mobiele Advergames

Op welk device je jouw online bannercampagne ook richt, wij kunnen daarvoor een geschikte advergame bedenken, ontwerpen en uitwerken. Een advergame kunnen we zo opmaken dat hij inzetbaar is op alle devices, wat natuurlijk super efficiënt is. Hierbij houden we altijd rekening met elk type device en zijn eigen interacties, limieten en schermgroottes. Hierdoor draait je advergame goed op elk apparaat. Voor zowel desktop als mobiel zijn er veel overeenkomstige technieken waarvan we gebruik kunnen maken in een game advertentie, zoals klikken/tikken of slepen/swipen. Daarnaast zijn er een aantal technieken waarvan we gebruik kunnen maken die uniek zijn voor alleen mobiel of desktop, deze zijn dus op een van de twee in te zetten.

Advergames en Playable ads ook voor inApp campagnes

Het is zeker mogelijk om een advergame in te zetten in advertentie in apps, ook wel InApp ads genoemd. InApp advergame advertenties draaien op tablet en mobiel, waardoor je alleen rekening hoeft te houden met mobiele technieken. Er zijn veel verschillende apps die InApp ads draaien, van mobile game apps tot nieuwssites. Grote kans dat jouw doelgroep hier dus bij zit!

Weborama awards Rich Media banners

Breed inzetbaar bij publishers en netwerken

Zolang een ad exchange, publisher of advertentienetwerk interactiviteit ondersteunt, kunnen wij een advergame voor je maken. De mate waarin interactie is toegestaan bepaald de game mechanics en soms op welke devices de advergame gespeeld kan worden. Sommige publishers of netwerken staan heel veel interactie en afbeeldingen toe, terwijl andere meer gelimiteerd zijn. Gelukkig hebben wij genoeg technieken en creativiteit in huis om per publisher het maximale eruit te halen en zo een unieke advergame neer te zetten!

Advergames in o.a. Weborama, Google DV360, Adform

In principe kunnen wij advergames voor ieder platform ontwikkelen als we de juiste specificaties (en templates) ontvangen. De meeste ervaring hebben wij echter met Weborama, Adform en Google Display & Video 360 (DV360). Bij deze platforms kunnen we gebruikmaken van een hogere bestandsgrootte, en van meerdere soorten interactie, zoals klikken en swipen. Hierdoor zijn er meer mogelijkheden om een meer uitgebreide advergame te maken, zowel op desktop als mobiel.

Playable ads voor o.a. Google Ads – onder de 150kb!

Vaak wordt gedacht dat een advergame of (mini)game banner alleen mogelijk is in de duurdere Rich Media campagnes, maar zelfs onder de 150kb (of soms zelfs 100kb) kunnen wij een advergame voor je ontwikkelen! Het is bij een Google Ads banner niet toegestaan om een interactie op klik toe te voegen, want elke klik binnen een Google Ads banner is automatisch een doorklik naar de landingspagina. Maar wij kunnen advergames ontwikkelen waarbij je interactie uitvoert met de muisbeweging. Daardoor zijn deze Google Ads Advergames alleen geschikt voor desktop.

Welke assets moet ik aanleveren voor een advergame?

Weinig assets beschikbaar? Geen probleem! We kunnen een advergame of playable ad zo uitgebreid of simpel maken als je wilt. Zelfs met een minimale hoeveelheid materiaal kunnen we een ontzettend toffe advergame neerzetten. Een aantal voorbeelden van advergames die we dan bijvoorbeeld kunnen maken zijn puzzels, memory of een quiz. We denken altijd graag met je mee over advergame mogelijkheden voor jouw volgende campagne.We kunnen voor jouw campagne een maatwerk advergame ontwerpen en uitwerken. Hoe meer materiaal je beschikbaar hebt, hoe dieper we kunnen gaan in het op maat maken van je ad.

Advergames en Playable ads laten maken door creative studio DSlab

Dé kans die je krijgt om iemand te overtuigen, moet perfect benut worden. Daar staan wij als team en bedrijf volledig achter en dat zie je dan ook terug in ons werk. Ongeacht je campagnebudget helpen wij jou een succesvolle campagne te draaien en de kans om je doelgroep te overtuigen, perfect te benutten.

Dit doen we door ons 100% te focussen op het ontwikkelen van effectieve creatives en landingspagina’s die impact maken op de doelgroep door het gebruik van innovatieve technieken, creatieve designs en een hoge afwerkingskwaliteit. Door onze kennis en jarenlange ervaring weten wij dan ook het maximale uit de beschikbare advertentieruimte en restricties te halen.

  • We zijn experts geworden door onze passie voor animatie, interactie en video technieken. We zijn altijd bezig met innoveren om nóg gavere creatives te maken voor jouw volgende campagne.

  • We denken graag nog voor je officiële aanvraag mee, zonder kosten, hoe we jouw campagne perfect doorvertalen. Van brainstorm tot concept tot uitwerking.

  • We zijn een onafhankelijke creatie studio die met net zoveel liefde werkt voor individuele merken, marketing- en mediabureaus als publishers en netwerken.

  • “De mooiste dingen maak je samen” vinden wij een prachtige uitspraak. Wil jij zelf het concept en/of design maken en moeten wij de uitwerking realiseren? Geen probleem! Leuk zelfs!

  • Van inspiratie updates (email) tot inspiratiesessies (op locatie of video call), wij delen graag onze kennis zodat we samen nog mooiere campagnes kunnen bedenken!

  • Snelle productie is belangrijk, maar snelle (mail) communicatie is misschien nog wel belangrijker! Hier krijgen we dan ook regelmatig complimenten over.

  • Naast Rich Media banners creëren we ook IAB display bannersets, Social media ads, Video ads, Digital Out Of Home (DOOH) creatives én landingspagina’s die perfect aansluiten op je campagne.

    We helpen je dus graag als je maar één formaat nodig hebt, bijvoorbeeld ter aanvulling van de eenvoudigere banners die je zelf ontwikkeld, maar ook als je de gehele digitale creatie productie bij ons neer wil leggen om een consistente en daarmee uiterst efficiënte campagne te kunnen draaien.

Bosse Zaal
Product expert & Account Manager

Brainstorm of inspiratiesessie?

Wil je samen sparren over een mogelijke opdracht, heb je een dosis inspiratie nodig of heb je een vraag? We helpen je graag op de manier die het fijnste werkt voor jou. Een video call, fysieke afspraak, mailconversatie of telefoontje zijn allemaal goed! Interesse in een uitgebreide inspiratiesessie? Lees dan hier verder.

Weet je al wat je wil? Neem dan contact op om een offerte op te vragen! Als nieuwe klant krijg je bij ons altijd een welkomstkorting, omdat wij overtuigd zijn dat wij na de eerste succesvolle campagne samen blijven werken!

Schrijf je in voor de inspiratie updates mailing!

Ontvang enkele keren per kwartaal een innoverende inspiratie update per email met gave cases, nieuwe technieken/formaten, slimme tips en nog veel meer!