Google Ads banners studio, agency, creative studio, etc. 😉
Hoe je ons ook noemt, een banner studio, creatie developers, creative studio, creative agency of een wilde mix van deze termen. Wij zijn een van de grote onafhankelijke creatieve bureau’s die gespecialiseerd is in de productie van alle type HTML5 banners. Display banners en IAB bannersets ontwerpen en ontwikkelen wij veelal voor Google Ads waardoor we inmiddels perfect weten hoe we hier het maximale uit kunnen halen voor jouw campagne.
Als banner developer met meer dan 10 jaar ervaring in banner productie, zijn we gewend om te werken met de strenge specificaties van Google Ads en zoeken we altijd de limieten van wat er is toegestaan.
Dus zoek jij een creative studio voor creatieve en effectieve Google Ads banners? Dan ben je bij DSlab aan het goede adres! Lees hieronder meer over de verschillende formaten, bekijk de content mogelijkheden en de voordelen om creatives via Google Ads in te zetten.
Google Ads banner voorbeelden en mogelijkheden
Met onze jarenlange ervaring hebben we inmiddels prachtige Google Ads banners voorbeelden gemaakt en daarom laten we je graag zien wat er onder andere mogelijk is. Wij weten met onze expertise en kennis dan ook het maximale uit de beschikbare ruimte te halen. Zowel visueel als techisch als binnen de gelimiteerde bestandsgrootte. Hierdoor springen onze Google Ads banners boven het gemiddelde uit waardoor jouw campagne niet alleen goed presteert, maar de ads ook de kwaliteit uitstralen van jouw bedrijf en product/dienst. Wil je nog meer weten over alle display banner mogelijkheden (ook buiten Google Ads) lees dan hier verder.
Opvallende intro animatie
Het eerste doel van elke online banner is de aandacht vangen van de kijker die op een webpagina iets aan het lezen is. Zonder de aandacht te vangen kan je nooit de (volledige) boodschap over brengen en zorgen dat de kijker op je banner klikt.
Zorg dus altijd voor een opvallende intro animatie voordat je verder gaat met het overbrengen van je boodschap!
Impactvolle animaties
Het kwaliteitslevel van impactvolle animaties (en de afwerking) maakt het verschil tussen die standaard IAB bannerset en een Premium IAB bannerset. Of het nu gaat om de animatie hoe een foto in beeld komt, hoe een tekst opbouwt of hoe een button animatie werkt.
De hoge kwaliteit hierin is alleen te behalen wanneer Google Ads banners vanaf scratch worden gemaakt en niet door een tool worden gegenereerd.
Meerdere scenes
Door de strenge limitaties is het met Google Ads banners een kunst om meerdere scènes te laten zien met informatie (vooral als je per scène andere afbeeldingen gebruikt). Iets wat soms gewoonweg noodzakelijk is om je boodschap over te brengen terwijl je niet wil inleveren op kwaliteit en gave animaties.
Met onze werkwijze en slimme trucjes kunnen we meerdere scenes in Google Ads banners verwerken met behoud van kwaliteit en creativiteit.
Muis interactie
Interactie is vaak niet toegestaan bij Google Ads banners, maar op desktop kan gelukkig wel gemeten worden wat de positie van de muis is! Daarmee kunnen wij vervolgens toch interacties uitvoeren zoals te zien in het voorbeeld. Ook is het mogelijk om op mouseover andere leuke animaties aan te roepen.
Wil je meer interactie? Lees dan verder op in de pagina over Rich Media IAB banners.
Hoge afwerking in de details
Een premium afwerking zit in de details en een Google Ads bannerset weerspiegelt de kwaliteit van je merk/product/dienst. Zorg dus altijd voor die gave details zoals:
- Een button die transformeert van play knop naar CTA button
- Het logo dat niet in één keer in beeld komt, maar opbouwt in een paar stappen.
- Soepel overgangen tussen verschillende content
- Die automatische trigger animatie om de kijker te doen verleiden door te klikken.
- Een opvallend intro met smooth animaties
- Een leuk effect op mouseover
Retina images
Met beeldschermen die steeds scherper beeld krijgen door meer pixels per inch te krijgen (dus binnen hetzelfde oppervlak
meer pixels), is het van belang dat afbeeldingen in Google Ads banners retina zijn gemaakt. Bij retina images maak je de afbeelding dus 2x zo groot in pixels zodat deze op deze scherpe beeldschermen ook haarscherp zijn. Je kunt je alleen al inbeelden dat een formaat dat 2x zo groot is (in totaal 4x de oppervlakte!) ook meteen groter is in kilobytes. Iets wat weer een uitdaging met zich meebrengt als de specificaties zo streng zijn, maar dat is een uitdaging die wij graag aangaan!
Google Ads HTML5 banner formaten en specificaties
Google Ads banners, ook wel display-advertentiebanners genoemd door Google, zijn er in verschillende formaten. Veelal gaat het hier om de standaard IAB banner formaten. Voordeel daarvan is dat de inventory voor de plaatsing enorm groot is, maar het nadeel is dat er geen exotische bannerformaten zijn die extra veel impact maken zoals met Rich Media ads.
Hoe dan ook leggen we je graag de mogelijkheden uit en geven we je onze Google Ads banner tips & tricks. Benieuwd naar wat voor content er in de banners verwerkt kan worden? Dat lees je verderop bij “Google Ads display banner content voorbeelden”.
Google Ads display banner formaten en aanraders voor je bannerset
Voor het gemak hebben we hieronder alle Google Ads display bannerformaten uitgeschreven. Er zijn nog meer formaten beschikbaar, maar daar is de inventory vaak nog veel lager voor en daarmee in onze ogen niet interessant. Ook al is je budget groot dan raden we aan om meer in te zetten op de gave grote formaten. Per device hebben we tips/aanraders welke formaten je altijd als eerste in je Google Ads bannerset zou moeten gebruiken:
Desktop
Op desktop raden wij de volgende formaten aan:
970×250
300×600
336×280
300×250
160×600
970×90
Deze formaten zijn ook mogelijk op desktop, maar hebben minder inventory of zijn minder interessant door het kleine formaat:
728×90
120×600
468×60
250×250
200×200
980×120
Tablet
Op tablet raden wij de volgende formaten aan:
728×90
300×250
336×280
160×600
Deze formaten zijn ook mogelijk op tablet, maar hebben minder inventory of zijn minder interessant door het kleine formaat:
120×600
250×250
200×200
468×60
Mobile
Op mobiel raden wij de volgende formaten aan:
300×250
320×100
336×280
Deze formaten zijn ook mogelijk op mobiel, maar hebben minder inventory of zijn minder interessant door het kleine formaat:
320×50
300×50
250×250
200×200
Google Ads HTML5 banner specificaties
Als adverteerder vind je het misschien niet hét belangrijkste om te weten welke specificaties er precies aan Google Ads banners zitten, maar dit beslist wel welke banner content wel en niet is toegestaan. Daarmee kan het een keuze beïnvloeden om wel via Google Ads te adverteren of niet. Daarom hierbij de specificaties voor de standaard Google ads banners, inclusief wat toelichting vanuit ons:
Vragen of twijfels? Neem contact met ons op en we helpen je verder.
Bestandstypes toegestaan: html, css, js, gif, png, jpg, jpeg, svg
Animatie lengte: maximaal 30 seconden animatie
Bestandsgrootte: 600kb (let op, nog niet ieder third party systeem accepteert 600kb, sommige oudere systemen accepteren nog steeds maar 150kb).
Lettertypes: alleen Google webfonts zijn toegestaan
Aanleveren: per banner als .zip file
Maximaal aantal files in zip: 40 bestanden
Google Ads clicktag:
- Implementeer in de javascript: var clickTag = “https://www.google.com”;
- Roep vervolgens onclick aan: window.open(clickTag);
Overige eisen:
- In de head moet altijd de ad.size worden aangegeven zoals
- Alleen door Google gehoste externe libraries zijn toegestaan
- Gebruik UTF-8 voor niet-ASCII-tekens.
- Stop geen files in de zip die niet gebruikt worden door de html code
Google Ads responsive display banners (raden wij af)
Voor wie er niet mee bekend is: Wat zijn responsive display banners? Responsive display banners zijn advertenties die je via het Google Ads systeem in kan stellen waarbij je niet per bannerformaat een creatie ontwikkeld en upload, maar waarbij je losse assets upload (zoals een foto, een logo en een tekst) waarmee het systeem automatisch allerlei soorten bannerformaten voor je kan genereren.
Je denkt waarschijnlijk meteen “Das handig, hoezo raden jullie die dan af?” dus dat leggen we graag uit! Natuurlijk zitten er voordelen aan responsive ads, maar wij zijn van mening dat deze niet opwegen tegen de nadelen en raden ze daarom af. Hieronder een vergelijking:
Voordelen van responsive banners
- Het bespaart tijd (en bij uitbesteden ook geld) omdat je niet elk banner formaat individueel moet (laten) maken.
- Een responsive banner kan in elk adslot draaien waardoor deze heel breed inzetbaar is.
- Je kunt verschillende copies, cta’s en images uploaden die Google automatisch voor je wisselt en met machine learning de beste combinatie maakt qua prestaties. Dit kan natuurlijk heel handig zijn als je (nog) niet weet welke copy en CTA het beste bij jouw doelgroep en campagne past.
Nadelen van responsive banners
- Altijd de standaard layouts die geen kwaliteit uitstralen en zich niet onderscheiden van de ads van je concurrenten.
- Gelimiteerde mogelijkheden welke content je kunt verwerken (vaak alleen een afbeelding, een logo, een headline, een tekst en een button tekst).
- Nagenoeg geen animaties en geen interacties waardoor je niet opvalt in het drukke bannerlandschap.
- Geen mogelijkheid om je campagne/product huisstijl op een goede manier te integreren in de bannerset.
- Visueel nooit perfect, omdat er niet per formaat gekeken is hoe alle content design technisch verwerkt moet worden.
Google Ads dynamische remarketing banners (shopping / feed)
In tegenstelling tot Google Display & Video dynamic feed banners (waar we alle creatieve vrijheid hebben), kun je Google Ads remarketing banners alleen maken met Google Web Designer (GWD). Prima tool/software, maar deze kent zijn limitaties t.o.v. custom made HTML code. Des al niet te min kunnen wij daar alsnog erg mooie en effectieve dynamische remarketing banners in maken! Sowieso mooier dan 90% van de shopping banners die je online ziet (vaak geautomatiseerd gemaakt door een systeem waardoor een mooi design mist).
Google dynamic remarketing banners zijn te maken in de meest gangbare IAB formaten. Hieronder een overzicht van de formaten met de formaten die wij per device aanraden (bij dit soort banners is het bijna altijd: bigger = better. Gewoonweg omdat je veel informatie in een banner moet verwerken.
Desktop
Op desktop raden wij de volgende Google Ads banners formaten aan:
970×250
300×600
336×280
Deze formaten zijn ook mogelijk op desktop, maar hebben minder inventory of zijn minder interessant door het kleine formaat:
728×90
120×600
160×600
300×250
Tablet
Op tablet raden wij de volgende Google Ads banners formaten aan:
728×90
300×250
336×280
160×600
Deze formaten zijn ook mogelijk op tablet, maar hebben minder inventory of zijn minder interessant door het kleine formaat:
120×600
Mobile
Op mobiel raden wij de volgende Google Ads banners formaten aan:
300×250
Deze formaten zijn ook mogelijk op tablet, maar hebben minder inventory of zijn minder interessant door het kleine formaat:
320×100
320×50
300×50
Waarom adverteren met Google Ads op het Google Display Network (GDN)? De voordelen
Met Google Ads banners adverteren op het GDN netwerk heeft zijn beperkingen wat betreft file size en type content, maar biedt toch veel mogelijkheden voor (middel/kleine adverteerders). Bekijk de voordelen hier naast/onder.
Meer dan 90% van de internetgebruikers te bereiken!
Ja je leest het goed! Via Google Ads zijn meer dan 90% van de internetgebruikers te bereiken met display ads. Een enorm bereik voor breed inzetbare campagnes.
Toegankelijk zonder tussenpersoon
Een Google Ads account kun je eenvoudig zelf aanmaken waardoor je kan adverteren zonder tussenpersoon zoals een marketingbureau. Let echter wel op dat er vereisten zijn om HTML5 banners in te mogen zetten. Zo moet je account al langer actief zijn, moet je een goede betalingsgeschiedenis hebben, moet je al een bepaald budget hebben uitgegeven en moet de reputatie van het account goed zijn.
Een van de goedkoopste manieren van display adverteren
Natuurlijk is een van de grootste voordelen van Google Ads de prijs. De kosten zijn zeer laag voor display ads wat natuurlijk fijn is voor iedere adverteerder.
Eenvoudige specificaties
Doordat er gelimiteerde bannerformaten zijn, geen ingewikkelde Rich Media templates en de Google Ads banners specificaties beknopt maar helder zijn, weet je waar je aan toe bent.