‘Display banners’ is een veelvoorkomende en overkoepelende term voor allerlei soorten visuele online banner advertenties. Deze display banners kunnen bestaan uit alleen een statische afbeelding, GIF animatie, maar ook HTML5 content. Met HTML5 content kunnen display banners mooie animaties krijgen en toch kleine bestandsgroottes behouden.
Wil je echter een stapje verder gaan met bijvoorbeeld interactie, video of dynamische data in je display banners? Dan kom je uit bij Rich Media banners. Of je Rich Media banners in kunt zetten is afhankelijk van het systeem waarmee je adverteert. Deze hanteren allemaal hun eigen regels, specificaties en tarieven. Zo heeft Google zowel het Google Ads systeem voor de meer basic display banners, maar ook Google Display & Video 360 (DV360) waarin Rich Media banners kunnen worden geserveerd.
Daarnaast heb je ook speciale Rich Media systemen zoals Weborama en Adform die zich vooral richten op grote Rich Media campagnes. Het voordeel van een Rich Media specialist als Weborama is dat je per campagne kunt inkopen met een vast budget. In tegenstelling tot DV360 waar je een minimum budget per maand moet uitgeven om uberhaupt een eigen account te mogen hebben. Om dus te kunnen overstappen van display banners naar rich media banners moet je zorgen dat je adverteert via de juiste systemen met de daarbijbehorende budgetten.
Verschil tussen display banners en rich media banners
Zoals we hierboven al uitgelegd hebben zit het verschil tussen display banners en Rich Media banners vooral in de content mogelijkheden. Waar display banners vaak alleen statische afbeeldingen, gif en standaard HTML5 animaties mogen bevatten kun je in Rich Media banners video, interactie en dynamische content verwerken. Daarnaast is er nog een groot verschil in de formaten. Waar display banners eigenlijk altijd in IAB formaten worden gemaakt, kun je Rich Media banners ook tegenkomen in high impact formaten als een Page Takeover, Interscroller, Interstitial, etc.
Wat zijn Rich Media banners?
De volgende term waar de dieper op induiken is Rich Media. Rich Media is een ontzettend breed begrip en biedt ontelbaar veel mogelijkheden voor jouw HTML5 banner campagnes.
In tegenstelling tot de display banners, kun je Rich Media in nóg veel meer formaten inzetten. Je bent niet beperkt tot de standaard IAB formaten. Denk bij Rich Media dus ook aan Page Takeovers, Interscrollers, Mobile Portraits en Super Headers. Dit zijn allemaal specifieke formaten die je nog gerichter kunt invullen. Daarnaast hoef je niet altijd in sets te werken en kun je er ook voor kiezen om slechts één formaat in te kopen.
Rich Media kan dan ook via meerdere systemen ingezet worden. Wij werken voor Rich Media het meest samen met Weborama, Adform en Google DV360 (Display & Video 360). Het grootste verschil tussen deze systemen ten opzichte van het Google Ads is dat ze op nóg meer (premium) websites draaien.
Daarnaast kun je bij Rich Media banners helemaal los gaan met elementen als video, animatie, audio, dynamische data en interactie. Zelfs mini games (genaamd Advergames) kunnen in deze banners worden verwerkt. Per publisher heb je wel weer te maken met aparte regels en guidelines maar bovengenoemde technieken zijn over het algemeen altijd mogelijk. Hier een klein lijstje met de belangrijkste specificaties van Rich Media banners:
- Bestandsgrootte meestal tot 4MB en in sommige gevallen zelfs tot 10mb
- Video is toegestaan
- Interactie mogelijkheden
- Meerdere doorklik links toegestaan
Wat zijn Display banners?
Terug naar de Display banners, zoals al kort in de introductie werd uitgelegd zijn dit standaard IAB banners die o.a. draaien via het Google Display Network. Onder dit netwerk vallen een groot aantal websites, apps en video’s waar jouw advertentie op kan verschijnen.
Display banners worden bijna altijd gemaakt in de generieke IAB formaten (zoals een 300×250, 970×250, 160×600, etc). Deze IAB standaard is de wereld in geroepen om te zorgen dat display banners breed inzetbaar zijn. Daarnaast worden display banners bijna altijd in een set gemaakt. Een set bestaat vaak uit 4 tot 8 formaten (maar je bent vrij om er zoveel te kiezen als je wil).
Het grootste verschil met Rich Media banners zijn de strenge en beperkte regels die de meeste display banners met zich mee brengen. We sommen de belangrijkste regeltjes voor je op:
- Er mag maar 1 bestandsformaat worden ingevoegd (html, gif, png of jpeg)
- Een maximale bestandsgrootte die klein is, bij Google Ads bijvoorbeeld 150kb
- Geen video toegestaan
- Geen interactie mogelijk
- Slechts één doorklik link toegestaan
Dit betekend dus dat de visuele creatie mogelijkheden voor Display banners vaak beperkt zijn en je geen interactie of video kan verwerken. Prima voor de basis display campagne, maar niet als je écht impact wil maken op je doelgroep!
We zien regelmatig dat adverteerders GIF banners maken, omdat ze niet weten hoe ze animaties mogen maken in HTML5. Dit is iets wat wij ten alle tijden afraden en daar kun je in deze blogpost meer over lezen.
Rich Media voor next level campagnes!
De mogelijkheden binnen Rich Media zijn dus eindeloos, ons portfolio is gevuld met de leukste interactiemogelijkheden, video-intro’s en advergames. Er is zoveel mogelijk dat we het bijna niet meer kunnen samenvatten. Daarom raden wij je vooral aan om onze website eens verder door te spitten en de verschillende cases te bekijken. Je zult dan genoeg inspiratie opdoen!
En waar je uiteindelijk ook voor kiest, met Rich Media maak jij sowieso impact en val je op tussen al die andere banners. Interactie zorgt namelijk voor meer betrokkenheid en interesse vanuit de doelgroep.
De overstap maken naar Rich Media
Hopelijk begrijp je nu beter wat het verschil is tussen de twee HTML5 banner types; display banners en Rich Media banners en kun je gaan nadenken over welke vorm het beste past bij jouw campagne strategie. Zoals waarschijnlijk wel duidelijk is geworden zijn wij groot fan van Rich Media. Wij zullen dit dan ook eigenlijk altijd aan iedereen aanraden. Je zorgt simpelweg voor betere resultaten omdat je met Rich Media écht uniek kunt zijn.
Overstappen dus? Ja zeker doen!