Inspiratie update #21: Kleine banner, grote impact

Inspiratie update #21: Kleine banner, grote impact

Inspiratie update #21: Kleine banner, grote impact 1200 700 DSlab

De eerste update van het jaar staat weer voor je klaar! 📬 

In deze update gaan we het hebben over kleine banners met grote impact. Want indruk maak je niet alleen met grote Rich Media formaten of te gekke advergames. Ook voor 150kb banners halen wij alles uit de kast om er opvallende creaties van te maken, daar hebben wij zo onze trucjes voor 😉.

Nieuwsgierig? Lees snel verder! 😁

Opvallende banners voor Mediahuis Radio

De afgelopen maanden hebben we onszelf weer uitgedaagd met twee hele unieke bannersets voor Mediahuis Radio. De banners draaien via Google en Microsoft Ads en kennen zo allemaal weer hun eigen specificaties en regeltjes. Één van de belangrijkste: de banners mogen niet groter dan 150kb zijn. Maar daar hebben wij wel wat op bedacht 👇

Radio Veronica – Top 1000 Slotmachine

Afgelopen januari stond radio Veronica in het teken van de 80’s. Een maand lang de lekkerste hits uit de jaren 80. En daar mochten wij wat meer bekendheid voor generen!

Dat hebben we gedaan met een speelse en beweeglijke slotmachine! Deze oplossing zorgt ervoor dat we 25 nummers kunnen laten zien, zonder dat de banner té vol is gepropt. 🎰 Zo spreken we een brede doelgroep aan, want zeg nou zelf; jij zingt ook jouw favoriete nummers mee?

De lijst animeert ontzettend smooth en blijft rouleren. De code achter deze formaten zorgt ervoor dat er steeds een ander nummer wordt uitgelicht. Zo blijft de banner interessant.

Een roulerende animatie zoals deze is een hele interessante invulling wanneer je veel content of mogelijkheden wilt laten zien. Deze opzet kan dan ook voor veel verschillende doeleinden ingezet worden. Denk aan recepten, producten, films, tv-programma’s of nieuwsartikelen. Zoveel mogelijkheden! 🤯

100% NL – Dynamische DJ’s

Dynamische banners blijven hot en happening en dat begrijpen wij wel. Het is een toffe manier om je banner altijd relevant te houden.

Voor 100% NL hebben we een set opgemaakt waarin altijd de juiste radio DJ’s te zien zijn. In de ochtend zijn dat Giorgio en Ingrid. In de middag zie je Somertijd.🎶

Op deze manier kan de klant met één bannerset verschillende content laten zien. Afhankelijk van de tijd zorgen wij ervoor dat de inhoud zich aanpast. Zo is de banner altijd relevant en hoef je je nergens zorgen over te maken. Alles gaat automatisch!

Ook deze oplossing is er een die op enorm veel manieren in te zetten is. Of het nu gaat over de starttijd van een evenement of kortingsacties in jouw (web)shop. De opties zijn eindeloos en we hebben al veel diversiteit aan projecten in ons portfolio staan.

Gave mouse-over effecten en haarscherpe content

De volgende twee cases die we graag in het zonnetje zetten zijn twee compleet verschillende qua onderwerp, maar ze hebben wel wat gemeen: beide creaties hebben een zeer uniek en gaaf mouse-over effect erop zitten! Daarbij is de content in deze banners haarscherp, en dat voor 150kb banners!

Pathé Thuis – gave mouse-follow lichteffecten

In deze bannerset voor Pathé Thuis lichten we de nieuwe animatiefilm ‘The Wild Robot’ uit. Het statische artwork dat we ontvingen hebben we opgeknipt in verschillende lagen om er zo wat beweging aan toe te kunnen voegen. 

Zo beweegt het armpje van de robot, kunnen we de verschillende lagen apart van elkaar schalen en laten we oogjes knipperen. Dat zorgt toch voor een extra schattigheids-factor. 🥹

En de echte eye-catcher van deze banner is toch wel het mouse-over effect. Binnen de banner zitten verschillende licht-effecten die de muis door de banner heen volgen. Het is subtiel, maar zeker niet te missen. 

Effecten die de positie van je muis volgen werken altijd goed. Ze zorgen voor een extra interactie-momentje met de doelgroep en verhoogt zo de betrokkenheid. Het maakt hoveren over de creatie een stuk interessanter. 

Mouse-follow effecten zijn breed inzetbaar en niet alleen met lichteffecten. Denk bijvoorbeeld aan oogjes die de muis volgen of andere objecten die achter de muis aan hobbelen.

XLLease – Speelse mouse-triggers

Deze speelse, kleurrijke en vooral opvallende banners voor XLLease vertellen je meer over het leasen van een bedrijfswagen.

We maken binnen deze banners gebruik van veel verschillend beeldmateriaal. De afbeeldingen hebben we zo klein mogelijk geëxporteerd en gecomprimeerd om alles uit de beschikbare ruimte te halen. Ook gebruiken we sommige afbeeldingen vaker dan één keer, waardoor we ook weer ruimte besparen.

De formaten laten een stappenplan zien van hoe eenvoudig het is om je bedrijfswagen te personaliseren. Ondersteund met beeldmateriaal, animatie en krachtige teksten is meteen duidelijk hoe het werkt. 

En ook in deze creaties is de mouse-over animatie een hele leuke. Door met de muis over een van de wagentjes te bewegen rijdt hij de banner uit (en weer in). Zo kun je ze één voor één triggeren. Een leuke extra die de banner helemaal afmaakt!

Wist je dat… we best veel content kunnen verwerken in een 150kb banner?

Kleine banners kunnen zeker een groot verhaal vertellen. Vaak verwerken we dit in meerdere scènes zodat het verhaal op logische volgorde en in behapbare stukjes kan worden verteld. Zo komt de boodschap pas écht binnen bij de doelgroep. Uiteraard vullen we de tekstuele inhoud met afbeeldingen. Een beeld zegt tenslotte meer dan 1000 woorden toch?

Wanneer wij 150kb banners opmaken, proberen we zoveel mogelijk content te creëren binnen codetaal. Dit neemt namelijk véél minder ruimte in beslag dan afbeeldingen. Vormen en teksten zijn bijvoorbeeld makkelijk op te maken binnen CSS. Zo houden we meer ruimte over voor foto’s.

Afbeeldingen of teksten die niet in CSS kunnen worden opgemaakt exporteren we vervolgens zo laag mogelijk, maar uiteraard zonderl te veel kwaliteitsverlies. Hier hebben we verschillende trucjes voor. Bijvoorbeeld door te exporteren in SVG. Een mooi voorbeeld hiervan is deze case van Olivida waarin we veel verschillende producten, teksten en afbeeldingen laten zien. En alle content is haarscherp gebleven!

Conclusie van dit verhaal: wij doen er altijd alles aan om grote impact te maken, zelfs met kleine banners.

Inspiratie update #21: Kleine banner, grote impact - Timo vergadering scaled

Samen jouw campagne kickstarten?

Middels een digitale kick-off denken we graag met je mee over alle creatieve mogelijkheden binnen ons vakgebied. We brainstormen samen over toffe concepten en zorgen ervoor dat jij álles uit jouw advertenties haalt.

Dus ben jij benieuwd hoe we jouw volgende campagne tot een groot succes gaan maken? Plan dan snel die kick-off in via onderstaande button!

Meer inspiratie nodig?

Voortdurend op zoek zijn naar de laatste technieken en digitale innovaties. Dat is wat ons bij DSlab on top of our game houdt! Innovatie vinden we belangrijk omdat het ons pusht constant op zoek te blijven naar vernieuwende digitale creatives. En daar profiteert iedereen van! Bedankt voor het lezen van deze inspiratie update. Hopelijk hebben we je kunnen inspireren! Heb je vragen, aanvullingen, tips of tops: laat vooral van je horen!

Wil je samen sparren over een mogelijke opdracht, een inspiratiesessie aanvragen of heb je een andere vraag? We helpen je als creative agency graag op de manier die het fijnste werkt voor jou. Een video call, fysieke afspraak, mailconversatie of telefoontje zijn allemaal goed! Interesse in een uitgebreide inspiratiesessie? Lees dan hier verder.

Bekijk andere inspiratie updates

Schrijf je in voor de inspiratie updates mailing!

Ontvang enkele keren per kwartaal een innoverende inspiratie update per email met gave cases, nieuwe technieken/formaten, slimme tips en nog veel meer!