GIF vs HTML5 banner animaties. Waarom we GIF altijd afraden
GIFjes, je kent ze vast wel, het zijn die korte video’s die iedereen altijd naar je stuurt op Whatsapp. Of die leuke stickers die je in je Instagram stories kunt plakken. GIF’s zijn een makkelijke en laagdrempelige manier om animatie toe te voegen aan je online uitingen. Geen wonder dat we ze zo veel tegenkomen. Toch hebben deze vrolijke video’s een keerzijde, vooral wanneer je ze in wilt zetten in jouw banneradvertenties.
In deze blogpost vertellen we je meer over GIF banners, en waarom je deze beter niet (of juist wel) in kunt zetten in jouw digitale advertentieset.
Wat is het verschil tussen GIF en HTML5 banners?
Voordat we dieper in kunnen gaan op de voor- en nadelen en van zowel GIF als HTML is het handig om te weten wat ze nou precies zijn en waarvoor ze hoofdzakelijk gebruikt worden:
Wat is GIF?
Wat is HTML5?
Voor- en nadelen van GIF en HTML5 banners
Voordat we dieper in kunnen gaan op de voor- en nadelen en van zowel GIF banners als HTML5 banners is het handig om te weten wat ze nou precies zijn en waarvoor ze hoofdzakelijk gebruikt worden:
De voordelen van GIF
- Snel te maken
- Geen of weinig kennis nodig over programmeertalen zoals HTML
De nadelen van GIF
- Doffe kleuren (maximaal 256 kleuren)
- Kunnen niet interactief worden gemaakt
- Extreem beperkt in animatie mogelijkheden (zeker wanneer de bestandsgrootte niet te groot mag zijn)
- Relatief grote bestandsgrootte (gemiddeld 70kb per frame)
- Geen geluid of video mogelijk
De voordelen van HTML5
- Ontelbaar veel interactiemogelijkheden
- Kleine bestandsgrootte (animerende banners zijn al mogelijk onder 150kb!)
- Kunnen Rich Media content bevatten zoals videoclips en audio
- Schaalbaar
De nadelen van HTML5
- Kennis over programmeren is vereist
- Complex
- Kan behoorlijk wat tijd in beslag nemen (vooral wanneer je weinig ervaring hebt)
Waarom wij HTML5 boven GIF banners adviseren
Wij kunnen je met volle overtuiging meegeven dat onze voorkeur uitgaat naar HTML5 ads. De kwaliteit is beter en de mogelijkheden groter. Waar je met GIF zeer beperkt wordt in je animaties en bewegingen door een maximale bestandsgrootte, heb je hier bij HTML5-banners bijna geen last van. Omdat tekstbestanden zo weinig wegen, kun je honderden animaties toevoegen en zelfs dan zul je niet boven die limiet uitkomen. Daarnaast biedt HTML5 je de mogelijkheid om nog creatiever te zijn, met alles wat er mogelijk is kun je je fantasie letterlijk de vrije loop laten. Interactie, video, audio, games of technieken zoals AR en 3D zijn allemaal mogelijk in HTML (en niet in GIF…). En opvallen met deze toffe inhoud is enorm belangrijk, zeker nu er meer digitale banners zijn dan ooit tevoren.
Toch moeten we je ook de kleine disclaimer meegeven dat HTML5 banners niét altijd mogelijk zijn. Soms ondersteund een publisher enkel JPG of GIF in hun advertenties. Maar ook dan denken wij altijd in creatieve oplossingen. Want ook al adviseren wij altijd HTML5 boven GIF, ook GIF banners kunnen wij voor je ontwikkelen.
De conclusie lijkt ons duidelijk, toch? HTML5 banners zijn beter dan GIF banners. Dus laat je niet beperken en stap uit je comfort zone! Ons creatieve team staat klaar om jou te helpen met het maken van de vetste en meest opvallende HTML5 banners zodat jouw bedrijf er gegarandeerd uitspringt!