Nieuw jaar, nieuwe mogelijkheden! Ook dit jaar zal ik (Bosse) namens DSlab weer een lekkere stroom aan inspiratie verzorgen.
In deze editie aandacht voor green screen content, Hotspot banners, interactieve storylines en keiharde kwaliteit.
Ook de categorie Wie-O-Wie krijgt weer een plekje en kijk ook even naar DSlab’s gratis A/B testing service, kan handig zijn!?
Enjoy!
Ontvang jij (of een collega) deze updates nog niet standaard?
Abonneer je op deze updates door mij een berichtje te sturen via LinkedIn of via de mail: sales@dslab.nl
Add green screen content to the ad!
Green Screen content dat speciaal ontwikkeld is voor digital advertising, kan de doelgroep erg goed triggeren. Dit kan op meerdere manieren. Ten eerste kan het fungeren als smooth overgang tussen verschillende scènes van je animated of video ad. Ten tweede kan de kijker gestuurd worden richting een CTA en/of button, zelfs als deze (zoals op social kanalen) soms buiten het ad kader ligt. Hierdoor kan het resultaat positief beïnvloed worden. Tot slot valt het simpelweg op. Er zijn op dit moment nog weinig digital ads die hierop inspelen.
DFW heeft deze stap al met ons gezet (natuurlijk ook voor non-filmindustrie partijen), hoe zit het met jou? Tips voor het schieten van green screen content geef ik graag!
Mogelijke toepassingen
- Influencers ook bij je online display- of videocampagne betrekken.
- Bij DOOH is het zelfs levensgroot in te zetten!
- Maak algemene marketing content online specifiek door online specifieke green screen elementen toe te voegen.
- Betrek lokale ambassadeurs bij een (internationale) campagne. Dit kan op nationaal level maar hoe vet zou het zijn om per stad een andere green screen held in te zetten?
- Ook alleen in de eindkaart in te zetten
- Recycle oudere campagnes of ouder campagnemateriaal door verse green screen content erin te verwerken.
Laad je product of dienst onder de doelgroep
Bepaalde producten of diensten vereisen nou eenmaal wat meer uitleg en moeten geladen worden onder je doelgroep. Ik adviseer om zeker het hotspot concept te overwegen zoals we samen met Mannenmedia voor Peugeot gedaan hebben. Door gebruik te maken van hotspots kan uitleg overzichtelijk gehouden worden en veel info in 1 ad gegeven worden. Daarnaast kan de exit click ook specifieker gemaakt worden, omdat de kijker, afhankelijk van de gekozen hotspot, naar een specifieke landingspagina kan gaan. Kortom: wanneer mensen door een banner weten wat je USP’s zijn kunnen ze eerder geneigd zijn door te klikken.
Mogelijke toepassingen
- Cast van nieuw tv-programma of film introduceren?
- Zwitsers zakmes uitleggen?
- Ook met landkaart waarbij uitleg gegeven kan worden bij per locatie op de kaart. Zowel (inter)nationaal als voor bijvoorbeeld een pretpark of festival mogelijk.
- Verschillende apparaten voor in huis in je productaanbod? Geef uitleg via hotspots in een overzichtsfoto van bijvoorbeeld de huiskamer.
- Leg je service uit: verkoop je bijvoorbeeld technische keuringen van huizen, laat dan op het vooraanzicht van een huis zien waar jullie al op letten en waarom.
- Nieuw matras met speciale lagen: highlight ze met hotspots en geef uitleg.
Interactieve storyline, daag je doelgroep uit
Een verhaal heeft altijd meerdere kanten en er leiden meerdere wegen naar Rome. Misschien niet je standaard uitspraken als het aankomt op online advertising, maar toch is er een link. Door interactie kun je de kijker namelijk invloed geven op de te volgen verhaallijn. Omdat de voorkeur van mensen kan verschillen kun je op deze manier de kijker de mogelijkheid geven de ad zo relevant mogelijk te maken, zoals in het voorbeeld te zien is. De keuze lokt interactie uit en bepaald (de volgorde van) de content. En zoals ik vaker zeg: een moment van doen blijft veel beter hangen bij je doelgroep!
Mogelijke toepassingen
- In een interactieve video ad (zoals VPAID) kun je opvallen tussen alle lineaire invullingen.
- Mocht je meerdere eindschermen en/of exit clicks in kunnen stellen: DOEN! Hoe relevanter voor de kijker hoe hoger de conversie kan zijn.
- Geef mensen keuzes of stel (quiz) vragen. Blue pill or red pill?
- In de video ben je op weg naar je wintersportbestemming en je rijdt Duitsland binnen met winters weer. Video stopt bij grens en je krijgt de keuze: heb je wel of geen winterbanden nodig hier? Afhankelijk van je keuze krijg je info over de regels (en gevolgen) en waar je winterbanden aan kan schaffen, indien nodig. Ken je iemand bij de ANWB?
Weerspiegelen jouw ads het kwaliteitslevel waar je voor wil staan?
De mening van mensen over een merk wordt constant gevormd bij ieder contactmoment dat plaatsvindt. Het achterlaten van een goede indruk als merk is dus ten alle tijden relevant, zo ook middels display advertising. Als het de eerste indruk is: deze maak je maar 1 keer! Maar ook in een later stadium heeft de kwaliteit van de advertentie invloed op het beeld dat je doelgroep vormt over je merk of product. Ik ben dan ook erg blij dat Cobouw, een bron van kwalitatieve informatie pur sang, DSlab op structurele basis uitdaagt om de ads te laten matchen met de kwaliteit waar al hun titels (waaronder Infra) voor staan. Vergeet gifjes en ga voor smooth animatie (ook al is het minimaal), zelfs binnen 150KB. Ook met minimaal materiaal is veel mogelijk, één kwalitatieve foto kan soms al genoeg zijn!
Mogelijke toepassingen
- Voor ALLE ads, anytime anywhere.
- Zelfs met minimaal materiaal
- Zelfs in Google Ads
- Dus ook onder de <150 kb
- ZEKER in je eigen retargeting set
A/B testing. Doe jij hier al iets mee?!
Bij A/B testing zet je meerdere (soms marginaal) verschillende ads in onder vergelijkbare omstandigheden met als doel conversie optimalisatie. De resultaten kunnen je namelijk vertellen welke ads het beste scoren en daarmee welke details het verschil kunnen maken voor jouw merk. De ervaring leert dat een klein verschil in creatie soms een groot verschil in resultaat tot gevolg kan hebben. Mijn advies aan jullie is dan ook: onderzoek het effect van deze verschillen voor jouw merk en doe er je voordeel mee!Grote misvattingen die we tegenkomen zijn “ja, maar mijn campagne(budget) is niet zo groot” of “de campagne loopt maar kort”. Ook met een klein budget of korte campagne looptijd kan A-B testen zeer effectief zijn en daarmee je Return Of Investment omhoog schroeven!Mocht je dit zelf niet kunnen: ik help je er graag een handje bij! Daarom krijg je bij DSlab per campagne een gratis A/B variant van 1 IAB formaat uit je aangevraagde campagne.
WIE-O-WIE?! Voor de pioniers!
- Interactieve DOOH?
- Een interactieve storyline in jouw radical (op bijv Nu.nl) die zich afspeelt door alle ad slots van de pagina heen.
- Een banner die afhankelijk van het weer andere content toont (intelligent dus), voor maximale resultaten en relevantie.
- Een classy banner voor je eigen rest inventory?