Wat lever je aan voor een goede HTML5 banner? Materiaal, assets en andere benodigdheden.

Wat lever je aan voor een goede HTML5 banner? Materiaal, assets en andere benodigdheden.

Wat lever je aan voor een goede HTML5 banner? Materiaal, assets en andere benodigdheden. 1200 700 DSlab

Yes! Wij mogen jou gaan helpen met het opzetten van een mega vette campagne met video, HTML5 banners of andere creaties, leuk! We staan op het punt om te beginnen maar er ontbreekt nog wat… Het materiaal! Niet geheel onbelangrijk natuurlijk want zonder materiaal kunnen we niks. (Dat is niet helemaal waar, ook met slechts heel weinig materiaal kunnen wij toffe creaties maken! Maar dat is voor nu even een ander verhaal).

Misschien heb jij je materialen al klaar staan, of misschien moet jij alles nog bij elkaar gaan zoeken. Either way, met deze blogpost helpen wij je bij het checken en verzamelen van de juiste benodigdheden.

Benieuwd naar onze gehele werkwijze? Die vind je hier.

Waarom goed materiaal en de juiste assets zorgen voor efficiëntie

Goed en voldoende materiaal staat gelijk aan efficiënt kunnen werken. Want alles wat wij zelf niet hoeven te zoeken, maken of monteren, scheelt tijd. En dat is ook gunstig voor jou, je bespaart geld (wat je bijvoorbeeld extra in kunt zetten aan advertentiekosten) en je hebt sneller het eindproduct in handen. Want hoe eerder wij van start kunnen, hoe eerder jouw HTML5 advertentie draait!

Naast het feit dat we tijd- en kosten besparen, draagt goed materiaal ook bij aan de kwaliteit van de creatie. Zonder beperkingen vanuit het aangeleverde banner materiaal kunnen wij volop gebruik maken van onze creativiteit en skills , iets wat resulteert in nóg leukere HTML5 ads.

Algemene vereiste materialen en assets voor html5 banners

Goed en voldoende materiaal is dus heel belangrijk voor ons beide om zo het beste uit onze samenwerking te kunnen halen. Hieronder hebben wij het materiaal opgedeeld in drie categorieën: afbeelding, video en overig. Onder elke categorie wordt verder uitgelegd wat wij graag ontvangen.

Het kan natuurlijk zo zijn dat niet al het digitale materiaal nodig is voor jouw campagne. Zo heeft niet elke creatie videomateriaal nodig bijvoorbeeld.

Kijk dus goed naar wat jij graag in jouw campagne terug ziet en of je dit aan ons kunt aanleveren. 

    • Bronbestand in PSD of AI formaat
    • Gelaagd (Alle verschillende elementen zoals afbeeldingen, teksten en effecten zijn los van elkaar en van de achtergrond)
    • In verschillende formaten opgemaakt (horizontale, verticale en vierkante variant)
    • Hoge resolutie
    • Eventueel ander beeldmateriaal zoals packshots of backgrounds.
    • ‘Clean’ versie, zonder ondertiteling of andere elementen in beeld
    • In verschillende formaten opgemaakt (horizontale, verticale en vierkante variant)
    • ‘Clean’ versie van de achtergrondmuziek, dus zonder stemmen of geluidseffecten erin gebakken
    • Bronbestand in AE
    • Losse video-elementen zijn met Alpha Channel (transparante achtergrond)
    • Minimaal 640×480
    • Maximaal 30 seconden (anders in overleg)
    • Teksten uitgeschreven in alle nodige talen (CTA, tune in)
    • Fonts (TTF, OTF)
    • Kleurencodes
    • Huisstijlrichtlijnen

Welke banner assets hebben wij specifiek nodig bij welke HTML5 formaten?

Bovenstaande lijst geeft aan wat we graag ontvangen per categorie aan (beeld)materiaal. Maar zoals we al zeiden, is niet altijd alles nodig voor elke HTML5 campagne. Verschillende formaten hebben verschillende banner assets nodig. Hieronder hebben wij de meest aangevraagde HTML5 banner- en video formaten op een rijtje gezet. Klik op het formaat wat voor jou van toepassing en je vindt een handige checklist. Hoe meer materiaal je van deze checklist kunt afstrepen, hoe beter!

    • Artwork/Afbeelding (horizontaal + verticaal)
    • Fonts
    • Teksten
    • Kleurcodes
    • Huisstijlrichtlijnen
    • Optioneel: Video trailer/spot
    • Videospot (horizontaal + verticaal)
    • Artwork/Afbeelding (horizontaal + verticaal)
    • Fonts
    • Teksten
    • Kleurcodes
    • Huisstijlrichtlijnen
    • Optioneel: Video trailer/spot
    • Artwork/Afbeelding (horizontaal + verticaal)
    • Extra beeldmateriaal zoals losse karakters of iconen
    • Fonts
    • Teksten
    • Kleurcodes
    • Huisstijlrichtlijnen
    • Video-materiaal met Alpha layer (transparante achtergrond)
    • Optioneel: Video trailer/spot
    • Artwork/Afbeelding (horizontaal/verticaal)
    • Fonts
    • Teksten
    • Kleurcodes
    • Huisstijlrichtlijnen
    • Optioneel: Video trailer/spot
    • Videospot (verticaal/horizontaal, hoge resolutie)
    • Artwork/Afbeelding (horizontaal/verticaal)
    • Fonts
    • Teksten
    • Kleurcodes
    • Huisstijlrichtlijnen
    • Optioneel: Video trailer/spot
    • Artwork/Afbeelding (horizontaal + verticaal)
    • Optioneel: Video trailer/spot (horizontaal + verticaal, hoge resolutie)
    • Fonts
    • Teksten
    • Kleurcodes
    • Huisstijlrichtlijnen
    • Artwork/Afbeelding (horizontaal + verticaal + vierkant)
    • Optioneel: Video trailer/spot (horizontaal + verticaal + vierkant)
    • Fonts
    • Teksten
    • Kleurcodes
    • Huisstijlrichtlijnen

Hoe lever je HTML5 banner materiaal en de banner assets bij ons aan?

Alle assets en materialen voor jouw HTML5 campagne lever je gemakkelijk aan via WeTransfer. Via onze eigen DSlab pagina upload je tot wel 200gb aan bestanden. Op deze manier weten we zeker dat alles goed aankomt en dat er onderweg niks geks mee kan gebeuren. Uitgebreidere instructies krijg je uiteraard toegestuurd wanneer onze samenwerking begint. 

We hopen je op deze manier wat meer duidelijkheid te hebben gegeven in hoe en wat je bij ons kunt aanleveren wanneer we samen een project beginnen. Natuurlijk zijn er altijd uitzonderingen op deze lijst, bijvoorbeeld bij hele grote of juist kleinere campagnes.

Ook kan het voorkomen dat je niet al het materiaal bij elkaar verzameld krijgt. Of misschien wil je speciaal voor deze campagne nog materiaal (door ons) laten ontwerpen. Aarzel dan niet om je vragen te stellen of om even te sparren met jouw contactpersoon bij DSlab.

Er is veel mogelijk en wij helpen je graag!

Bosse Zaal account manager bij creatief bureau DSlab

Bosse Zaal
Product expert & Account Manager

Meer vragen of kunnen we je ergens mee helpen?

We helpen je graag met vragen, maar ook om te sparren over je volgende campagne! We helpen je als creatief bureau graag op de manier die het fijnste werkt voor jou. Een video call, fysieke afspraak, mailconversatie of telefoontje zijn allemaal goed!

Weet je al wat je wil? Neem dan contact op om een offerte op te vragen! Als nieuwe klant krijg je bij ons altijd een welkomstkorting, omdat wij overtuigd zijn dat wij na de eerste succesvolle campagne samen blijven werken!

Schrijf je in voor de inspiratie updates mailing!

Ontvang enkele keren per kwartaal een innoverende inspiratie update per email met gave cases, nieuwe technieken/formaten, slimme tips en nog veel meer!