Het verschil tussen Campaign Manager 360 en Display & Video 360

Het verschil tussen Campaign Manager 360 en Display & Video 360

Het verschil tussen Campaign Manager 360 en Display & Video 360 1200 700 DSlab

In deze blogpost nemen we je mee in de verschillen tussen Google’s Campaign Manager 360 (CM360) en Display & Video 360 (DV360) waarbij we zowel kijken naar de kant van jouw als adverteerder, maar ook vanuit onze kant als creatief bureau wat betreft specificaties en het aanleveren van creatives.

Wat is het functionele verschil tussen Campaign Manager 360 (CM360) en Display & Video 360 (DV360)?

Beide systemen vallen onder het Google Marketing Platform. Een overkoepelend systeem voor Google Analytics, Optimize, Tag Manager, Campaign Manager 360, Display & Video 360 en Search Ads 360. Dit systeem is bedoeld voor de grotere adverteerders en bureaus om meer inzicht te verkrijgen in hun campagnes en het maximale uit hun online advertenties willen halen.

DV360 (DSP) en CM360 (Ad hosting) bieden je gedeeltelijk dezelfde mogelijkheden, het verschil is dat je met DV360 ook ad inventory kunt inkopen en campagnes kunt draaien. Iets wat je met alleen de Campaign Manager niet kan. CM360 wordt meer gezien als de kapstok van jouw campagne, het is een plek om al jouw advertenties bij elkaar te bewaren. Door tags te genereren en deze te gebruiken of doorsturen naar je bureau kun je campagnes draaien op ad inventory die je ergens anders inkoopt. Je bent dan dus niet gelimiteerd aan het Google Netwerk zoals DV360 wel is.

Campaign Manager 360 functionaliteiten

✅ Creatives hosten

✅ Tracking, planning & rapportages

❌ Ad inventory kopen & campagnes draaien

Display & Video 360 functionaliteiten

✅ Creatives hosten

✅ Tracking, planning & rapportages

✅ Ad inventory kopen & campagnes draaien

Wanneer gebruik je zelf alleen DV360?

Als adverteerder kun je ervoor kiezen om enkel met DV360 te werken wanneer je campagne alleen via dit platform draait en je alles in eigen beheer doet. DV360 geeft je in dit geval meer dan genoeg mogelijkheden om jouw campagne op de juiste manier in te zetten en in te zien. Maar ook voor (creatie-)bureaus die campagnes voor adverteerders maken die alleen via DV360 draaien, is het voldoende om alleen Display & Video 360 te gebruiken. 

Kortom:
– Wanneer je als adverteerder je campagnes alleen via DV360 draait en alles in eigen beheer doet
– Wanneer je als bureau alles uit handen neemt voor een adverteerder en alleen adverteert via DV360

 

Wat jij (of je bureau) dan doet in DV360:
  • De ontwikkelde advertentie creatives upload je eenvoudig op de Google server waarna ze op een overzichtelijke manier worden opgeslagen en bewaard. Je kunt ze inzien, een preview bekijken en ze vervolgens live zetten. 

    Door de creatives op de Google server te hosten profiteer je van verschillende voordelen zoals een snelle laadtijd en voldoende opslagruimte.

  • De creatives die je uploadt zijn eenvoudig bij te houden en in te zien. Zowel voorafgaand aan de campagne als erna. 

    Vooraf plan je campagne op de juiste data in, en stel je ook andere aspecten zoals doelgroep, locatie en het volume in. DV360 geeft je veel verschillende opties om jouw campagne specifiek en doelgericht in te plannen. 

    Maar ook tijdens en na je campagne kun je via DV360 een heleboel informatie inzien. Zo kun je het aantal impressies en clicks meten, maar ook hoe lang iemand naar jouw advertentie heeft gekeken. Dit is handige informatie om weer meer te nemen in je (volgende) campagne.

  • Via DV360 koop je gemakkelijk je ad inventory in, oftewel, de verschillende advertentie plekken en de advertentie ruimte. Denk hierbij aan de verschillende aangesloten websites waarop de ad kan draaien en het formaat van de creative.

    Het aankopen van je advertenties kan op verschillende manieren, zo heb je programmatic buying, waarbij er real-time wordt bepaald of jouw advertentie past bij de gebruiker. Dit is een hele efficiënte en persoonlijke manier van adverteren. Een andere optie is guaranteed inventory, hierbij koop je een standaard ruimte of aantal impressies in, je bent dan dus verzekerd van jouw plekje.

Wanneer je dus enkel advertenties draait via DV360, heb je CM 360 niet persé nodig, maar het kan handig zijn om één systeem als middelpunt te nemen. Dit biedt je net wat meer inzicht wanneer je via meerdere kanalen wil adverteren (meer uitleg hierover volgt verderop op de pagina).

Het verschil tussen Campaign Manager 360 en Display & Video 360 - 1 IMG DV360 1

Wanneer gebruik je zelf zowel CM360 én DV360?

CM360 en DV360 gebruik je samen wanneer je als adverteerder je campagnes op meerdere locaties draait en alles in eigen beheer doet. Dat betekent dat je naast advertenties op DV360, ook adverteert via bijvoorbeeld Google Ads.

Kortom:
– Wanneer je als adverteerder je campagnes o.a. via DV360 draait (maar eventueel ook daarbuiten) en alles in eigen beheer doet.
– Wanneer je als bureau alles uit handen neemt voor een adverteerder en buiten DV360 ook nog via andere kanalen adverteert

Wat je dan doet:
CM360:
  • Dit werkt in principe hetzelfde als bij het hosten van creatives op DV360, uploaden, inzien, live zetten en klaar. Het verschil tussen hosten op CM360 zit hem in de soort ads. In CM360 kun je namelijk allerlei verschillende soorten ads bewaren en deze inzetten op diverse servers, ook servers die niet tot Google zelf behoren.

    Daarom zet je deze tool in voor het hosten van je creatives, je hebt dan al je creatives op één plek bij elkaar staan. Je hoeft niet meer te schakelen van het ene systeem naar het andere, veel overzichtelijker dus.

  • Ook deze tracking, planning en rapportage werkt vrijwel hetzelfde als die van Google DV360. Je plant je campagnes in en houdt alle resultaten bij tijdens en na de campagne. 

    Voordeel van tracken, plannen en rapporteren in CM360 is natuurlijk ook weer dat je de resultaten en plannen van al jouw advertenties in één systeem hebt staan.

  • Een extra optie die je krijgt in CM360 is het genereren van tags, dit is ook wel nodig omdat je dus meerdere creatives hebt voor verschillende netwerken en DSP’s. Al deze creatives hebben andere specificaties en eisen met betrekking tot het aanleveren en inzetten ervan. 

    Je hebt verschillende tags die (automatisch) worden gegenereerd voor jouw advertentie, vervolgens is het een kwestie van kopiëren en plakken in de code van jouw advertentie.

    Je hebt placement tags, dit stukje code zorgt ervoor dat jouw advertentie op de juiste plek zichtbaar wordt. Maar je hebt ook tracker tags, deze houden verschillende resultaten bij zoals het aantal clicks of activiteiten vanuit de doelgroep.

DV360:
  • Het inkopen van je Ad inventory voor jouw DV360 advertenties kan niet via CM360 zelf en hiervoor moet je dus nog even terug naar het DV360 systeem.  

    Meer informatie over het aankopen van een formaat en locatie vind je in de tekst hierboven.

Google Campaign Manager (CM360) inzetten

Wanneer gebruik je zelf alleen CM360?

De laatste mogelijkheid is het gebruiken van alleen CM360, DV360 wordt hierbij volledig achterwege gelaten. Dit doe je wanneer je wel zelf weer die kapstok wilt voor advertenties op verschillende locaties maar je een bureau hebt die je ad inventory inkoopt via bijvoorbeeld DV360. Je hebt dan dus een goede samenwerking met een creatiebureau nodig.

Dit is ook een optie wanneer je zelf al je creatives wilt beheren en je niet samenwerkt met een bureau en zo ook niet met DV360. 

Kortom:
– Wanneer je zelf in het beheer wil zijn van één middelpunt van al je creatives, maar je een bureau hebt om je ad inventory in te kopen (bijvoorbeeld via DV360, maar dit kan ook via andere kanalen zijn).
– Wanneer je zelf in het beheer wil zijn van één middelpunt van al je creatives en je niet adverteert via DV360.

Wat je dan doet in CM360:
  • Creatives hosten
  • Tracking, planning & rapportages
  • Tags genereren om aan te leveren bij bijvoorbeeld je bureau of aan andere publishers, netwerken en DSPs

Optie 1:

Google Campaign Manager (CM360) en Google Display & Video 360 (DV360) samen inzetten

Optie 2:

Google Campaign Manager (CM360) en Google Ads samen inzetten

Ben je toevallig bekend met Weborama (als DSP)?

Mogelijk heb je ervaring met campagnes draaien via/bij Weborama en kan onderstaand voorbeeld je helpen om een duidelijker beeld te krijgen van de verschillen tussen ad hosting (zoals CM360) en een DSP (zoals DV360):

  • De Rich Media hosting, tracking en rapportages vanuit zo’n DSP als Weborama, zijn vergelijkbaar met de tags vanuit Campaign Manager 360 die je zelf bij een publisher of netwerk aanlevert. 
  • Echter heeft Weborama ook de IMPACT Marketplace, wat in feite hun eigen DSP is waarmee je naast hosting, tracking en rapportages ook Rich Media inventory kan inkopen en campagnes kan draaien. Dit onderdeel kun je dus weer vergelijken met Display & Video 360.

Bekijk hier alle soorten Weborama banners wij kunnen ontwikkelen en welke mogelijkheden er allemaal zijn:

Banners maken en aanleveren voor Campaign Manager 360

Banner specificaties voor CM360

Met CM360 kun je creatives hosten die je ook met DV360 kan inzetten. Daarnaast kun je ook creatives hosten die je buiten DV360 om inzet, mits deze tags door dat netwerk worden geaccepteerd. Hierdoor krijg je te maken met meer verschillende banner specificaties en is er geen uniform antwoord te geven op welke specs je voor Campaign Manager gebruikt. Zorg dus dat je duidelijk hebt via welke DSP (of netwerk) je gaat adverteren en welke banner specificaties daarbij horen. 

Het kan dus zijn dat je verschillende soorten banners moet laten maken voor verschillende DSP’s. Tenminste, als je het maximale uit je campagne wil halen, want je kunt natuurlijk ook de specificaties gebruiken van de strengste DSP en zorgen dat alle banners daar aan voldoen, dan zit je altijd veilig. Let wel op dat je hiermee de creatieve en innovatieve mogelijkheden flink kan beperken en dat dit je campagnesultaten mogelijk niet ten goede zal komen.

Ondanks dat het afhangt van de kanalen waar je de creatives gaat inzetten heeft CM360 zelf wel een limiet van maximaal 10mb per zip file en dat hier maximaal 100 files in mogen zitten, geen folders mag bevatten, geen andere zips mag bevatten, geen local storage of session storage mag gebruiken en dat alle assets gebruikt moeten worden. Hier moeten we ons dus sowieso aan houden.

Banners maken en aanleveren voor Display & Video 360

Banner specificaties voor DV360

Wanneer je specifiek inventory inkoopt en campagnes draait met DV360 dan zijn er algemene specificaties die voor Display & Video 360 banners kunnen worden aangehouden:

  • Maximaal 100 bestanden
  • Bestandsgrootte:
    • Creatives zonder video onder de 500kb houden
    • Creatives met video onder de 500kb houden voor de banner + maximaal 3.5MB voor de video (totaal mag niet over de 4mb gaan)
      • Let op, als je ads via DV360 ook inkoopt via Google Ad Manager mag de video maximaal 2.2mb zijn.
    • Bij zware banners (boven de 200kb) wordt polite loading aangeraden.
    • Let op: je kunt tot max 5mb uploaden, maar dat wordt dus niet overal geaccepteerd en raden we dus niet aan.
  • Maximaal 30 seconden animatie (geldt ook voor video)
  • Toegestane bestandsformaten:
    • HTML/Text: HTML, HTM, CSS, JS
    • Images: JPG, JPEG, GIF, PNG, SVG
    • Fonts: DFONT, EOT, OTF, TTE, TTF, WOFF, WOFF2
    • Video: AVI, MOV, MP4, M4V, MPEG, MPG, OGA, OGG, OGV, WEBM, WMV
  • Let op het gebruik van het aantal karakters van file names:
    • Een zip-bestand mag maximaal 50 karakters bevatten
    • Bestandsnamen mogen maximaal 200 karakters bevatten
    • Video en audiobestanden mogen maximaal 50 karakters bevatten
  • Display & Video 360 accepteert geen lokaal gehoste HTML5 bestanden
  • Er moeten losse backup images worden geüpload per creatie, deze mogen maximaal 50kb zijn.

Creatives aanleveren voor CM360 

Rich Media banners aanleveren via DV360 heeft onze voorkeur. Hiermee kunnen we elk type Rich Media (Rich Media, Rich Media met video, Expandable, Interstitial, Dynamic creatives, VPAID) uploaden, testen, koppelen en naar jullie creative library doorsturen.

  • Wel moet ons DV360/Studio account geassocieerd worden met jullie CM360 account Hier vind je daar meer over. 
  • Exit click methode: Als je creatives via DV360 aanlevert moet deze met de Enabler worden aangemaakt en moet ook via de Enabler een Exit worden ingesteld (dat gaat dus niet via de window.clickTag methode).

Voor simpele Rich Media banners (bijvoorbeeld basis interactie of in-banner video) kan ook een zip file direct in CM360 worden geüpload. Dit heeft echter niet onze voorkeur, maar het kan wel als dat voor jullie wenselijk is.

 

  • Exit click methode: Hiervoor gebruiken we wel weer de Enabler net als dat we Rich Media creatives maken in DV360.

Voor standaard display creatives (non Rich Media) leveren we wel altijd zip-files bij jullie aan die jullie direct in CM360 kunnen uploaden zonder tussenkomst van Google DV360.

  • Exit click methode: Hiervoor moeten wij banners opmaken met de standaard clicktag: window.open(window.clickTag)

Creatives aanleveren voor DV360

Rich Media banners aanleveren via DV360 heeft ook hier onze voorkeur. Hiermee kunnen we elk type Rich Media (Rich Media, Rich Media met video, Expandable, Interstitial, Dynamic creatives, VPAID) uploaden, testen, koppelen en naar jullie creative library doorsturen.

  • Wel moet ons DV360/Studio account geassocieerd worden met jullie CM360 account Hier vind je daar meer over. 
  • Exit click methode: De creatives moeten met de Enabler worden aangemaakt en er moet ook via de Enabler een Exit worden ingesteld (dat gaat dus niet via de window.clickTag methode).

Voor simpele Rich Media banners (bijvoorbeeld basis interactie of in-banner video) kan ook een zip file direct in DV360 worden geüpload. Let op dat de video dan extern gehost moet worden. Heb je daar geen mogelijkheid tot dan raden we aan via Google Studio te werken aangezien daar de video door ons kan worden upgeload. 

  • Exit click methode: Hiervoor gebruiken we wel weer de Enabler net als dat we Rich Media creatives maken voor DV360.

Voor standaard display creatives (non Rich Media) leveren we wel altijd zip-files bij jullie aan die jullie direct in CM360 kunnen uploaden zonder tussenkomst van Google DV360.

  • Exit click methode: Hiervoor moeten wij banners opmaken met de standaard clicktag: window.open(window.clickTag)

Impactvolle HTML5 en Rich Media banners laten maken

Als creatief bureau gespecialiseerd in de ontwikkeling van campagne creatives kunnen wij als geen ander hoge kwaliteit HTML5 banners (van display banners tot Rich Media banners) ontwikkelen voor jouw Google campagnes. Van mooie en effectieve designs, gelikte animaties, opvallende interacties tot gepersonaliseerde dynamische content. We kunnen ieder type banner ontwikkelen dat hoort bij jou campagne.

Weten wat we allemaal kunnen? Neem eens een kijkje op de Google DV360 banners pagina of leer welke mogelijkheden er nog meer zijn op onze Rich Media banners pagina.

Bosse Zaal account manager bij creatief bureau DSlab

Bosse Zaal
Product expert & Account Manager

Brainstorm of inspiratiesessie?

Wil je samen sparren over een mogelijke opdracht, heb je een dosis inspiratie nodig of heb je een vraag? We helpen je als creatief bureau graag op de manier die het fijnste werkt voor jou. Een video call, fysieke afspraak, mailconversatie of telefoontje zijn allemaal goed! Interesse in een uitgebreide inspiratiesessie? Lees dan hier verder.

Weet je al wat je wil? Neem dan contact op om een offerte op te vragen! Als nieuwe klant krijg je bij ons altijd een welkomstkorting, omdat wij overtuigd zijn dat wij na de eerste succesvolle campagne samen blijven werken!

Schrijf je in voor de inspiratie updates mailing!

Ontvang enkele keren per kwartaal een innoverende inspiratie update per email met gave cases, nieuwe technieken/formaten, slimme tips en nog veel meer!