Rich Media banner formaat uitgelicht: Interscroller

Rich Media banner formaat uitgelicht: Interscroller

Rich Media banner formaat uitgelicht: Interscroller 1200 800 DSlab

In deze ‘Formaat uitgelicht’ reeks, nemen we je elke blogpost mee in een van de vele bannerformaten en creatives waar DSlab mee werkt. Er is ook zoveel keuze, dat wij heel goed begrijpen dat je niet precies meer bijhoudt welke formaten er allemaal zijn, wat ze doen en hoe ze werken. In deze updates vertellen we je alles over de Interscroller. Een Rich Media banner met fullscreen bannerformaat voor verschillende devices dat in beeld komt wanneer je scrollt.

Wat is een Interscroller en hoe werkt deze?

De Interscroller is een relatief nieuw HTML5 banner formaat waarbinnen je opvallende advertenties kunt opmaken. Simpel gezegd is het een combinatie van een interstitial en een normale display banner. Dat betekent dat deze banner net als een interstitial de volledige hoogte en breedte van je beeldscherm heeft, maar dat deze wel tussen de content staat en pas in beeld komt als je in een pagina omlaag scrolt. Doordat de Interscroller in beeld scrolt en niet uit het niets over de content heen komt te liggen zoals een Interstitial, wordt deze als veel minder storend ervaren. Dat terwijl je wel net zoveel impact maakt door het grote formaat. Daarnaast blijft dit banner formaat, in tegenstelling tot een interstitial, altijd op dezelfde plek tussen de website content staan. Dus ook wanneer de gebruiker weer omhoog scrollt, zal hij of zij jouw advertentie opnieuw tegenkomen.

Een Interscroller banner staat als het ware achter de website gepositioneerd. Dit doet het visueel lijken alsof de interscroller door een “gat” in de website in beeld schuift. De afbeelding hieronder laat dit beter zien.

Interscrollers worden voornamelijk ingezet als mobiele advertenties en worden om die reden ook vaak Mobile Interscroller of Mobiele interscroller genoemd. Maar dit formaat kan ook heel goed worden ingezet als Tablet Interscroller of op Desktop. Een Interscroller werkt namelijk responsive, dit betekent dat hij zich automatisch aanpast aan de verhouding en grootte van het beeldscherm waarop de banner draait. Zo kunnen wij ervoor zorgen dat je met slechts 1 design, op alle schermen live kunt.

Wist je dat er naast de Interscroller, ook nog een Midscroller bestaat? Deze werkt hetzelfde, maar bedekt slechts de helft van de hoogte van het scherm van de gebruiker (en is dus 100% breed en maar 50% hoog). Dit formaat komt daarom het beste tot zijn recht op mobiel (en soms op tablet).

Mobile Interscroller voorbeeld Portrait modus

Tips wanneer je een Interscroller wel en niet moet inzetten

Ondanks dat een Interscroller ontzettend veel voordelen heeft, raden wij je nooit aan om deze klakkeloos overal in te zetten. Het is belangrijk om na te gaan of dit formaat daadwerkelijk aansluit bij jouw wensen en het doel van de campagne. 

  • Wanneer je een interscroller wél wilt inzetten? Wanneer je wilt gaan de maximale impact op elk device! Er is geen enkel Rich Media formaat dat zoveel indruk maakt als de interscroller. En dat ook nog eens alle apparaten. Dus verdient jouw campagne het allerbeste en wil je echt eens groot uitpakken? Ga dan voor een interscroller.

  • Ondanks dat een Interscroller draait op elk device (mobiel, tablet en desktop), werkt hij het beste als Mobiele Interscroller en Tablet Interscroller. Omdat deze advertentie full screen is, heb je op desktop al snel materiaal van hele hoge kwaliteit nodig. Afbeeldingen of video’s met een lage resolutie worden op grote beeldschermen wazig en dat is zonde. 

    Daarnaast maken de specificaties van verschillende publishers het ook lastig om groot materiaal te uploaden. Vaak heb je te maken met een maximale bestandsgrootte waardoor dit simpelweg niet mogelijk is.

  • Een Interscroller werkt effectief het beste op websites met uitgebreide content. Omdat de advertentie in beeld moet komen scrollen heb je een pagina nodig welke hier lang genoeg voor is. Alleen dan komt dit bannerformaat het beste tot zijn recht. Als InApp advertentie werkt dit dus niet optimaal en daarom raden wij dit ook niet aan.

  • Wanneer je op zoek bent naar een banner met spectaculaire interacties, is een Interscroller niet het meest geschikte formaat. Omdat deze banner er door de schaalbaarheid op elk apparaat anders uitziet, is het moeilijk om hier hele uitgebreide interactiemogelijkheden in te bouwen. Rich Media zoals Advergames komen dan ook veel beter uit de verf in andere formaten.

  • Een laatste punt waar je zeker rekening mee moet houden zijn de kosten van een Interscroller. Omdat een Interscroller responsive én schaalbaar is, maak je in feite 2 formaten in 1 (een formaat in liggende modus en 1 in staande modus. Hier betaal je dan ook voor terwijl dit niet altijd nodig is. Als je alleen op mobiel inzet zal 95% van de websitebezoekers jouw advertentie in portrait modus bekijken en is het dus vrijwel onnodig om ook een landscape banner op te maken. Het kan dan slimmer en goedkoper zijn om voor een standaard, staand formaat te kiezen. Bijvoorbeeld een Mobile Portrait.

Voorbeelden van Interscrollers, Mobile Interscrollers en Tablet Interscrollers

Wij hebben al behoorlijk wat gave Interscrollers in elkaar gezet voor diverse klanten en projecten. In de video hieronder delen we een aantal van onze favorieten zodat jij ziet wat er allemaal mogelijk is binnen dit formaat! Haal er je inspiratie uit.

Mogelijkheden binnen Interscrollers

In de video zijn behoorlijk wat voorbeelden voorbij gekomen van wat er allemaal mogelijk is binnen Interscroller formaten. In principe kan alle type Rich Media content verwerkt worden in een Interscroller, wat betekent dat de mogelijkheden enorm zijn. Hieronder zetten wij nog enkele, populaire invullingen op een rij:

  • Interscroller met video (losse video-spot)
  • Interscroller met slider (met bijvoorbeeld producten of karakters)
  • Interscroller met interactieve kaart (om bijvoorbeeld locaties uit te lichten)

 

Interscroller laten maken door DSlab?

De voorbeelden uit deze blogpost laten zien dat wij bij DSlab flink wat ervaring en kennis in huis hebben om de meest indrukwekkende Interscrollers te maken die opvallen en perfect aansluiten bij jouw campagne. Met dit Rich Media formaat ben je verzekerd van een impactvolle campagne. 

Wij nemen je alles uit handen en werken altijd met op maat gemaakte creaties waardoor alles mogelijk is. Out-of-the-box denken is onze specialiteit! Dus bespaar jezelf een hoop frustratie en moeite en laat onze creativiteit en expertise je verder helpen. Van het eerste ontwerpvoorstel tot de laatste feedbackronde, samen zorgen we voor een perfecte campagne!

Bosse Zaal account manager bij creatief bureau DSlab

Bosse Zaal
Product expert & Account Manager

Meer vragen of kunnen we je ergens mee helpen?

We helpen je graag met vragen, maar ook om te sparren over je volgende campagne! We helpen je als creatief bureau graag op de manier die het fijnste werkt voor jou. Een video call, fysieke afspraak, mailconversatie of telefoontje zijn allemaal goed!

Weet je al wat je wil? Neem dan contact op om een offerte op te vragen! Als nieuwe klant krijg je bij ons altijd een welkomstkorting, omdat wij overtuigd zijn dat wij na de eerste succesvolle campagne samen blijven werken!

Schrijf je in voor de inspiratie updates mailing!

Ontvang enkele keren per kwartaal een innoverende inspiratie update per email met gave cases, nieuwe technieken/formaten, slimme tips en nog veel meer!