Display ads, IAB banners en HTML5 banners
laten maken

IAB banners simpel of niet effectief? Dan heb je onze impactvolle HTML5 banners nog niet gezien! Met onze brede kennis en jarenlange ervaring weten wij het maximale uit de advertentieruimte en specificaties te halen, of het nu om standard display of Rich Media gaat:

Wat zijn IAB banners (display ads)?

Display IAB banners zijn visuele online advertenties in de meest voorkomende en breed inzetbare formaten. Waar dit vroeger vaak kleine formaten waren zijn de meest gebruikte tegenwoordig een stuk groter. Zo worden er veel Rectangles (300×250, 320×240 of 336×280), Wide skyscrapers (160×600), Half Page ads (300×600) en Billboards (970×250) ingezet.

Als men spreekt over IAB banners gaat het in veel gevallen om non-Rich Media met alleen afbeeldingen, teksten en soms met animatie. Vaak zijn de specificaties en restricties zeer streng waardoor de mogelijkheden beperkt zijn. Dat IAB banners de standaard zijn wil echter niet zeggen dat je moet adverteren met simpele banners. Juist om op te vallen tussen het grote aantal IAB banners moet je impact maken met een mooi design, gave animaties en een kwalitatieve afwerking. Met onze ervaring en skills weten we hier echter het maximale uit te halen, iets wat veel niet gespecialiseerde studio’s zoals ons niet lukt.

Wat is het verschil tussen IAB banners, display ads en HTML5 banners?

De termen IAB, display en HTML5 worden enorm veel door elkaar gebruikt als het gaat om banners. Zowel online als bij klanten en prospects die wij spreken gaat het kriskras door elkaar wat het soms verwarrend kan maken. Hieronder zo beknopt mogelijk het verschil:

  • IAB banners zijn bannerformaten met wereldwijd vastgestelde afmetingen die veel websites ondersteunen. Deze zijn vastgesteld door het IAB (Interactive Advertising Bureau)

  • Display banners zijn visuele banners op het internet. Dit kunnen IAB banners zijn, maar ook Rich Media banners (deze term is dus veel breder). Echter wordt vaak bij Display banners alleen gedacht aan de basic IAB banners. Lekker verwarrend he 😉

  • HTML5 banners zijn banners die zijn opgebouwd met afbeeldingen, html, css en javascript. Hiermee kunnen de banners animaties bevatten, maar ook interactief zijn. Het gaat hier dus om een techniek en niet om een bepaald formaat zoals bij IAB. HTML5 banners vallen wel altijd onder display banners.

Waarom HTML5 banners beter zijn dan GIF of static

In 95% van de gevallen adviseren wij animerende IAB banners boven static IAB banners, omdat animerende banners gewoonweg beter opvallen. Hiermee willen we zeker niet zeggen dat een banner extreem moet flitsen als een kermis, maar een animatie valt nu eenmaal beter op in een pagina die vaak vooral statische content heeft. Juist subtiele animaties kunnen het oog van de lezer trekken zonder irritant te zijn en als de boodschap dan óók nog eens interessant is ‘dan is een goed resultaat bijna vanzelfsprekend. Er zijn helaas nog altijd publishers die alleen statische banners accepteren en dan is het niet anders. Weet dat wij je daar natuurlijk wel mee kunnen helpen.

De keuze is snel gemaakt als het gaat om statisch vs animated banners, maar binnen de animerende banners heb je nog de mogelijkheden om GIF te gebruiken of HTML5 te gebruiken. We raden HTML5 ten zeerste aan en daar kun je meer over lezen in dit artikel dat we geschreven hebben.

Meer formaten in een bannerset is niet altijd beter!

Een IAB bannerset is, nogal vanzelfsprekend, een set van verschillende IAB bannerformaten. Veel bedrijven zeggen dat een bannerset minimaal 6 tot 10 formaten nodig heeft om goed te presteren, maar dat is maar wat ze ervan maken (vaak wordt een hoog aantal gezegd zodat er meer geld verdiend kan worden). We horen dan ook vaak “dit is wat ons bureau ons adviseert”. We kunnen je daar natuurlijk mee helpen, maar wij zijn graag eerlijk en geven per aanvraag (budget, doelstelling, doelgroep, devices) aan welke formaten wij aanraden. In onze ogen kun je beter adverteren met 4 hele sterke en kwalitatieve banners als dat je gaat adverteren met 10 simpele en matige banners. Weten wat wij voor jou campagne adviseren? Neem contact op.

Dus ja, je leest het goed, als banner studio/agency adviseren wij dus regelmatig MINDER verschillende banners in een set in te zetten wat weer scheelt in de productiekosten. Iets wat de meeste reclame en marketingbureaus niet zullen doen.

Display banner voorbeelden en mogelijkheden

Eerst gaan we het hebben over de standard display ads, van alle soorten HTML5 banners de eenvoudigste. Mede omdat deze vaak met zeer strenge en beperkte specificaties moeten worden opgemaakt waardoor de creatie mogelijkheden beperkter zijn. Verder op in de pagina laten we ook nog de Rich Media IAB mogelijkheden zien. Maar juist, omdat er zoveel beperkingen zijn is het een kunst om het maximale uit de specificaties en advertentieruimte te halen. Iets wat wij na zoveel jaren banner creatie ervaring gemasterd hebben!

Hieronder verschillende mogelijkheden in banner content. Er is natuurlijk nog veel meer mogelijk, maar dan krijg je een idee wat er kan:

Opvallende intro animatie

Het eerste doel van elke online banner is de aandacht vangen van de kijker die op een webpagina iets aan het lezen is. Zonder de aandacht te vangen kan je nooit de (volledige) boodschap over brengen en zorgen dat de kijker op je banner klikt.

Zorg dus altijd voor een opvallende intro animatie voordat je verder gaat met het overbrengen van je boodschap!

Impactvolle animaties

Het kwaliteitslevel van impactvolle animaties (en de afwerking) maakt het verschil tussen die standaard IAB bannerset en een Premium IAB bannerset. Of het nu gaat om de animatie hoe een foto in beeld komt, hoe een tekst opbouwt of hoe een button animatie werkt.

De hoge kwaliteit hierin is alleen te behalen wanneer banners vanaf scratch worden gemaakt en niet door een tool worden gegenereerd.

Meerdere scenes

Door de strenge limitaties is het met standard display banners een kunst om meerdere scènes te laten zien met informatie (vooral als je per scène andere afbeeldingen gebruikt). Iets wat soms gewoonweg noodzakelijk is om je boodschap over te brengen terwijl je niet wil inleveren op kwaliteit en gave animaties.

Met onze werkwijze en slimme trucjes kunnen we meerdere scenes in banners verwerken met behoud van kwaliteit en creativiteit.

Muis interactie

Interactie is vaak niet toegestaan bij standard display banners, maar op desktop kan gelukkig wel gemeten worden wat de positie van de muis is! Daarmee kunnen wij vervolgens toch interacties uitvoeren zoals te zien in het voorbeeld. Ook is het mogelijk om op mouseover andere leuke animaties aan te roepen.

Wil je meer interactie? Lees dan verder op in de pagina over Rich Media IAB banners.

Hoge afwerking in de details

Een premium afwerking zit in de details en een bannerset weerspiegelt de kwaliteit van je merk/product/dienst. Zorg dus altijd voor die gave details zoals:

  • Een button die transformeert van play knop naar CTA button
  • Het logo dat niet in één keer in beeld komt, maar opbouwt in een paar stappen.
  • Soepel overgangen tussen verschillende content
  • Die automatische trigger animatie om de kijker te doen verleiden door te klikken.
  • Een opvallend intro met smooth animaties
  • Een leuk effect op mouseover

Retina images

Met beeldschermen die steeds scherper beeld krijgen door meer pixels per inch te krijgen (dus binnen hetzelfde oppervlak
meer pixels), is het van belang dat afbeeldingen in banners retina zijn gemaakt. Bij retina images maak je de afbeelding dus 2x zo groot in pixels zodat deze op deze scherpe beeldschermen ook haarscherp zijn. Je kunt je alleen al inbeelden dat een formaat dat 2x zo groot is (in totaal 4x de oppervlakte!) ook meteen groter is in kilobytes. Iets wat weer een uitdaging met zich meebrengt als de specificaties zo streng zijn, maar dat is een uitdaging die wij graag aangaan!

IAB display ads voor Google Ads, Xandr, Amazon, etc.

We kunnen display IAB banners voor ieder platform ontwikkelen, zolang de specificaties maar duidelijk zijn. Het maakt ons dus niet uit of je ze nodig hebt voor Google Ads of bijvoorbeeld Xandr (Appnexus), Bing Ads of Amazon Advertising. Geef het ons echter wel aan bij je aanvraag, want elk platform heeft weer eigen specs en eisen (zoals hoe de clickTag code moet werken). Afhankelijk hiervan weten wij op welke basis code wij moeten beginnen en voorkomen we onnodige vertraging wanneer jullie de creatives willen gaan inzetten.

Werk je niet via een DSP, maar heb je de ads direct ingekocht bij een publisher of advertentienetwerk? Vraag dan op welke specificaties zij hanteren, zodat wij de banners daar geschikt voor kunnen maken.

HTML5 IAB banners - google ads logo
HTML5 IAB banners - xandr ads logo
HTML5 IAB banners - amazon ads logo
HTML5 IAB banners - bing ads logo

IAB banners met Rich Media content

Om het lekker verwarrend te maken is er ook nog een overlapping mogelijk tussen IAB banners en Rich Media banners. Normaliter wordt dit gezien als twee losse dingen, maar je kunt ook Rich Media content verwerken in een normale IAB banner (zolang de specificaties het maar toestaan). Dus ook deze optie leggen we uit voor wie nog een stap verder wil gaan en écht impact wil maken op de doelgroep.

Hieronder lichten we de meest uiteenlopende Rich Media content types uit:

Interactieve IAB banners

Voor wie streeft naar maximale engagement met de doelgroep kan naast animerende banners ook interactieve IAB banners inzetten (mits de specificaties het maar toestaan).

Interactie kan zo uitgebreid worden gemaakt als wenselijk, van gave mouse overs tot animatie tot video players tot interactieve fullscreen video tot minigames/advergames.

Video IAB banners

Bij video banners wordt vaak gedacht aan een standaard in-banner video player of aan een video advertentie slot zoals een outstream video. Echter gaan wij voor maximale impact een flinke stap verder en integreren full-banner video in Rich Media IAB banners. Dit wil zeggen dat wij ongeacht het bannerformaat zo groot mogelijke video intro animaties in de banners verwerken.

Daarnaast kunnen we met video animatie soms vele spectaculairdere effecten maken dan die technisch mogelijk zijn met HTML5, waardoor de advertentie helemaal next level wordt!

Dynamische content IAB

Ook ontwikkelen we voor IAB banners met dynamic content. Dit kan op verschillende manieren en het hangt af van het platform dat je gebruikt wat mogelijk is. Overleg dit dus altijd vooraf met ons. Ter inspiratie wel alvast enkele mogelijkheden:

Dynamic content o.b.v. persoonlijke variabelen
Denk aan hierbij aan de locatie van de kijker. Op basis van zo’n variabele kan aan die kijker de content aangepast worden dat de dichtstbijzijnde winkel vestiging wordt getoond in de banner inclusief de matchende exit url.

Shopping product banners
De bekende banners die producten laten zien van een webwinkel die je recent hebt bezocht. Echter helemaal op maat te maken en daarmee veel mooier/kwalitatiever én geoptimaliseerd voor resultaat.

Content up to date houden om langdurig relevant te blijven
Bijvoorbeeld zorgen dat de doelgroep altijd de laagste prijs ziet van de diensten of producten die je aanbiedt.

Dynamische content op basis van tijd en/of de datum
Tel af naar de releasedatum van je nieuwe filmrelease.

Advergame IAB banners

Voor wie én meer interactie en engagement wil met zijn/haar doelgroep, maar ook een product of dienst op een leuke manier kenbaar wil maken. Zelfs als je product of dienst (of zelfs doelgroep) niets met games te maken heeft, want een game is veel meer dan een spelletje!

Laat je doelgroep bijvoorbeeld spelenderwijs zien:

  • wat je product doet
  • hoe je product werkt
  • wat je product uniek maakt
  • hoe gaaf je product is
  • hoe makkelijk je product werkt

Advergames zijn mogelijk van één simpel spel interactie element tot uitgebreide minigames, kunnen in ieder template verwerkt worden en zijn zowel te ontwikkelen voor desktop, tablet als mobiel.

In theorie is alles mogelijk, maar zullen de specificaties, doorlooptijd en het creatie budget de enige limieten zijn.

Interactive video IAB

Naast video banners ontwikkelen we ook interactieve video banners! Zo kunnen we bijvoorbeeld een gave video spot interactief maken door hier verschillende cliffhanger momenten in te bouwen. We vragen de kijker de volgende stap te zetten waardoor ze extra engaged zullen zijn met je banners

Daarnaast kunnen we ook hier gaan voor multivideo waarbij de kijker zelf kan kiezen welke video hij/zij bekijkt.

HTML5 IAB banners - weborama logo
HTML5 IAB banners - adform.19fbabebc52e1dbc5d00cfd92ca6ae93
HTML5 IAB banners - connector logo google display video 360

Rich Media IAB banners voor Weborama, Display & Video 360, Adform, etc.

Rich Media IAB banners worden niet bij elke DSP of publisher/advertentienetwerk geaccepteerd dus controleer dit altijd goed voordat de je een creatie aanvraag bij ons doet. Als we HTML5 banners mogen opmaken voor Weborama, Adform of Google Display & Video 360 (DV360) dan kan je er meestal wel vanuit gaan dat het mogelijk is. Bij deze partijen hebben wij ook basis templates waarop we de creatieve uiting bouwen, zodat we zeker weten dat ze live gezet kunnen worden.

Werk je niet via een DSP, maar heb je de ads direct ingekocht bij een publisher of advertentienetwerk? Vraag dan op welke specificaties zij hanteren, zodat wij de banners daar geschikt voor kunnen maken.

Kan een Formule 1 auto met fietsbanden de race winnen?

Natuurlijk niet! Zonder perfecte banden kan je nog zoveel geld uitgeven aan de auto, maar je gaat de race nooit winnen. Zie banners als de banden van je campagne. Zonder goede banners kan je nog zoveel campagnebudget inzetten en de campagne perfect hebben ingesteld, maar deze gaat nooit optimaal presteren. Laat staan de race tegen je concurrenten winnen! Dus streef jij naar de beste resultaten en wil jij de concurrent verslaan? Bespaar dan niet op de banners en ga voor premium kwaliteit.

We zien namelijk vaak dat adverteerders veel geld investeren in een online bannercampagne en dat er zoveel mogelijk geld naar het campagnebudget moet, terwijl de banners zo goedkoop mogelijk moeten zijn. De uitspraak “de plank volledig misslaan” past hier perfect bij en wel om de volgende reden: met kwalitatieve banners behaal je nou eenmaal betere resultaten (en het straalt ook nog eens de kwaliteit van je bedrijf/merk/product uit). Dus stop bijvoorbeeld 5% van je campagnebudget extra in banner productie en met wat geluk krijg je er wel 30% meer resultaat voor terug! Onder de streep kom je dus vaak goedkoper uit per click / conversie!

Display ads en IAB banners laten ontwikkelen door banner studio DSlab

Dé kans die je krijgt om iemand te overtuigen, moet perfect benut worden. Daar staan wij als team en bedrijf volledig achter en dat zie je dan ook terug in ons werk. Ongeacht je campagnebudget helpen wij jou een succesvolle campagne te draaien en de kans om je doelgroep te overtuigen, perfect te benutten.

Dit doen we door ons 100% te focussen op het ontwikkelen van effectieve creatives en landingspagina’s die impact maken op de doelgroep door het gebruik van innovatieve technieken, creatieve designs en een hoge afwerkingskwaliteit. Door onze kennis en jarenlange ervaring weten wij dan ook het maximale uit de beschikbare advertentieruimte en restricties te halen.

  • We zijn experts geworden door onze passie voor animatie, interactie en video technieken. We zijn altijd bezig met innoveren om nóg gavere creatives te maken voor jouw volgende campagne.

  • We denken graag nog voor je officiële aanvraag mee, zonder kosten, hoe we jouw campagne perfect doorvertalen. Van brainstorm tot concept tot uitwerking.

  • We zijn een onafhankelijke creatie studio die met net zoveel liefde werkt voor individuele merken, marketing- en mediabureaus als publishers en netwerken.

  • “De mooiste dingen maak je samen” vinden wij een prachtige uitspraak. Wil jij zelf het concept en/of design maken en moeten wij de uitwerking realiseren? Geen probleem! Leuk zelfs!

  • Van inspiratie updates (email) tot inspiratiesessies (op locatie of video call), wij delen graag onze kennis zodat we samen nog mooiere campagnes kunnen bedenken!

  • Snelle productie is belangrijk, maar snelle (mail) communicatie is misschien nog wel belangrijker! Hier krijgen we dan ook regelmatig complimenten over.

  • Naast IAB banners creëren we ook Rich Media banners, Social media ads, Video ads, Digital Out Of Home (DOOH) creatives én landingspagina’s die perfect aansluiten op je campagne.

    We helpen je dus graag als je maar één formaat nodig hebt, bijvoorbeeld ter aanvulling van de eenvoudigere banners die je zelf ontwikkeld, maar ook als je de gehele digitale creatie productie bij ons neer wil leggen om een consistente en daarmee uiterst efficiënte campagne te kunnen draaien.

Bosse Zaal
Product expert & Account Manager

Brainstorm of inspiratiesessie?

Wil je samen sparren over een mogelijke opdracht, heb je een dosis inspiratie nodig of heb je een vraag? We helpen je graag op de manier die het fijnste werkt voor jou. Een video call, fysieke afspraak, mailconversatie of telefoontje zijn allemaal goed!

Weet je al wat je wil? Neem dan contact op om een offerte op te vragen! Als nieuwe klant krijg je bij ons altijd een welkomstkorting, omdat wij overtuigd zijn dat wij na de eerste succesvolle campagne samen blijven werken!

Of schrijf je in voor de inspiratie updates!

Ontvang 1 of 2 keer per maand een leuke inspiratie update per email met inspirerende cases, nieuwe technieken/formaten, slimme tips en blijf op de hoogte van onze acties.

Inspiratie Update
Cookie instellingen

Wie optimaal van onze website gebruik wil kunnen maken moet onze cookies accepteren. Je kunt hieronder instellen wat je wel en niet wil accepteren:

Wie wil er nou niet meer van de meest interessante content? Met Analytics weten wij hoeveel bezoekers we hebben en waar de interesses liggen om je in de toekomst nog beter te helpen met juiste content.
We maken gebruik van partnertools om onze website optimaal te laten presteren in het belang van jou als bezoeker.
required
 
 
Wie lust er nou geen cookies? Zelfs je browser heeft ooit honger dus laat hem ons voeden met wat lekkers :)