Wat zijn display banners?
Display banners zijn de visuele online advertenties in de meest voorkomende en breed inzetbare formaten. Deze display banners worden soms in statisch en gif format gemaakt, maar als creative studio raden we altijd html5 banners. Waar display banners vroeger vaak kleine formaten waren zijn de meest gebruikte tegenwoordig een stuk groter. Zo maken we vaak een display bannerset met Rectangles (300×250, 320×240 of 336×280), Wide skyscrapers (160×600), Half Page ads (300×600) en Billboards (970×250) ingezet. Men spreekt over een display bannerset wanneer er meerdere formaten op dezelfde manier worden opgemaakt voor dezelfde campagne.
Als men spreekt over display banners gaat het in veel gevallen om non-Rich Media banners met alleen afbeeldingen, teksten en soms met animatie. Vaak zijn de specificaties en restricties van deze bannersets zeer streng waardoor de mogelijkheden beperkt zijn. Dat display banners de standaard zijn wil echter niet zeggen dat je moet adverteren met simpele banners. Juist om op te vallen tussen het grote aantal display banners moet je impact maken met een mooi design, gave animaties en een kwalitatieve afwerking. Met onze ervaring en skills weten we hier het maximale uit te halen, iets wat veel niet gespecialiseerde studio’s zoals ons lukt.
Wat is het verschil tussen display banners, HTML5 banners en IAB banners?
De termen display banners, HTML5 banners en IAB banners worden nog wel eens door elkaar gebruikt als het gaat om visuele online advertenties. We merken dat veel mensen niet precies wat nu het verschil is dus dat leggen we graag uit:
Wat zijn display banners?
Display banners zijn visuele banner advertenties op het internet. Dit kunnen zowel HTML5 banners, IAB banners als Rich Media banners zijn. Zie display banners dus als een overkoepelende naam. Echter hebben bepaalde bedrijven besloten om alleen IAB formaten te zien als display banners. Dit maakt het verwarrend, omdat ze bijvoorbeeld wel Rich Media content toestaan (zoals interactie). Zo krijg je dus interactieve display banners, wat in feite dus ook Rich Media banners zijn.
Wat zijn HTML5 banners?
HTML5 banners zijn banners die zijn opgebouwd met afbeeldingen, html, css en javascript. Hiermee kunnen de banners animaties bevatten, maar ook interactief zijn en dan krijg je Rich Media banners. Het gaat hier dus om een techniek en niet om een bepaald formaat zoals bij IAB. HTML5 banners vallen wel altijd onder display banners. Lees hier meer over HTML5 banners.
Wat zijn IAB banners?
IAB banners zijn bannerformaten met wereldwijd vastgestelde afmetingen die veel websites ondersteunen. Deze zijn vastgesteld door het IAB (Interactive Advertising Bureau). IAB banners zijn eigenlijk ook altijd display banners en kunnen HTML5 banners zijn.
Wat is een display bannerset?
Een display bannerset is een reeks van verschillende display bannerformaten met dezelfde campagne inhoud. Natuurlijk kan de inhoud per banner een beetje afwijken, omdat niet alles in ieder formaat past, maar de algemene boodschap is vaak gelijk. Doordat de inhoud van een display bannerset gelijk is kost het veel minder tijd om na de master banner de andere formaten te ontwikkelen en daarom passen wij een staffelkorting toe. Hoe meer banner formaten je nodig hebt, hoe goedkoper ze per stuk worden.
Meer formaten in een display bannerset is niet altijd beter!
Een display bannerset is, nogal vanzelfsprekend, een set van verschillende bannerformaten. Veel bedrijven zeggen dat een bannerset van minimaal 6 tot 10 formaten display banners nodig heeft om goed te presteren maar dat is maar wat ze ervan maken (vaak wordt een hoog aantal gezegd zodat er meer geld verdiend kan worden). We horen dan ook vaak “dit is wat ons bureau ons adviseert”. We kunnen je daar natuurlijk mee helpen maar zijn graag eerlijk en geven per aanvraag (budget, doelstelling, doelgroep, devices) aan welke formaten wij adviseren. In onze ogen kun je beter adverteren met een kleine bannerset van bijvoorbeeld 4 hele sterke en kwalitatieve banners als dat je gaat adverteren met 10 simpele en matige banners. Weten wat wij voor jouw campagne adviseren? Neem contact op.
Dus ja, je leest het goed, als creative studio adviseren wij dus regelmatig MINDER verschillende banners in een bannerset in te zetten wat weer scheelt in de productiekosten.
Zijn display banners in HTML beter dan GIF of static?
In 95% van de gevallen adviseren wij animerende display banners boven statische banners, omdat animerende banners gewoonweg beter opvallen. Hiermee willen we zeker niet zeggen dat een banner moet flitsen als een kermis. Maar een animatie valt nu eenmaal beter op in een pagina die vaak vooral statische content heeft. Juist subtiele animaties kunnen het oog van de lezer trekken zonder irritant te zijn en als de boodschap dan óók nog eens interessant is, dan is een goed resultaat bijna vanzelfsprekend.
De keuze is snel gemaakt als het gaat om statisch vs animated banners, maar binnen de animerende banners heb je ook nog de mogelijkheden om GIF te gebruiken of HTML te gebruiken. We raden HTML banners ten zeerste aan en daar kun je meer over lezen in dit artikel dat we geschreven hebben.
Voorbeelden display banners
Display banners zijn de meest voorkomende online banners en daarom hebben we hier natuurlijk veel gave voorbeelden van. Omdat veel display campagnes relatief strenge specificaties hebben laten we eerst voorbeelden zien die praktisch overal ingezet kunnen worden. Maar juist omdat er zoveel beperkingen zijn door de strenge specificaties, is het een kunst om het maximale uit de specificaties en advertentieruimte te halen. Iets wat wij na zoveel jaren banner creatie ervaring gemasterd hebben! Toch op zoek naar nog meer spektakel? Verderop in de pagina laten we ook nog de Rich Media display banner mogelijkheden zien.
Opvallende intro animatie
Het eerste doel van elke online banner is de aandacht vangen van de kijker die op een webpagina iets aan het lezen is. Zonder de aandacht te vangen kan je nooit de (volledige) boodschap overbrengen en zorgen dat de kijker op je banner klikt.
Zorg dus altijd voor een opvallende intro animatie voordat je verder gaat met het overbrengen van je boodschap!
Impactvolle animaties
Het kwaliteitslevel van impactvolle animaties (en de afwerking) maakt het verschil tussen die standaard display bannerset en een Premium display bannerset. Of het nu gaat om de animatie van hoe een foto in beeld komt, hoe een tekst opbouwt of hoe een button animatie werkt.
De hoge kwaliteit hierin is alleen te behalen wanneer banners vanaf scratch met HTML5 worden gemaakt en niet door een tool worden gegenereerd.
Meerdere scènes
Door de strenge limitaties is het met standard display banners een kunst om meerdere scènes te laten zien met informatie (vooral als je per scène andere afbeeldingen gebruikt). Iets wat soms gewoonweg noodzakelijk is om je boodschap over te brengen, terwijl je niet wil inleveren op kwaliteit en gave animaties.
Met onze werkwijze en slimme trucjes kunnen we meerdere scènes in banners verwerken met behoud van kwaliteit en creativiteit.
Interactieve display banners
Interactie is vaak niet toegestaan bij display banners, maar op desktop kan soms wel gemeten worden wat de positie van de muis is! Daarmee kunnen wij vervolgens toch interacties uitvoeren zoals te zien in het voorbeeld. Ook is het mogelijk om op mouseover andere leuke animaties aan te roepen.
Wil je meer interactie? Lees dan verder op onze interactieve banners pagina.
Hoge afwerking in de details
Een premium afwerking zit in de details en een display bannerset weerspiegelt de kwaliteit van je merk, product of dienst. Zorg dus altijd voor die gave details zoals:
- Een button die transformeert van play knop naar CTA button
- Het logo dat niet in één keer in beeld komt, maar opbouwt in een paar stappen
- Soepele overgangen tussen verschillende content
- Die automatische trigger animatie om de kijker te doen verleiden door te klikken
- Een opvallend intro met smooth animaties
- Een leuk effect op mouseover
Display banners met retina images
Met beeldschermen die steeds scherper beeld krijgen door meer pixels per inch (dus binnen hetzelfde oppervlak meer pixels), is het van belang dat afbeeldingen in banners retina zijn gemaakt. Bij retina images maak je de afbeelding 2x zo groot in pixels zodat deze op de scherpere beeldschermen ook haarscherp zijn.
Je kunt je alleen al inbeelden dat een formaat dat 2x zo groot is (in totaal 4x de oppervlakte!) ook meteen groter is in kilobytes. Iets wat weer een uitdaging met zich meebrengt als de specificaties zo streng zijn. Maar dat is een uitdaging die wij graag aangaan!
Google Display banners en andere platformen zoals Xandr, Bing, Pexi en Amazon
Google display banners zijn de meest voorkomende display ads die we ontwikkelen, maar we kunnen display banners voor ieder platform ontwikkelen zolang de specificaties bekend zijn. Het maakt ons dus niet uit of je ze nodig hebt voor Google Ads of bijvoorbeeld Xandr (Appnexus / Microsoft), Bing Ads, Pexi of Amazon Advertising. Geef het echter wel aan ons door bij je aanvraag, want elk platform heeft weer eigen specs en eisen (zoals hoe de clickTag code moet werken). Afhankelijk hiervan weten wij op welke basiscode we moeten beginnen en voorkomen we onnodige vertraging wanneer jullie de creatives willen gaan inzetten.
Werk je niet via een DSP, maar heb je de ads direct ingekocht bij een publisher of advertentienetwerk? Vraag dan welke display banner specificaties zij hanteren, zodat wij de banners daar geschikt voor kunnen maken.
Display banners met Rich Media content
Afhankelijk van de publisher of het advertentiesysteem dat je gebruikt kan het zijn dat je ook display banners kunt inzetten met Rich Media content. Zo kun je dus interactieve display banners inzetten of bijvoorbeeld display banners met video content. Dus ook deze optie leggen we uit voor wie nog een stap verder wil gaan en écht impact wil maken op de doelgroep. Hieronder lichten we de meest uiteenlopende Rich Media content types uit:
Interactieve display banners
Voor wie streeft naar maximale engagement met de doelgroep kan naast animerende banners ook interactieve display banners inzetten mits de specificaties van het advertentiesysteem of de publisher het maar toestaan. Weet dat wij iedere vorm van interactieve banners kunnen ontwikkelen voor ieder type formaat. Interactie kan zo uitgebreid mogelijk worden gemaakt als wenselijk, van gave mouse overs tot animatie en video players tot interactieve fullscreen video en minigames/advergames. We denken graag met je mee om een passend concept te bedenken bij je campagne.
Display banners met video
We maken ook regelmatig prachtige display bannersets met video content. In veel gevallen verwerken we een video speler in een banner waarin bijvoorbeeld je TV commercial kan worden getoond. Echter gaan wij vaak nog een stap verder en integreren we video in je display banners als animatie. Dit soort video banners kunnen we in ieder gewenst formaat maken. We kijken per formaat wat de beste video uitsnedes zijn om het mooiste resultaat neer te zetten. Met deze display video banners trekt je campagne meteen de aandacht tussen alle andere advertenties.
Dynamische display banners
Ook ontwikkelen we display banners met dynamische content. Dit kan op verschillende manieren en de mogelijkheden hangen af van het platform dat je gebruikt.
Dynamic content o.b.v. persoonlijke variabelen
Denk aan hierbij aan de locatie van de kijker. Op basis van zo’n variabele kan per kijker de content aangepast worden, zodat bijvoorbeeld de dichtstbijzijnde winkelvestiging wordt getoond in de banner inclusief de matchende exit url.
Shopping product banners
De bekende banners die producten laten zien van een webwinkel die je recent hebt bezocht. Echter helemaal op maat te maken en daarmee veel mooier/kwalitatiever én geoptimaliseerd voor resultaat.
Content up to date houden om langdurig relevant te blijven
Bijvoorbeeld zorgen dat de doelgroep altijd de laagste prijs ziet van de diensten of producten die je aanbiedt.
Dynamische content op basis van tijd en/of de datum
Tel af naar de releasedatum van je nieuwe filmrelease.
Advergame display banners
Advergames, voor wie er meer interactie en engagement wil met zijn/haar doelgroep, maar ook een product of dienst op een leuke manier kenbaar wil maken. Zelfs als je product, dienst of doelgroep niets met games te maken heeft kan dit enorm goed werken, want een game is veel meer dan een spelletje!
Laat je doelgroep bijvoorbeeld spelenderwijs zien:
- Wat je product doet
- Hoe je product werkt
- Wat je product uniek maakt
- Hoe gaaf je product is
- Hoe makkelijk je product werkt
Van één simpel spel interactie element tot uitgebreide minigames, bij Advergames is veel mogelijk. Ze kunnen in ieder display banner formaat verwerkt worden en zijn zowel te ontwikkelen voor desktop, tablet als mobiel.
In theorie is alles mogelijk maar zullen de specificaties, doorlooptijd en het creatie budget de enige limieten zijn. Neem contact met ons op voor de opties!
Interactive video display banners
Je leest het goed! Naast interactieve en video banners ontwikkelen we ook interactieve video banners! Zo kunnen we bijvoorbeeld een video spot interactief maken door hier een of meerdere cliffhanger momenten in te bouwen. We vragen de kijker de volgende stap te zetten waardoor ze engaged zullen zijn met je campagne. Daarnaast is ook multivideo een optie, waarbij de kijker zelf kan kiezen welke video te kijken.
Op zoek naar speciale Rich Media formaten?
Om het een beetje overzichtelijk te houden hebben wij display banners en Rich Media banners gescheiden. Ben je dus op zoek naar speciale Rich Media formaten? Bekijk dan onze Rich Media pagina voor meer informatie en voorbeelden.
Rich Media display banners voor Weborama, Google Display & Video 360, Pexi, Adform, etc.
Rich Media display banners worden niet bij elke DSP of publisher/advertentienetwerk geaccepteerd dus controleer dit altijd goed voordat je een creatie aanvraag bij ons doet. Als we HTML5 banners mogen opmaken voor Weborama, Pexi, Adform of Google Display & Video 360 (DV360) dan kan je er meestal wel vanuit gaan dat het mogelijk is. Bij deze partijen hebben wij ook basis templates waarop we de creatieve uiting bouwen, zodat we zeker weten dat ze live gezet kunnen worden.
Werk je niet via een DSP maar heb je de ads direct ingekocht bij een publisher of advertentienetwerk? Vraag dan welke specificaties zij hanteren, zodat wij de banners daar geschikt voor kunnen maken.
Creative studio voor display banners en bannersets
We helpen marketeers, bureaus en mediabedrijven om het maximale uit hun campagnebudget te halen door de beste campagne ideeën, concepten en beelden door te vertalen naar impactvolle digitale creatives.
We leren jullie om in mogelijkheden te denken, waardoor jullie en/of wij samen nóg betere campagne concepten bedenken waar wij o.a. de beste display bannersets voor ontwikkelen.
Wil je meer over ons weten? Lees dan snel verder:
Passie voor animatie, interactie en video
We zijn experts geworden door onze passie voor animatie, interactie en video technieken. We zijn altijd bezig met innoveren om nóg gavere creatives te maken voor jouw volgende campagne.
We denken graag mee
We denken graag nog voor je officiële aanvraag mee, zonder kosten, hoe we jouw campagne perfect doorvertalen. Van brainstorm tot concept tot uitwerking.
Onafhankelijke bureau
We zijn een onafhankelijk creative studio die met net zoveel liefde werkt voor individuele merken, marketing- en mediabureaus als publishers en netwerken.
Co-creatie
“De mooiste dingen maak je samen” vinden wij een prachtige uitspraak. Wil jij zelf het concept en/of design maken en moeten wij de uitwerking realiseren? Geen probleem! Leuk zelfs!
Kennisdeling en inspiratie
Van inspiratie updates (email) tot inspiratiesessies (op locatie of video call), wij delen graag onze kennis zodat we samen nog mooiere campagnes kunnen bedenken!
Razendsnelle productie en communicatie
Snelle productie is belangrijk, maar snelle (mail) communicatie is misschien nog wel belangrijker! Hier krijgen we dan ook regelmatig complimenten over.
Van één formaat tot alle campagne creatives
Naast IAB banners creëren we ook Rich Media banners, Social media ads, Video ads, Digital Out Of Home (DOOH) creatives én landingspagina’s die perfect aansluiten op je campagne.
We helpen je dus graag als je maar één formaat nodig hebt, bijvoorbeeld ter aanvulling van de eenvoudigere banners die je zelf ontwikkeld, maar ook als je de gehele digitale creatie productie bij ons neer wil leggen om een consistente en daarmee uiterst efficiënte campagne te kunnen draaien.