Rich Media banner formaat uitgelicht: Mobile Portrait

Rich Media banner formaat uitgelicht: Mobile Portrait

Rich Media banner formaat uitgelicht: Mobile Portrait 1200 700 DSlab

In deze ‘Formaat uitgelicht’ reeks, nemen we je elke blogpost mee in een van de vele bannerformaten en creatives waar DSlab mee werkt. Er is ook zoveel keuze, dat wij heel goed begrijpen dat je niet precies meer bijhoudt welke formaten er allemaal zijn, wat ze doen en hoe ze werken. In deze updates vertellen we je alles over de Mobile Portrait. Een bannerformaat die, zoals de titel al vermeld, speciaal gemaakt is voor mobiele campagnes.

Wat is een Mobile Portrait en hoe werkt het?

Een Mobile Portrait is een Rich Media banner formaat dat zich aanpast aan de breedte van je mobiele scherm. Dat betekent dat de advertentie van links naar rechts het hele scherm vult en de hoogte zich in de juiste verhouding mee aanpast. De initiële afmetingen zijn 320x400px, maar dit past zich dus aan op de breedte van het scherm.

Doordat deze advertentie bijna het hele scherm beslaat, zorgt het voor grote impact. Vooral in combinatie met diverse Rich Media elementen zoals video’s en interactie, is het een hele krachtige banner ad.

Dit formaat werkt alleen op mobiel en is exclusief in te zetten via Weborama. Via Weborama werkt deze banner onder andere op het gehele DPG- en Mediahuis netwerk, op zowel Web als inApp.

De Mobile Portrait banner gaat ook goed samen met video, er wordt dan ook vaak de term Mobile Portrait Video voor gebruikt. De video-player zorgt ervoor dat video’s pas afspelen wanneer deze voor tenminste 50% zichtbaar zijn. Dit zorgt voor een leuk verrassingselement wanneer de gebruiker er voor de eerste keer langs swipet.

Naast video heeft dit bannerformaat ook nog enkele andere varianten. Waaronder de Mobile Portrait Slider en de Mobile Portrait Window. Beide varianten focussen zich op het laten zien van meerdere, verschillende beelden. In de Slider kan de gebruiker door verschillende pagina’s bladeren. Al deze pagina’s kunnen hun eigen inhoud en content bevatten. De Window werkt bijna hetzelfde, alleen zijn hier van alle pagina’s al een kleine preview te zien in de tegels onderin. De gebruiker kan dan niet alleen via de pijltjes, maar ook via deze tegeltjes navigeren.

De laatste variant is de Mobile Portrait Animated, deze is vrij simpel uit te leggen, want deze kan namelijk gevuld worden met elke content die je maar wil. (Bijna) Alle Rich Media technieken die je van DSlab gewend bent, kunnen wij in dit formaat inbouwen. Natuurlijk moet er wel rekening worden gehouden met de verschillende specificaties en dat het gebruiksvriendelijk blijft. 

In de afbeelding hieronder zie je een vereenvoudigde weergave van hoe de vier standaard varianten eruitzien.

Rich Media banner formaat uitgelicht: Mobile Portrait - InfoAfbeelding MobilePortrait

Tips wanneer je een Mobile Portrait in zet

Een Mobile Portrait is een prachtig formaat met veel impact en interactie mogelijkheden. Het is dan ook zeker aan te raden om deze mee te nemen in je Rich Media campagne wanneer je een keuze gaat maken tussen alle bannerformaten. Wel zijn er natuurlijk een aantal punten waar je rekening mee moet houden bij het maken van jouw beslissing:

Mobile Portrait werkt alleen op mobiel

Een van de meest voor de hand liggende punten waar je even bij stil moet staan is dat deze creatie alleen werkt op mobiel. Dus draai jij cross-device campagne en ben je van plan om dezelfde creatie op verschillende apparaten in te zetten, dan is dit formaat niet de ideale keuze. Om jouw advertentie ook op Desktop en Tablet te draaien moeten hier weer aparte banners voor worden opgemaakt. Volledig hergebruiken is hierin niet mogelijk.

Maar aan de andere kant werkt het wel in jouw voordeel als de campagne alleen op mobiel gaat draaien of je genoeg budget hebt voor meerdere bannerformaten. Dit formaat is namelijk speciaal ontwikkeld voor mobiele gebruikers en hiervoor dus heel gebruiksvriendelijk. De ingebouwde varianten zoals de Slider en Window werken dan ook perfect op de smartphone. 

Mobile Portrait kan niet op alle websites draaien

Zoals we al eerder zeiden is de Mobile Portrait een exclusief formaat, ontwikkeld door Weborama. Weborama werkt samen met verschillende, premium publishers zoals Mediahuis en DPG Media. Maar dat betekent ook dat dit bij de niet-aangesloten publishers niet mogelijk is. Dit formaat kan helaas niet buiten Weborama om draaien en is dus niet beschikbaar in bijvoorbeeld Google DV360 of Google Display banners. Ook hier moet je dus even rekening mee houden bij het kiezen van jouw banner mix.

Voorbeelden van de Mobile Portrait

Wij hebben al behoorlijk wat gave Mobile Portraits in elkaar gezet voor verschillende klanten en projecten. In de video hieronder delen we een aantal van onze favorieten zodat jij ziet wat er allemaal mogelijk is binnen dit formaat! Haal er zeker je inspiratie uit! 

Mogelijkheden binnen het Mobile Portrait formaat

In de video zijn behoorlijk wat voorbeelden voorbij gekomen van wat er allemaal mogelijk is binnen de formaten. In principe kan alle Rich Media verwerkt worden in een Mobile Portrait Animated, wat betekent dat de mogelijkheden enorm zijn. Enkele populaire invullingen zijn:

  • Mobile Portrait Video (video-intro met overgang naar eindkaart)
  • Mobile Portrait Slider en Mobile Portrait Window (met bijvoorbeeld producten, karakters of USP’s)

Banners laten maken door DSlab?

De voorbeelden uit deze blogpost laten zien dat wij bij DSlab flink wat ervaring en kennis in huis hebben om de vetste Mobile Portraits te maken die opvallen en perfect aansluiten bij jouw merk. Met deze Rich Media banners ben je verzekerd van een unieke campagne. 

Wij nemen je alles uit handen en werken altijd met op maat gemaakte creaties waardoor alles mogelijk is. Out-of-the-box denken is onze specialiteit! Dus bespaar jezelf een hoop frustratie en moeite en laat onze creativiteit en expertise je verder helpen. Van het eerste ontwerpvoorstel tot de laatste feedbackronde, samen zorgen we voor een perfecte campagne!

Linda Mellink
Digital Creative Manager

Meer vragen of kunnen we je ergens mee helpen?

We helpen je graag met vragen, maar ook om te sparren over je volgende campagne! We helpen je als creative studio graag op de manier die het fijnste werkt voor jou. Een video call, fysieke afspraak, mailconversatie of telefoontje zijn allemaal goed!

Weet je al wat je wil? Neem dan contact op om een offerte op te vragen! Als nieuwe partner krijg je bij ons altijd een welkomstkorting, omdat wij overtuigd zijn dat wij na de eerste succesvolle campagne samen blijven werken!

Schrijf je in voor de inspiratie updates mailing!

Ontvang enkele keren per kwartaal een innoverende inspiratie update per email met gave cases, nieuwe technieken/formaten, slimme tips en nog veel meer!