Weborama agency voor Rich Media banners

Specialist in het ontwikkelen van alle type Weborama banners. Van Page Takeovers tot interactieve Rich Media banners tot maatwerk Weborama formaten. Als creative studio ontwerpen en ontwikkelen we de beste creatives voor jouw komende campagnes!

Weborama certified agency en creative studio

Hoe je ons ook noemt, een creative studio, creative agency, banner studio of een wilde mix van deze termen. Wij zijn een van de grote onafhankelijke bedrijven die gespecialiseerd is in de productie van Weborama Rich Media banners, IAB bannersets en andere creatives ontwikkeld.
Ongeveer 75% van heel onze banner productie en zelfs 90% van onze Rich Media creatives, ontwikkelen wij voor het Weborama systeem. Je vindt ons dan ook veelvuldig in de Weboshowcase. Daarnaast kennen we dan ook bijna alle in and out’s van de technieken, formaten, templates en specificaties. Het is dan ook niet vreemd dat we Weborama certified developers zijn!

Onze relatie met Weborama is zeer goed, wat er voor zorgt dat we zeer korte lijntjes hebben met diverse afdelingen. Hierdoor kunnen we snel leveren, zijn problemen supersnel opgelost en kunnen wij je koppelen aan de juiste contactpersonen als je vragen hebt die verder gaan dan creatie.

Dus zoek jij een creative studio voor de gaafste Weborama (Rich Media) banners (ook voor Weborama’s IMPACT netwerk)? Dan ben je bij DSlab aan het goede adres. Lees hieronder meer over de verschillende formaten, bekijk gave Rich Media voorbeelden, bekijk de content mogelijkheden en de voordelen om creatives via Weborama te hosten.

Weborama banners - webo certified eblem

Winnaar van diverse Weborama awards!

Wanneer je onze gewonnen Weborama awards bekijkt zie je dat we niet alleen veel produceren, maar altijd gaan voor het maken van kwalitatieve en innovatieve ads! Naast diverse Campaign of the Months hebben we ook een Weborama Agency of the Year 2021 award gewonnen en zijn we inmiddels ook weer in de strijd om de titel dit jaar te bemachtigen!

Gewonnen Weborama awards door creative studio DSlab

Weborama formaten en voorbeelden showcase

Hieronder een showcase van de door ons meest gebruikte Weborama formaten en banner voorbeelden. Al deze formaten kunnen wij ontwikkelen en met alle formaten hebben wij ervaring! Staat een (nieuw) formaat nog niet op deze pagina? Grote kans dat wij er al wel bekend mee zijn en een nog grotere kans dat we je er natuurlijk mee kunnen helpen. Check anders ook al onze creatives op de Weborama showcase website.

Mobiele Weborama banners

Mobile Interscroller

De Weborama Mobile Interscroller is het meest gebruikte scrollable formaat voor mobiele devices (dit formaat kan ook op desktop/tablet, daar lees je meer over bij cross-device formaten). De banner schaalt aan de hand van de resolutie van het device (zowel hoogte als breedte) dat wanneer deze in beeld scrollt de banner nagenoeg fullscreen in beeld staat. Meer impact kun je op mobiel niet maken!

Naast een Interscroller, kun je ook een Midscroller door ons laten maken die een vaste hoogte afmeting heeft en daardoor niet zo beeldvullend is.

Mobile Portrait

Een goedkoper alternatief op de Weborama Interscroller is de Mobile Portrait banner. Tenminste in het ontwerpen en uitwerken door ons, want deze banner zich minder technisch in elkaar en kan qua creatie worden geschaald onder een normale Rich Media IAB banner.

Ook in de Weborama Mobile Portrait kan zowel animatie, video als interactie worden verwerkt. Dit mobiele formaat werkt alleen in de portrait modus van je telefoon (zoals de naam al doet vermoeden 😉

Mobile Expand banner

De Mobile Expand Banner is een Rich Media formaat dat start met een Mobile Rectangle (320×240 of 300×250), maar die met een tab/tik uitklapt naar een full screen interstitial / layer.

Op deze manier kan je de kijker meenemen in een gaaf vervolg verhaal en kun je hier nog meer content in kwijt dan in alleen een mobiele rectangle.

In principe kunnen we deze techniek in elk banner formaat bouwen. Dat er een full screen banner wordt gelanceerd met de druk op een knop vanuit een ander banner formaat (zelfs op tablet en desktop).

Mobile Interstitial

De Weborama Mobile Interstitial is een full-screen banner formaat dat zonder te scrollen beeldvullend op je scherm komt. Meer impact op je doelgroep kun je niet maken! Let wel op dat dit formaat weggeklikt kan worden dus zorg dat je boodschap snel in beeld staat om de aandacht van de kijker te pakken.

Wist je dat dit formaat soms ook de Fullsized InApp wordt genoemd? Ook die kun je bij ons laten maken in alle content types (animated, video, interactie, etc).

Deck of Cards

Een uniek mobiel interactief formaat dat zoals de naam al zegt, bestaat uit een stapel van kaarten. Deze kun je met je vingers wegswipen waardoor je de kaart eronder te zien krijgt.

Weborama’s Deck of Cards was vroeger alleen met statische kaarten, maar wij hebben hier ook animatie en video in weten te krijgen voor nog meer impact!

Wist je dat het zelfs mogelijk is om hier een “vote systeem” van te maken. Dat de kijker links moet swipen om iets te liken en naar rechts om iets te disliken.

Framescroller

Wat ons betreft een super gave techniek die in eerste instantie erg subtiel is, maar zodra de kijker doorheeft wat er gebeurd volgt de interactie snel!
De Weborama Framescroller kan namelijk animatie en video op basis van de scroll positie van de kijker laten bewegen. Wanneer de kijker de ad in beeld scrollt gaat deze dus op het scroll tempo (met vaak bijbehorende veeg bewegingen) animeren wat een uniek en opvallend effect heeft!

Wij kunnen deze techniek in bijna ieder Weborama Rich Media template verwerken dus denk verder dan het template formaat!

Swiper Ad

Swipe Cube, Swipe ad, Swiper, 3D Cube, allemaal dezelfde naam voor hetzelfde type banner template. Ja de ene is een 3D kubus en de andere swiped gewoon slides van links naar rechts, maar ze zijn bij Weborama allemaal geboren uit hetzelfde template! Welke versie je ook nodig hebt), wij kunnen deze voor je maken (zelfs als je een custom variant wil of de techniek in een ander formaat dan een rectangle).

Net als bij het formaat Deck of Cards was ook bij de Swiper Ad vroeger alleen mogelijk statische slides te gebruiken, maar ook dit kan tegenwoordig met video en animatie slides.

Scratch banner

Bij Weborama is de scratch banner een specifiek formaat, maar eigenlijk is het een techniek die natuurlijk in elk formaat kan worden gebouwd.

Stiekem zijn er ontzettend veel mogelijkheden met de scratch banner techniek. Vaak denkt men niet verder dan een kraskaart open krassen of een ijslaag wegkrassen terwijl er van alles mogelijk is, van iets zoeken (zie voorbeeld hierboven) tot je schutting opfrissen met nieuwe beits tot het schoonmaken van de stoeptegels in je tuin 😉

Meer inspiratie nodig? Neem contact met ons op!

Weborama (home) page takeover

Automated Page takeover (APTO)

Het breedst inzetbare takeover template dat Weborama aanbiedt. Één page takeover creatie die op honderden websites kan draaien! Het allermooiste: ondanks de generieke inzet zit hier wel alle nodig techniek in om perfect schaalbare en meescrollende takeovers mee te maken.

Dit formaat, ook wel “Standard – RoN – Web – APTO” genoemd, kent verschillende combinatie opties:

  • Option 1: Skins Header
  • Option 2: Skins Billboard
  • Option 3: Skins IAB
  • Option 4: Skins only

Afhankelijk van je inkoop kun je de juiste takeover optie door ons laten maken.

Custom Premium Page Takeover

Waar de Automated Page Takeover heel breed inzetbaar is, heb je ook nog custom premium page takeovers bij Weborama. Dit zijn takeover templates specifiek gemaakt voor een premium publisher wat twee grote voordelen heeft:

  1. Wij weten als creatie partij de exacte afmetingen waardoor we de creatie daar perfect op kunnen afstemmen.
  2. Omdat het op maat is gemaakt voor deze publisher is er vaak meer mogelijk zoals een combinatie met IAB banners die altijd op dezelfde plek staan waardoor je doorlopende content kan designen.

Cross Device takeover

Wie nog een stapje verder wil gaan kan kiezen voor de cross-device homepage takeover. Dit is een custom premium takeover, maar dan voor alle devices (desktop, tablet en mobiel). Deze creatives zijn vooral in te kopen bij de grootste publishers zoals:

  • Mediahuis – Telegraaf (TMG) Cross-device HPTO
  • DPG Media – RoN Cross-device HPTO (nu.nl, ad.nl, parool.nl)
  • DPG Full Impact (België) (beste alternatief op Adsolutions)
  • FD Media – FD.nl HPTO

Dus heb je een groot budget en wil je écht een grote doelgroep in korte tijd bereiken dan is dit het formaat dat je wil!

Weborama video advertentie formaten

Weborama VPAID (HTML)

De HTML VPAID blijft een beetje een verborgen parel wat erg jammer is. Met dit formaat kunnen wij volledige HTML content lanceren binnen in een video adslot! Dit maakt het mogelijk interactieve video’s te maken van een multivideo creatie tot een cliffhanger moment waarop de kijker een actie moet doen om de video te vervolgen.

Ook zijn er meerder exit clicks mogelijk én kunnen er diverse custom events ingebouwd worden.

De perfecte banner voor wie zowel video views wil, maar ook engagement met zijn/haar doelgroep!

Mobile Portrait Video

Voor wie wil opvallen met een video campagne op mobiel is er de Mobile Portrait Video. Een banner die volledig met video is gevuld die eindigt op een eindkaart met een duidelijke call to action (CTA).

Ook te combineren met een visuele boodschap/animatie die boven, onder of over de video ligt. Je wil tenslotte dat je branding en CTA ten allen tijde goed zichtbaar zijn.

Wij kunnen iedere gewenste video geschikt maken voor een Mobile Portrait Video banner. Dus ook wanneer je alleen een 16×9 (landscape) video beschikbaar hebt.

Weborama cross-device banner formaten

Cross-device Superheader

De Weborama Cross Device Superheader (soms ook wel afgekort als CDS) is een impactvol formaat voor alle devices. De super header vult 100% de breedte van je scherm hoe groot je resolutie ook is terwijl de hoogte per device wel vast ingesteld staat.

Adsolutions biedt dit formaat ook aan voor DPG (als Super Header geschreven), maar vanuit creatie oogpunt is het Weborama template vele malen fijner om mee te werken én er is eenvoudig een goed te beoordelen preview te maken voor jou als adverteerder.

Cross-device Interscroller

Je bent hierboven de Mobile Interscroller al tegengekomen, maar eigenlijk is de Interscroller (en midscroller) een cross device banner die op elk device ingezet kan worden. Ja, je ziet hem het meeste op mobiel, maar het kan op ieder device!

De Desktop Interscroller is overigens niet altijd zo breed als je scherm én weet dat er high res images nodig zijn wat snel kan zorgen dat je tegen het bestandsgrootte limiet aanloopt. Er moeten dan concessies gemaakt worden welke content er wel en niet in kan.

Marktplaats HPTO XXL

De Marktplaats HPTO XXL is een custom Weborama formaat dat is gebaseerd op de Superheader. Echter mag deze speciaal op de marktplaats website starten als een bijna dubbel zo hoog formaat. Meer impact kun je dan ook niet maken op Marktplaats!

De Marktplaats HPTO XXL heeft een sluitknop waarmee je de creative kleiner kan maken, zodat deze net zo groot is als een normale Superheader.

Weborama banners voor desktop

Billboard (video)

Het Billboard (970×250) is een standaard IAB banner formaat, maar kan via Weborama volledig Rich Media worden ingezet. De ruime specificaties zorgen ervoor dat wij de gaafste content kunnen verwerken van animatie tot video tot interactie of een combinatie hiervan.

Spotify Homepage Takeover

Voor wie door ons een Spotify Homepage Takeover (HPTO) banner wil laten maken raden wij aan deze via Weborama te draaien. Naast dat dit kwalitatieve Weborama Rich Media template alles heeft wat je gewend bent van Weborama (zoals een goede video player), kunnen we ook een goede preview voor je maken waarmee de voorgrond en achtergrond laag gecombineerd worden.

Expandable desktop IAB

Op de website van Weborama vindt je alleen de Mobile Expand banner, maar dit formaat kan ook op desktop draaien. Vanuit iedere gewenst formaat (zelfs vanuit een takeover) kunnen wij een full screen interstitial lanceren.

Bij een campagne met veel verschillende formaten kan zelfs één en dezelfde interstitial aangeroepen worden vanuit elk formaat.

Halfpage Ad

Naast het Billboard heeft de desktop halfpage ad het grootste canvas binnen de IAB banners en wordt daarom veel ingezet voor Rich Media invulling. Veel van onze klanten laten deze samen met het Billboard dan ook vaak opmaken als Rich Media creatie en daarom verdiend deze een los plekje in deze lijst.

IAB bannerset

Van een (mobile) rectangle tot een (mobile) Half Page ad tot een Skyscraper. Ook deze standaard IAB banners kunnen via Weborama opgemaakt worden met Rich Media invulling! Hierdoor springt jouw IAB banner al snel boven de rest van het IAB banner landschap waardoor je ook impact maakt met deze kleinere formaten.

Weborama content mogelijkheden met HTML5

Naast alle verschillende Weborama formaten die hierboven genoemd zijn zijn er ook nog verschillende mogelijkheden in de invulling van de banner content die een ad uniek kunnen maken. Juist omdat Weborama ruime specificaties hanteert zijn er ontzettend veel gave mogelijkheden. Hieronder lichten we de meest uiteenlopende content types uit:

Animated banners

In principe maken we nooit statische creaties voor het Weborama platform, maar zijn deze altijd animerend omdat de specificaties je die vrijheid geven (het kan natuurlijk wel als je dat wil)

Al onze animerende banners zijn van hoge kwaliteit en met de gaafste animaties. Doordat er meestal meer toegestaan is dan bij bijvoorbeeld Google Ads banners kunnen zelfs de animaties veel uitgebreider.

Interactieve banners

Voor wie streeft naar engagement met zijn/haar doelgroep kan je naast animated banners ook interactieve banners laten ontwikkelen ongeacht het Weborama template, zolang de specificaties het maar toestaan van de publisher(s).

Interactie kan zo uitgebreid worden gemaakt als wenselijk, van gave mouse overs tot animatie op scroll gedrag tot (multi)video players tot interactieve fullscreen video tot minigames/advergames.

Video banners

Bij video banners wordt vaak gedacht aan een standaard in-banner video player of aan een video advertentie slot zoals een outstream video. Echter gaan wij voor maximale impact een flinke stap verder en integreren full-banner video in Rich Media creatives. Dit wil zeggen dat wij ongeacht het videoformaat zo groot mogelijke video intro animaties in de banners verwerken.

Daarnaast kunnen we met video animatie soms vele spectaculairdere effecten maken dan die technisch mogelijk zijn met HTML5, waardoor de advertentie helemaal next level wordt!

Interactive video ads

Weborama’s interactive video ads kunnen we op twee manieren ontwikkelen:

Verwerkt in een Rich Media banner
De hiervoor beschreven video banners kunnen we ook nog eens interactief maken! Denk aan een gaaf cliffhanger moment of een video player met meerdere video’s.

In een VPAID video advertentie
Daarnaast kunnen we binnen het VPAID protocol met de Weborama technieken hele gave interactieve video advertenties maken die geserveerd kunnen worden binnen standaard video ad slots!

Dynamische content banners

Ook ontwikkelen we banners met dynamic content ofwel content die achter de schermen aangepast kan worden, zodat de banners langdurig relevant kunnen blijven. Enkele voorbeelden:

Huidige (laagste) prijs
Overtuig je doelgroep met de huidige laagste prijs voor bijvoorbeeld je last-minute vakantie campagne.

Aftellen naar releasedatum
Tel af naar de releasedatum van je nieuwe filmrelease.

Live beschikbare aanbod
Laat zien hoeveel tickets je nog op voorraad hebt en creëer aankoop urgentie als dit aantal steeds minder wordt!

Laat zien wat er nu speelt
Toon welk liedje er nu wordt afgespeeld op je radio station of toon welke tv serie er nu speelt en welke hierna komt.

Advergames en Gamification

Voor wie én meer interactie en engagement wil met zijn/haar doelgroep, maar ook een product of dienst op een leuke manier kenbaar wil maken. Zelfs als je product of dienst (of zelfs doelgroep) niets met games te maken heeft, want een game is veel meer dan een spelletje!

Laat je doelgroep bijvoorbeeld spelenderwijs zien:

  • wat je product doet
  • hoe je product werkt
  • wat je product uniek maakt
  • hoe gaaf je product is
  • hoe makkelijk je product werkt

Advergames zijn mogelijk van één simpel spel interactie element tot uitgebreide minigames, kunnen in ieder template verwerkt worden en zijn zowel te ontwikkelen voor desktop, tablet als mobiel.

In theorie is alles mogelijk, maar zullen de specificaties, doorlooptijd en het creatie budget de enige limieten zijn.

Waarom adverteren met Weborama? De voordelen

Als Digital Campaign Studio willen wij altijd tot het uiterste gaan als het om Rich Media banners gaat waarbij we maximaal gebruik willen maken van alle beschikbare HTML5 technieken en mogelijkheden. Weborama is bij uitstek dé rich media provider voor de meest innovatieve en uitgebreide Rich Media banner campagnes.

  • Een van grootste voordelen om met Weborama te werken is de op maat gemaakte preview tool (de “Previewer 2”). Enorm fijn voor zowel banner ontwikkelaars als adverteerders en bureaus. Wij kunnen snel testen, previews maken, bugs fixen en jou daarnaast voorzien van realistische preview pagina’s om de ads op te beoordelen. Dit zorgt voor een snel en duidelijk creatie goedkeuringsproces wat zorgt voor een kortere doorlooptijd van aanvraag tot oplevering.

  • Vooral met Weborama Rich Media banners wil je alle handelingen van je doelgroep mee kunnen meten in een banner. Van standaard video statistieken tot custom events voor interactieve creatives. Het kan allemaal met Weborama en komt overzichtelijk in een dashboard te staan (let wel op: je moet wel aangeven wat je wil meten, zodat dit op maat kan worden ingebouwd).

  • Als Weborama creatie developer is het enorm fijn werken met de templates die zij faciliteren. Dit geeft ons een sterke basis om op te werken, maar zorgt er ook voor dat de creatives die wij voor jullie maken sneller kunnen worden opgeleverd en altijd op de juiste manier worden weergegeven bij de publishers

  • Weborama heeft duidelijke specificaties waardoor wij precies weten waar de limieten liggen van het produceren. Per formaat hebben ze een specs pagina met daarop alle restricties. Over het algemeen geldt voor Rich Media banners dat deze (inclusief video, libraries en andere externe files) maximaal 4MB groot mag zijn.

  • Met de ruime specificaties is er enorm veel ruimte tot creativiteit waardoor wij helemaal los kunnen gaan en voor jouw de gaafste campagne creatives kunnen maken! Hierdoor is het zelfs mogelijk om video content te combineren met interactie én gave animaties!

  • Naast ons eigen portfolio met gave voorbeelden, kun je ook de Webo showcase gebruiken ter inspiratie voor Weborama Rich Media creatives! Wat je in de Weboshowcase ook tegenkomt, wij kunnen het voor je maken (dus ook als je iets ziet van de concurrent! 😉 )

  • Voor de wat meer technische lezers van deze pagina; Weborama heeft een eigen javascript library ontwikkeld (screenad library) die in alle webo rich media ads worden gebruikt. Hierin worden exit clicks, events en diverse handlers verwerkt zodat de banners altijd goed werken binnen de Weborama omgeving. Heel handig dus!

  • Weborama biedt de Easy Rich Media tool aan voor adverteerders met weinig budget die zonder technische kennis basis creatives kunnen maken. Prima tool als je echt basic wil gaan, maar wat ons betreft is juist als je de ruimte hebt om Rich Media creatives in te zetten de tool te simpel. Wij bieden dan ook geen Easy Rich Media hulp aan (we werken er zelf tenslotte niet mee), maar kunnen je altijd helpen als je meer wil bereiken dan wat er met de tool mogelijk is.

Linda Mellink
Digital Creative Manager

Brainstorm of Weborama inspiratie sessie?

Wil je samen sparren over een mogelijke opdracht, heb je een dosis inspiratie nodig of heb je een vraag? We helpen je als creative studio graag op de manier die het fijnste werkt voor jou. Een video call, fysieke afspraak, mailconversatie of telefoontje zijn allemaal goed! Interesse in een uitgebreide inspiratiesessie? Lees dan hier verder.

Weet je al wat je wil? Neem dan contact op om een offerte op te vragen! Als nieuwe partner krijg je bij ons altijd een welkomstkorting, omdat wij overtuigd zijn dat wij na de eerste succesvolle campagne samen blijven werken!

Schrijf je in voor de inspiratie updates mailing!

Ontvang enkele keren per kwartaal een innoverende inspiratie update per email met gave cases, nieuwe technieken/formaten, slimme tips en nog veel meer!