Effectieve YouTube advertenties
laten maken

Met alleen al miljoenen gebruikers in Nederland is YouTube al lange tijd niet meer weg te denken uit de online advertentie wereld. Ons creatief bureau staat voor je klaar om video ads, display ads en rich media banners te creëren die de grootst mogelijke impact hebben op jouw specifieke doelgroep.

Waarom adverteren op YouTube?

Lange kijktijd
Als creatief bureau zien we een trend in social media advertenties dat alle content steeds korter wordt en sneller verder gescrold wordt. YouTube is nog een plek waar langere video’s bekeken worden, en ook de kijktijd van ads hoger ligt. Bijvoorbeeld door middel van non-skippable ads. Hierdoor heb je langer de tijd om indruk te maken op je doelgroep met een impactvolle advertentie.

Groot bereik
YouTube kent veel gebruikers, waarvan veel gebruikers het platform dagelijks gebruiken. De kans is hierdoor groot dat jouw doelgroep gebruikmaakt van YouTube. Daarnaast kan je jouw specifieke doelgroep targeten met de targeting-opties die YouTube beschikbaar stelt.

Multiplatform
Veel social media platforms zijn voornamelijk mobiel beschikbaar, waardoor het bereik beperkt is. Doordat YouTube op veel verschillende apparaten beschikbaar is, is het bereik groter en kun je jouw doelgroep op verschillende plekken en tijden in hun dag bereiken.

Doelstelling Youtube advertenties

Door het grote bereik en de lange kijktijd zijn YouTube advertenties uiterst geschikt voor meerdere doelstellingen, zoals awareness, traffic en engagement. Door het toevoegen van bijvoorbeeld een duidelijke CTA zorgen we ervoor dat interactie met de advertentie altijd maximaal is. Door het gebruiken van een passend merkbeeld, duidelijk logo en interessante content versterken we het beeld van je doelgroep tegenover jouw merk.

90/100
Awareness & branding
80/100
Traffic & conversie
70/100
Interactie & engagement

Voor welke doelgroep zijn YouTube advertenties?

De groep mensen die YouTube gebruikt is groot en breed, waardoor er veel verschillende doelgroepen te vinden zijn op YouTube. Mensen van alle leeftijden zijn te vinden op YouTube. Als je een video wilt bekijken, doet vrijwel iedereen dit op YouTube. YouTube biedt veel advertentie opties om jouw doelgroep specifiek te targeten. Als creatief bureau kijken we samen met jou hoe we je doelgroep op de meest optimale manier kunnen aanspreken door middel van effectieve ontwerpen en animaties.

Youtube Advertentie formaten

InYouTube (pre-roll) video ad

Deze youtube video advertenties kunnen een verhouding hebben van 16×9, 9×16 of 1×1. Een video ad die je niet kan skippen mag maximaal 15 seconden zijn. Een video die de gebruiker mag skippen, kan minimaal 12 seconden en maximaal 6 minuten zijn. De video kan na 5 seconden overgeslagen worden. Op video’s bedoeld voor kinderen mag een video maximaal 60 seconden zijn.

YouTube video shorts ads

YouTube shorts zijn korte video’s met een verhouding van 9×16, die maximaal 60 seconden duren. Andere YouTube video’s klik je individueel aan, maar bij shorts swipe je omhoog om steeds een nieuwe aanbevolen video te zien. Youtube Shorts ads staan tussen shorts van creators in. Gebruikers kunnen reageren op deze ads of een like geven.

YouTube video bumper ads

YouTube bumper ads zijn korte video’s die je niet kan skippen. Ze kunnen maximaal 6 seconden duren, en moeten in zijn geheel bekeken worden voordat je door kan gaan naar de video die je wilt kijken of aan het kijken was.

YouTube advertenties - companion ron

YouTube companion banner

Een companion banner is een van de YouTube advertenties waarbij een afbeelding of gif die gepaard gaat met een video reclame. De companion banner staat naast de video reclame. Doordat een companion advertentie aan de kleine kant is, kijken we altijd goed dat alle tekst, CTA en logo’s goed leesbaar zijn. Vaak kan alleen de belangrijkste informatie in dit formaat, wegens de beperkte beschikbare ruimte.

YouTube masthead ads

Mastheads verschijnen aan de bovenkant van de homepage van YouTube, op mobiel, desktop, en zelfs TV. Een masthead advertentie kan een video, statische afbeelding of HTML ad zijn. Met één masthead-ad kan je op alle geschikte apparaten inzetten. We houden daarbij goed rekening met de safezones, zodat alle content op elk device goed in beeld is.

YouTube advertenties - youtube infeed

YouTube in-feed reclame

In-feed ads verschijnen tussen de aanbevolen video’s wanneer je een video aan het bekijken was. Deze ads kunnen een video of een statische afbeelding zijn. Je doelgroep kan op in-feed video ads klikken om de gehele video te bekijken, of door te klikken naar een exit link.

Creatieve YouTube ad content mogelijkheden

Impactvolle YouTube video ad intro

YouTube staat vol met de mooiste video’s, en daartussen wil je natuurlijk opvallen. Ga voor een verrassende twist die je doelgroep niet ziet aankomen, door middel van een impactvolle intro. Denk hierbij bijvoorbeeld aan een laag ijs over je video die openbreekt of een introbeeld dat in vlammen opgaat. Laten we samen tot een bijpassend idee komen voor jouw campagne!

YouTube skinned video

Een effectieve manier om je videospot of trailer naar een volgend niveau te tillen is door het toevoegen van een interessante skin. Hierbij kijken we naar de elementen die te zien zijn in jouw campagne en gebruiken deze om een unieke laag over de video heen te leggen. Hierbij tonen we het logo en een CTA. Daarnaast zullen we onderdelen in de skin animeren om deze echt tot leven te brengen. Zo maak je op elk punt in de video extra impact op de kijker, en is het altijd duidelijk waar je YouTube advertenties over gaan. Lees hier meer over skinned video’s en video’s met overlay.

Tips om een goede YouTube video advertentie te maken

Geluid

Als je YouTube kijkt, hebben de meeste mensen hun geluid aan staan om de video’s goed te ervaren. Geluid geeft je video advertentie extra kracht en impact. Grote aanrader dus om hier gebruik van te maken! Als je spraak gebruikt in je audio, is het ook aan te raden om ondertiteling toe te voegen. Zo krijgen mensen die hun geluid uit hebben staan of niet goed kunnen horen toch de auditieve boodschap mee.

Timing van communicatie in video

Gebruikers van social media hebben een steeds kortere aandachtsboog. De tijdspanne waarmee je doelgroep beslist of een YouTube video nuttig voor ze is of niet is erg kort. Daarom is het voor ons van belang om alle communicatie snel in beeld te zetten, zodat je doelgroep meteen ziet waar de advertentie over gaat.

Influencers

Veel mensen die YouTube kijken, volgen influencers. Er bestaan veel gradaties in influencers, sommige hebben een paar duizend volgers en sommige een aantal miljoen. Mede doordat je op YouTube zo specifiek je ads kan targeten, is de impact van bepaalde influencers gebruiken in ads zo groot.

Personen

Het toevoegen van beelden, video’s of stemmen van personen kan een positieve impact hebben op je doelgroep. Mensen komen naar YouTube om video’s van personen te zien, waardoor jouw ad aansluit op wat de verwachtingen die zij hebben. Daarnaast geeft het je ads een persoonlijke uitstraling.

Waar goed op te letten bij het maken van een YouTube ad

YouTube advertenties afmetingen en specificaties

Als je ervoor kiest om op YouTube te adverteren, heb je de keuze uit een uiteenlopend aanbod aan type advertenties. Video, static en zelfs HTML zijn beschikbaar. Daarnaast heeft elk type advertentie nog verschillende formaten. Het is daarom voor ons van belang dat wij altijd up-to-date zijn van de nieuwste specs en afmetingen van alle soorten YouTube reclames.

YouTube ad Safe Zones

Bij veel van YouTube’s advertentieformaten heb je te maken met safezones. Voorbeelden van deze formaten zijn de Masthead ad en YouTube shorts. Ook een standaard video ad heeft safezones. Standaard YouTube video advertenties met de verhouding 16×9 hebben safezones omdat hier onderdelen van de interface van YouTube over de video heen vallen. Belangrijke informatie, zoals logo’s, CTA en ondertiteling, zetten wij altijd in deze safezones. Zo is deze content altijd optimaal te bekijken door jouw doelgroep.

Youtube advertenties safezones do's en don'ts

Toekomstplannen YouTube adverteren

Meer focus op YouTube Shorts

Een trend die we terug zien komen in veel social media is dat er een algehele shift lijkt te zijn waarbij steeds meer gefocust wordt op korte, verticale video content. We zien het al op TikTok, Instagram Reels, Facebook Reels, en tegenwoordig ook op YouTube Shorts. Veel gebruikers, vooral de jongere generatie, brengen steeds meer tijd door met deze kortere video’s.

Steeds meer aanbevolen content op YouTube

Een ander kenmerkend aspect van deze korte vorm van video content is dat er geen bewuste keuze gemaakt hoeft te worden om te zoeken naar specifieke video’s. Een simpele swipe is genoeg om de volgende aanbevolen video te zien, die door krachtige AI perfect afgestemd is op jouw wensen.

Ben als eerste op de hoogte van nieuwe ontwikkelingen, schrijf je in voor onze inspiratie update!

Creatief bureau voor YouTube advertentie campagne creatie

Wat je van DSlab kan verwachten

  • Wij creëren  YouTube advertenties en advertenties elk ander social media platform. Elk formaat, elke lengte, elke invulling. Vervolgens kunnen wij efficiënt en kosteneffectief deze advertentie doorvertalen naar elk ander YouTube formaat of andere social media formaten, zoals 16×9 of 1×1.

  • Op Youtube kun je met veel verschillende formaten adverteren. Er is ook veel variatie in de manier waarop deze formaten gevuld kunnen worden, zoals met een statische afbeelding, video of HTML. Als je materiaal hebt waarvan de verhouding niet overeenkomt met het formaat advertentie dat je wilt inzetten, kunnen wij dit materiaal zo bewerken dat alles wel precies goed past binnen de gewenste formaten.

  • YouTube is continu aan het veranderen, evenals andere social media. Wij zorgen ervoor dat we altijd up-to-date zijn met de nieuwste veranderingen. Zo kunnen we steeds inspelen op de allernieuwste ontwikkelingen om steeds weer innoverende en impactvolle advertenties neer te zetten.

  • Wij zijn van ontzettend veel markten thuis, van social advertenties tot digital out of home en van (elk formaat) online banner tot campagne landingspagina’s. Hierdoor kun jij bij ons alle onderdelen van je campagne aanvragen, waardoor wij alle onderdelen consistent in dezelfde stijl kunnen neerzetten.

  • Video is een effectieve manier om impact te maken op YouTube. Zelfs als je geen videomateriaal hebt is het mogelijk om te adverteren met de impact van video. Wij kunnen een video maken van statisch materiaal door de statische onderdelen te animeren.

Welke assets heb ik nodig voor YouTube advertenties?

Er is een kans dat het formaat materiaal dat je beschikbaar hebt niet overeenkomt met het formaat advertentie dat je wilt inzetten. Wij kunnen het materiaal zo bijsnijden dat elke creatie perfect geschikt is voor het formaat dat je wilt inzetten. Ook als je geen video beschikbaar hebt kunnen we met statisch materiaal een video creëren door onderdelen te animeren. We houden bij elke social uiting rekening met de meest recente safezones en zorgen er daardoor voor dat alle belangrijke info goed te zien is op elk formaat. Het is wel zo dat de kwaliteit van de YouTube advertenties kan toenemen afhankelijk van de kwaliteit en hoeveelheid materiaal dat aangeleverd wordt.

Wat kost een Youtube advertentie laten maken

Een Youtube video advertentie laten maken kost je gemiddeld tussen de € 240,00 en € 840,00 geheel afhankelijk van de lengte van de video, wat voor type video jullie willen en welk materiaal jullie aanleveren. Wanneer we een reeds bestaande video van dezelfde lengte moeten ombouwen naar een Youtube variant met een overlay van communicatie en een eindkaart kost dat natuurlijk minder productietijd dan dat we zelf de gehele video (animatie) moeten ontwikkelen. Natuurlijk kunnen we je ook helpen met de andere formaten zoals de companion display ads en Mastheads.
Weet dat hoe completer het materiaal of hoe dichterbij het aangeleverde materiaal al bij het eindresultaat komt hoe lager de prijs zal zijn. Daarnaast krijgt iedere nieuwe klant een welkomstkorting.

Hoe lang duurt het om Youtube advertenties te maken?

Youtube advertenties maken kost gemiddeld 5 werkdagen (in spoedsituaties kan het soms zelfs in 2 werkdagen) vanaf het moment dat de offerte getekend is, de materialen bij ons binnen zijn en de briefing helder is. De exacte duur hangt o.a. af van welke materialen wij vanuit jullie ontvangen en wat ons team van specialisten moet maken. Ons creatief bureau werkt met een design/conceptfase met tussentijdse goedkeuring en uitwerkfase waarin we de definitieve creative(s) bouwen.

Bosse Zaal account manager bij creatief bureau DSlab

Bosse Zaal
Product expert & Account Manager

Brainstorm of offerte?

Laat ons helpen jouw product of merk met impact aan je doelgroep te laten zien. Wil je samen sparren over een mogelijke opdracht, heb je een dosis inspiratie nodig of wil je direct een offerte? Bosse helpt je graag op de manier die het fijnste werkt voor jou. Een video call, fysieke afspraak, mailconversatie of telefoontje zijn allemaal goed!

Schrijf je in voor de inspiratie updates mailing!

Ontvang enkele keren per kwartaal een innoverende inspiratie update per email met gave cases, nieuwe technieken/formaten, slimme tips en nog veel meer!