Mobiele HTML5 banners voorbeelden
De technische, visuele en creatieve mogelijkheden die mobiele banners tegenwoordig hebben brengen die scroll-stopper een stap dichterbij. Dingen die we er zoal in kunnen verwerken: video’s, animaties, schaalbaarheid en interactie.

Wat zijn Mobiele banners?

Mobiele HTML5 banners zijn vaak hetzelfde als banners voor desktop en tablet campagnes. Een groot verschil is natuurlijk de manier waarop de kijker met de banner interactie kan uitvoeren, want op een mobiel device heb je natuurlijk geen muis maar gebruik je je vinger(s) om te drukken, swipen en pinchen. Sommige advertentie platformen vereisen wel MRAID technieken wanneer een banner mobiel wordt ingezet (bijvoorbeeld in-app).

Doordat het mobiele internet steeds sneller wordt en de abonnementen groter (of zelfs onbeperkt) worden ook de limitaties van mobiele banners steeds vrijer wat resultaat in dat wij meer kwalitatieve HTML5 banners kunnen maken voor jouw (mobiele) campagne. Tegenwoordig behoren (full banner) video’s en interactie tot de technische mogelijkheden. Ook worden bannerformaten steeds exotischer met Interscroller, Framescrollers en zelfs Mobile Page Takeovers. Al deze technieken en formaten kan DSlab ontwikkelen en hieronder geven we nog wat extra toelichting met verschillende voorbeelden.

Mobiele vertical / video banners

Mobiele devices worden steeds belangrijker voor display advertenties en de mogelijkheden worden steeds groter. Nu het mobiele internet snel is en de devices steeds krachtiger kunnen we ook video verwerken in mobiele banners. De meest eenvoudige vorm is een video player die een video afspeelt, maar juist op mobiel kunnen ook banner vullende video’s worden afgespeelt zoals een Vertical Video / Video Portrait banner of een fullscreen Medium Video Rectangle. Mocht je geen video in het betreffende formaat hebben dan zorgen wij dat je bestaande video op maat wordt gemaakt om in een mobiele banner fullscreen te draaien. We kijken per scène welke content het belangrijkste is en plaatsen die perfect in de banner. Laat ons ook nog een skin maken die over je video heen wordt gelegd en je hebt de perfecte mix tussen branding en een hoge CTR.

Mobiele verticale video banner met autoplay

Interactieve mobiele/tablet banner voorbeeld. Bekijk deze case!

Interactieve mobiele HTML5 banners

Een van de gaafste mogelijkheden met mobiele banners is om deze interactief te maken. Naast de vele mogelijke commando’s met touch hebben bijna alle smartphones een gyroscoop waarmee we kunnen uitlezen of je je mobiel kantelt of bijvoorbeeld 90 graden draait. Met deze input kunnen we unieke interactieve mobiele banners maken die extra lang top of mind blijven, omdat de kijker écht bezig is geweest met je campagne. Enkele voorbeelden van interactieve mobiele concepten:

  • Swipe carousel (dit kan in 3d Cube vorm)
  • Draaien om een fullscreen video te starten
  • Schudden om een kortingscode te laten zien
  • Veeg over het scherm om de onderliggende content te onthullen (ook wel scratch banner genoemd)

Mobiele page takeovers

Waar op desktop al lange tijd met page takeovers geadverteerd kan worden kan dit tegenwoordig ook op mobiele devices met een mobile page takeover. Deze takeovers zijn nét wat anders dan op desktop, omdat je vaak geen ruimte hebt voor skins naast de website content. Een mobiele page takeover bestaat dan ook vaak uit verschillende mobiele formaten die alle slots op een website pagina bezetten. Op die manier is het toch écht een takeover van de website.

  • De mobiele telefoon page takeover combinatie die wij vaak maken: Header (of Large Mobile Banner) + Interscroller + Medium Rectangle
  • De tablet page takeover combinatie die wij vaak maken: Header (of Leaderboard) + Interscroller + Large Rectangle + Leaderboard

Mobiele Page Takeovers bestaan uit meerdere formaten op 1 pagina

Animatie kan gebaseerd worden op basis van scrollen. Bekijk deze case!

Mobiele scroll interactie banners

De Interscroller (100% x 100%), Midscroller (100% x 50%) en Framescroller (voorbeeld hiernaast) zijn alle effectieve mobiele Rich Media formaten die pas in beeld komen wanneer de bezoeker op een pagina gaat scroller (vaak midden in de content). Naast dat het formaat opvalt, omdat het tussen de content tevoorschijn komt. De CTR van de meeste scroller banners is niet perse hoog, omdat je met deze techniek (en het vaak grote formaat) al veel informatie in de banner kunt laten zien. Natuurlijk kunnen wij de insteek zo maken dat we de banner toch maximaal inzetten op traffic.

Mobiele interstitial of overlay

Een mobiele Interstitial (ook wel Mobile Layer of Mobile Overlay genoemd) is een extreem impactvol formaat dat als een (bijna) full screen banner over de content van de gebruiker komt te liggen. Het is te vergelijken met een popup, maar dan binnen dezelfde pagina die een kijker wel kan weg klikken. Mogelijke toepassingen zijn:

  • Mobiele interstitial bij eerste keer openen pagina
  • Mobiele interstitial tussen twee pagina’s
  • Mobiele interstitial tussen twee levels van bijvoorbeeld een spel (zowel web als in-app).

Dit formaat is niet (meer) overal toegestaan, omdat het teveel impact kan hebben op de gebruikers die niet om de advertentie heen kunnen behalve door deze af te sluiten met de sluitknop. Voor adverteerders is het dus een geweldig formaat met goede resultaten, maar publishers zijn er minder blij mee voor de user experience.

Full screen mobiele advertenties in portrait en landscape

Met interactie kan het banner canvas nog groter worden! Bekijk deze case!

Mobiele expandable / uitklapbare banners

Wil je opvallen met een mobiele campagne, heb je veel campagne content of geen (goede) landingspagina? Dan is een mobile expandable banner de perfecte oplossing! Doordat je het canvas laat vergroten door middel van interactie kun je extra veel content laten zien die ook nog eens veel zwaarder mag zijn dan normaal. Denk hierbij ook aan een video, een fotoslider, een mini game of content die je eigenlijk op een landingspagina wilde hebben (er kan bijvoorbeeld een menu in de expandable banner zitten waardoor je meerdere pagina’s in de advertentie kan verwerken. Een naam die voor een dergelijke expandable vaak wordt gebruikt is een Mobile Canvas Ad. Let wel op, dit formaat is Rich Media en kan niet binnen ieder netwerk draaien.

Mobiele Swipe ad banners

De Swipe ad / Swipe cube is misschien wel de meest gebruikte interactieve mobiele banner en wij zijn fan! Dit type advertentie wordt vooral veel ingezet, omdat ze er vaak standaard templates beschikbaar zijn waar jij als adverteerder eenvoudig enkele statische afbeeldingen in kan zetten. Echter gaat DSlab verder en ontwikkelen wij échte premium Swipe cubes / ads met bijvoorbeeld:

  • Wij kunnen de swipe cube technologie in elk formaat banner verwerken (zowel IAB als Rich Media of zelfs in een Page Take Over), dus niet alleen in een Rectangle
  • Wij kunnen de swipe cube technologie ook werkend maken om omhoog en omlaag te swipen (valt lekker op!)
  • Wij kunnen animatie en video verwerken in de slides wat met de standaard templates niet zomaar mogelijk is.
  • Wij kunnen intelligente features verwerken in een Swipe ad zoals dynamische elementen en extra interactie.

Laat je doelgroep d.m.v. interactie door je campagne content bladeren

Elk formaat IAB kunnen wij ook voor mobiel / tablet maken

Mobiele HTML5 IAB banners

Natuurlijk ontwikkelen we naast alle speciale features en formaten ook de “normale” mobiele IAB banners, maar ook deze kunnen wij voorzien van een premium invulling. Door onze expertise in design, animatie en scripting kunnen we binnen een IAB ook unieke animaties maken. Tevens kunnen wij door onze slimme werkwijze en compressie trucjes vaak veel meer assets verwerken in een IAB banner dan je zou denken.

Onder mobiele banners vallen ook banners voor tablet en hierop kunnen vaak formaten die ook op desktop draaien worden vertoond zoals een Leaderboard (728×89), een Large Rectangle (336×280) en soms ook Skyscrapers (160×600) of een Billboard (970×250)

Bespaar niet op mobiele banners

Bespaar niet op de productie van mobiele banners ook al is je campagne budget niet super groot. Een goede banner behaalt namelijk betere resultaten waardoor deze zich al snel terug kan verdienen. Naast terugverdienen reflecteert een kwalitatieve banner ook dat je merk/product van kwaliteit is.

Zie een goede set mobiele banners als het type autoband onder je Lamborghini. Met een dunne en goedkope band kun je nooit het maximale uit je Lamborghini halen. De investering in goede banners zorgt ervoor dat je volledige campagne investering meer waard wordt.

Mobiele banner formaten 2023

Hierboven zijn de meeste concepten voor mobiele banners al aan bod gekomen, maar we geven je ook graag een klein overzicht van mobiele banner formaten die veel gebruikt worden:

  • Mobiele IAB banners in de maten:
    • 320×50 Mobile banner (erg klein, raden we niet aan)
    • 320×100 Mobile Large banner (raden we wel aan)
    • 320×240 of 300×250 Mobile Rectangle (raden we zeker aan!)
  • Tablet IAB banners in de maten
    • 320×240 of 300×250 Mobile Rectangle
    • 336×280 Large Rectangle
    • 728×90 Leaderboard
    • 120×600 of 160×600 (Wide) Skyscraper
    • 300×600 Desktop Half Page Ad (die op tablet in theorie kan draaien, vaak alleen bij Premium inkoop)
    • 970×250 Billboard (die op tablet in theorie kan draaien, maar niet bij elk netwerk wordt toegestaan.
  • Mobiele interscrollers, midscrollers of framescrollers (zie hierboven voor uitleg)
  • Mobiele Swipe ads (in elk formaat mogelijk)
  • Rich Media 320×480 (ook wel mobile engagement ad genoemd)
  • Mobiele expandable banner ads
  • Mobiele interstitials (zowel portrait als landscape mogelijk)
  • Mobiele game banners

Daarnaast kunnen er in theorie in elke mobiele banner interactie, video en dynamische elementen worden ingebouwd ongeacht het formaat. Het hangt van de specificaties van het netwerk af of dit is toegestaan.

Check ook deze pagina’s met voorbeelden:

Bosse Zaal
Product expert & Account Manager

Brainstorm of inspiratiesessie?

Wil je samen sparren over een mogelijke opdracht, heb je een dosis inspiratie nodig of heb je een vraag? We helpen je graag op de manier die het fijnste werkt voor jou. Een video call, fysieke afspraak, mailconversatie of telefoontje zijn allemaal goed!

Weet je al wat je wil? Neem dan contact op om een offerte op te vragen! Als nieuwe klant krijg je bij ons altijd een welkomstkorting, omdat wij overtuigd zijn dat wij na de eerste succesvolle campagne samen blijven werken!

Of schrijf je in voor de inspiratie updates mailing!

Ontvang enkele keren per kwartaal een innoverende inspiratie update per email met gave cases, nieuwe technieken/formaten, slimme tips en nog veel meer!

Inspiratie Update
    Cookie instellingen

    Wie optimaal van onze website gebruik wil kunnen maken moet onze cookies accepteren. Je kunt hieronder instellen wat je wel en niet wil accepteren:

    Wie wil er nou niet meer van de meest interessante content? Met Analytics weten wij hoeveel bezoekers we hebben en waar de interesses liggen om je in de toekomst nog beter te helpen met juiste content.
    We maken gebruik van partnertools om onze website optimaal te laten presteren in het belang van jou als bezoeker.
    required
     
     
    Wie lust er nou geen cookies? Zelfs je browser heeft ooit honger dus laat hem ons voeden met wat lekkers :)