Mobiele Rich Media banners met HTML5
De technische, visuele en creatieve mogelijkheden die mobiele banners tegenwoordig hebben brengen die scroll-stopper een stap dichterbij. Creatieve content die wij er als creatief bureau zoal in kunnen verwerken zijn: video’s, animaties, schaalbaarheid en interactie.

Wat zijn Mobiele Rich Media banners?

Mobiele HTML5 banners met Rich Media content zijn vaak hetzelfde als banners voor desktop en tablet campagnes. Een groot verschil is natuurlijk de manier waarop de kijker met de banner interactie kan uitvoeren, want op een mobiel device heb je natuurlijk geen muis maar gebruik je je vinger(s) om te drukken, swipen en pinchen.

Doordat het mobiele internet steeds sneller wordt en de abonnementen groter (of zelfs onbeperkt) worden ook de limitaties van mobiele banners steeds vrijer, wat resulteert in meer kwalitatieve Mobiele banner mogelijkheden. Tegenwoordig behoren video’s en uitgebreide interactie tot de technische mogelijkheden wat de impact van je campagne flink kan vergroten. Ook worden de bannerformaten zelf steeds exotischer met bijvoorbeeld de Interscroller, Framescroller, Mobile Portrait, Mobile Scroller, Expandable Rectangle en zelfs Mobile Page Takeovers (ook wel Mobile Skin genoemd). Als gespecialiseerd creatief bureau hebben we ervaring met enorm veel verschillende soorten mobiele Rich Media banners dus neem snel een kijkje in de voorbeelden hieronder.

Op zoek naar standaard display banners, zonder Rich Media content, voor je mobiele campagne? Bekijk dan ook onze display IAB banners pagina.

Doelstelling van Mobiele Rich Media banners

Met Mobiele Rich Media banners kun je op veel doelstellingen goed scoren. Door het grote formaat en de Rich Media content scoren ze erg hoog op awareness, is er genoeg ruimte voor interactieve content en kun je ook focus leggen op traffic. We raden wel altijd aan om te kiezen voor één doelstelling en daar de content op te focussen.

90/100
Awareness & branding
80/100
Traffic & conversie
80/100
Interactie & engagement

Mobiele banner voorbeelden en mogelijkheden

Mobiele banners en mobiele Rich Media banners heb je in veel formaten en soorten waar het onderscheid wordt gemaakt tussen de content, wat is toegestaan volgens de specificaties en via welk platform je een takeover campagne gaat draaien. Hieronder diverse mobiele rich media ad voorbeelden en mogelijkheden, maar weet dat we alles op maat kunnen maken.

Interactieve mobiele banners

Wil je je campagne echt impact laten maken? Ga dan voor interactieve mobiele banners. Met uitdagende triggers trekken we de aandacht van de doelgroep en met de vele touch commando’s zoals tikken, swipen, pinchen kan deze echt bezig gaan met jouw campagne. Van image viewers tot product sliders, maar ook (3D) swipe cubes en andere interactieve content is mogelijk.
Naast interactie door touch kunnen we via bijvoorbeeld Weborama ook mobiele banners maken die op basis van de scroll bewegen interacteren. Dit geeft een uniek en opvallend effect en zodra de kijker dit door heeft wordt er vaak veel mee gespeeld. Lees er meer over bij de Mobiele Framescroller. Meer interactieve banner mogelijkheden ontdekken? Lees het op onze interactieve banners pagina:

Mobiele (vertical) video banners

Mobiele devices worden steeds belangrijker voor display advertenties en de mogelijkheden worden steeds groter. Nu het mobiele internet snel is en de devices steeds krachtiger worden, kunnen we ook video verwerken in mobiele banners. De eenvoudigste vorm is een video player die een video afspeelt, maar juist op mobiel kunnen ook banner vullende video’s worden afgespeeld zoals een Vertical Video / Video Portrait banner of een full screen Medium Video Rectangle. Mocht je geen video in het betreffende formaat hebben, dan zorgen wij dat je bestaande video op maat wordt gemaakt om in een mobiele banner fullscreen te draaien. We kijken per scène welke content het belangrijkste is en plaatsen die perfect in de banner. Laat ons ook nog een skin maken die over je video heen wordt gelegd en je hebt de perfecte mix tussen branding en een hoge CTR.

Mobile Interscroller of Mobile Scroller

De Mobile Interscroller en Mobile Scroller zijn impactvolle mobiel Rich Media formaten die zich aanpassen aan de grootte van het mobiele scherm van de kijker. Dit type banner formaat is schaalbaar en vaak 100% van de hoogte en 100% van de breedte van het mobiele scherm, maar komt wel pas in beeld nadat je op een pagina omlaag hebt gescrold. Dit innovatieve Rich Media formaat wordt geplaatst tussen de content (er nooit overheen) en valt helemaal op doordat deze vaak met een soort reveal animatie onder de content vandaan komt. Doordat de content schaalbaar is, is deze op ieder device mooi in beeld in zowel portrait (vaak bij websites) als landscape modus (vaak bij mobiele apps of op tablet/desktop). Het is dan ook in principe als een cross-device formaat in te kopen. Om zo’n innovatieve en schaalbare Interscroller te ontwikkelen brengt dan ook een langere ontwikkel doorlooptijd en investering met zich mee, maar daar krijg je wel wat voor terug!

Mobile Framescroller (animatie op scroll)

De mobile framescroller is een techniek waarbij de banner data van de website door krijgt over hoe ver de kijker op de pagina is gescrolled. Op basis van deze data kunnen wij de banner laten bewegen met animatie of bijvoorbeeld een image sequence. Doordat de animatie stopt als de kijker niet scrollt en weer begint als deze dat wel doet, is de framescroller door zijn subtiliteit juist enorm opvallend (op een goede manier). Deze framescroller techniek kunnen wij in principe in ieder mobiel formaat inbouwen wanneer deze via Weborama wordt ingezet (bij hen is de Weborama Framescroller alleen als Rectangle opgemaakt, maar wij kunnen deze techniek dus in ieder mobiel banner formaat verwerken van Weborama). Draaien je banners niet via Weborama dan hangt het van het platform dat je gebruikt of deze techniek kan worden toegepast. Neem dan vrijblijvend contact met ons op.

Mobiele Page Takeover of Mobile Skin

Waar op desktop al lange tijd met page takeovers geadverteerd kan worden, kan dit tegenwoordig ook op mobiele devices met een mobile page takeover of mobile skin. Deze takeovers zijn nét wat anders dan op desktop, omdat je vaak geen ruimte hebt voor skins naast de website content. Een mobiele page takeover bestaat dan ook vaak uit verschillende (grote) mobiele formaten die alle slots op een website pagina bezetten. Op die manier is het toch écht een takeover van de website. We kunnen voor iedere publisher of ieder platform een mobiele takeover ontwikkelen zolang we de specificaties (en templates) maar ontvangen om mee te werken. Meer weten over takeovers (ook voor desktop), check onze takeover pagina:

Mobile Interstitial of Fullsized InApp

Een mobile Interstitial (ook wel Mobile Layer, Overlay of Fullsized InApp genoemd) is een extreem impactvol formaat dat als een groot en soms zelfs full screen banner, over de content van een website of app heen komt te liggen. Het is te vergelijken met een popup, maar dan binnen dezelfde pagina of view. In een Mobile Interstitial kunnen wij ieder type creative maken zolang de specificaties het maar toelaten. Van video content tot advergames tot prachtige animaties. Doordat de mobile interstitial ad zo intrusive is en over de content heen komt te liggen zijn er steeds minder website publishers die dit formaat toestaan. We zien dit type creative dan ook vooral veel bij mobiele apps en mobile games (bijvoorbeeld tussen de levels door)

Mobile Expandable banners

Wil je opvallen met een mobiele campagne, heb je veel campagne content of geen (goede) landingspagina? Dan is een mobile expandable banner de perfecte oplossing! Doordat je het canvas laat vergroten door middel van interactie kun je extra veel content laten zien, die vaak ook nog eens zwaarder mag zijn (in kb’s) dan normaal. Denk hierbij ook aan een video, een fotoslider, een mini game of content die je eigenlijk op een landingspagina wilde hebben (er kan bijvoorbeeld een menu in de expandable banner zitten waardoor je meerdere pagina’s in de advertentie kan verwerken). Zie ook het voorbeeld hiernaast waar we vanuit een mobile rectangle expanden naar een Mobile Interstitial. Een naam die we ook weleens voorbij zien komen voor een dergelijke mobile expandable banner is een Mobile Canvas Ad.

Mobiele Advergames & Playable ads

Zowel voor mobiel als desktop zijn effectieve advergames te ontwikkelen, maar per device type moet wel rekening worden gehouden met een aantal zaken. Zo kunnen mobiele banners met advergame content gebruik maken van technieken zoals touch, drag and drop, swipe, de gyrometer en de accelerometer om interactie uit te voeren met de banner. De interactie met een advergame kan hierdoor nog fysieker worden gemaakt, omdat je je mobiel op en neer kunt bewegen om iets in een spel gedaan te krijgen. Deze technieken zijn overigens niet toegestaan in alle advertentie systemen dus onderzoek goed wat je wensen zijn en via welk systeem je gaat adverteren.
Naast de technieken die voor mobiel beschikbaar zijn moet je rekening houden met een langzamere internetverbinding van een mobiele telefoon of tablet (zonder wifi). Hierdoor raden we altijd aan een relatief simpele mini game te ontwikkelen en snel tot een doorklik moment te komen naar een landingspagina waar bijvoorbeeld een uitgebreidere game gespeeld kan worden.

Mobile Swiper ad banners

De Mobile Swiper ad of Swipe Cube is misschien wel de meest gebruikte techniek voor interactieve mobiele banners. Dit type advertentie wordt veel ingezet omdat er vaak standaard templates zijn waar die je als adverteerder zelf eenvoudig kan vullen met statische afbeeldingen. Dit zorgt natuurlijk al voor een mooie banner, maar wij gaan graag een stap verder:

  • Wij kunnen animatie en video verwerken in de slides, wat met de standaard templates bijna nooit mogelijk is.
  • Wij kunnen de swipe cube technologie in elk formaat banner verwerken (zowel IAB als Rich Media of zelfs in een Page Take Over), dus niet alleen in de standaard Rectangle.
  • Wij kunnen custom overgang animaties maken die passen bij jouw product of campagne.
  • Wij kunnen intelligente features verwerken in een Swipe ad zoals dynamische elementen en extra interactie.

Mobile Portrait (Animated / Video / Slider / Window)

Wie impact wil maken op mobiele devices met een groot bannerformaat kan gaan voor de Weborama Mobile Portrait banner. Door de scaling techniek in het template wordt deze banner op bijna iedere telefoon op volledige breedte weergegeven. Met de officiële afmetingen van 320 x 400 pixels is het een soort extra large Mobile Rectangle waarin we uitgebreide Rich Media content kunnen verwerken. Denk hierbij aan uitgebreide animaties, video content en interactieve elementen (zoals het voorbeeld hiernaast). Weborama zelf heeft ook al enkele standaard templates zoals de Mobile Portrait Slider en Mobile Portrait Window.
Doordat dit formaat alleen in portrait verhouding gemaakt hoeft te worden is deze heel wat goedkoper om te ontwikkelen dan bijvoorbeeld een Mobile Interscroller. In veel gevallen schalen we dit formaat zelfs onder de IAB banner staffel waardoor je extra goedkoop uitvalt wanneer je ook normale IAB formaten laat ontwikkelen.

Mobiele IAB banners met Rich Media content

Niet op zoek is naar de exotische formaten? Dan kan je natuurlijk altijd de standaard IAB bannerformaten inzetten voor je mobiele campagne. De meest voorkomende mobiele IAB banner formaten zijn de Mobile Rectangle of Mobile Halfpage Ad (320×240), Medium Rectangle (300×250), Large banner of Mobile leaderboard of Mobile header (320×100) en de Mobile banner (320×50). Deze standaard bannerformaten kunnen wij natuurlijk vullen met Rich Media content zolang de specificaties het maar toe staan. Denk hierbij dus ook weer aan interactieve elementen, product sliders, video content, advergames, etc.

Prijzen om een set van 3 mobiele banners te laten maken?

Omdat er veel verschillende content mogelijkheden zijn met Rich Media in mobiele banner formaten lopen de prijzen ook aardig uit een. Om toch een idee te geven moet je gemiddeld denken aan € 1.156,25 tot € 1.782,50 voor een IAB bannerset van 3 formaten (met een vaste afmeting in pixels). Bij schaalbare formaten die bijvoorbeeld fullscreen zijn in landscape en portrait (2 responsive banners in 1) kost dit gemiddeld tussen de € 636,25 en € 1188,75 per stuk. Weet dat korting mogelijk is als je zelf ontwerpen aanlevert.
Weet dat hoe completer het materiaal of hoe dichterbij het aangeleverde materiaal al bij het eindresultaat komt hoe lager de prijs zal zijn. Daarnaast krijgt iedere nieuwe klant een welkomstkorting.

Hoe lang duurt het om een Mobile bannerset te maken?

Een mobiele Rich Media bannerset met 3 formaten kost gemiddeld 8 werkdagen om te ontwikkelen vanaf het moment dat de offerte getekend is, de materialen bij ons binnen zijn en de briefing helder is. In spoedsituaties kan het soms zelfs in 3 werkdagen. We werken dan met een designfase met tussentijdse goedkeuring en uitwerkfase waarin we de definitieve creatives bouwen.

Bosse Zaal account manager bij creatief bureau DSlab

Bosse Zaal
Product expert & Account Manager

Brainstorm of offerte?

Laat ons je als creatief bureau helpen jouw product of merk met impact aan je doelgroep te laten zien. Wil je samen sparren over een mogelijke opdracht, heb je een dosis inspiratie nodig of wil je direct een offerte? Bosse helpt je graag op de manier die het fijnste werkt voor jou. Een video call, fysieke afspraak, mailconversatie of telefoontje zijn allemaal goed!

Voor wie nog meer wil weten…

Mobiele Rich Media banner formaten 2024

Hierboven zijn de meeste soorten mobiele banners al aan bod gekomen, maar we geven je ook graag een klein overzicht van mobiele banner formaten die veel gebruikt worden:

  • Mobiele IAB banners in de maten:
    • 320×50 Mobile banner (erg klein, raden we niet aan)
    • 320×100 Mobile Large banner (raden we wel aan)
    • 320×240 of 300×250 Mobile Rectangle (raden we zeker aan!)
    • 320×480 (soms ook engagement ad genoemd)
  • Tablet IAB banners in de maten
    • 320×240 of 300×250 Mobile Rectangle
    • 336×280 Large Rectangle
    • 728×90 Leaderboard
    • 120×600 of 160×600 (Wide) Skyscraper
    • 300×600 Desktop Half Page Ad (die op tablet in theorie kan draaien, vaak alleen bij Premium inkoop)
    • 970×250 Billboard (die op tablet in theorie kan draaien, maar niet bij elk netwerk wordt toegestaan.
  • Mobile Interscroller
  • Mobile Scroller
  • Mobile Midscroller
  • Weborama Deck of Cards
  • Framescroller
  • Mobiele Swiper ads (in elk formaat mogelijk)
  • Mobile Swipe cube 3D
  • Mobiele expandable banner ads
  • Mobile Interstitial (soms ook Fullsized InApp banner genoemd)
  • Mobiele game banners of advergames

Daarnaast kunnen er in theorie in elke mobiele banner interactie, video en dynamische elementen worden ingebouwd ongeacht het formaat. Het hangt van de specificaties van het netwerk af of dit is toegestaan.

Schrijf je in voor de inspiratie updates mailing!

Ontvang enkele keren per kwartaal een innoverende inspiratie update per email met gave cases, nieuwe technieken/formaten, slimme tips en nog veel meer!