IAB banners laten maken op maat

We bedenken, ontwerpen en maken de meest impactvolle en creatieve IAB banners en IAB bannersets op maat. Doordat wij het maximale halen uit de beschikbare advertentieruimte wordt het beste campagne resultaat behaald.

Wat zijn IAB banners?

IAB banners zijn gestandaardiseerde display bannerformaten met vaste afmetingen die wereldwijd door veel websites ondersteund worden. Deze IAB banners hebben naast vaste afmetingen ook strikte specificaties zoals een bestandsgrootte limiet en welke content toegestaan. Deze zijn vastgesteld door het IAB (Interactive Advertising Bureau).

Door wereldwijd dezelfde IAB specs te hanteren kunnen de banners door zo veel mogelijk advertentieplatformen en publishers geaccepteerd worden, waardoor ze op bijna iedere website aan alle soorten doelgroepen vertoond kunnen worden.

IAB banners kunnen statisch zijn, maar wij raden altijd aan om animerende, interactieve, dynamische of video HTML5 content te gebruiken voor het beste campagne resultaat. Zien wat voor IAB banners wij onder andere maken? Zie de Voorbeelden IAB banners sectie hieronder.

Wat is een IAB bannerset?

Een IAB bannerset is een combinatie van verschillende IAB banner formaten met dezelfde campagne inhoud. Een IAB bannerset bestaat meestal uit 4 tot 8 formaten, maar kan zoveel formaten bevatten als je nodig hebt.

Wij adviseren vaak om te kiezen voor de grootste IAB formaten die passen bij het devicetype waar je doelgroep op te vinden is om de beste IAB bannerset te vormen. Wanneer je gaat adverteren bij specifieke publishers kan het slim zijn om eerst na te vragen welke formaten zij allemaal ondersteunen om te verwerken in een IAB bannerset.

IAB betekenis?

IAB betekent Interactive Advertising Bureau en is een afkorting van het gelijknamige Amerikaanse bedrijf dat online advertentie industriestandaarden heeft ontwikkeld, ondersteuning biedt aan de online reclame-industrie en marktonderzoek doet waarbij ze guides en benchmarkrapporten publiceren. Het IAB is inmiddels uitgegroeid tot een wereldwijde community rondom het digitale marketing en advertentie ecosysteem.

Inmiddels bestaat ook IAB Europe voor de gehele Europese markt en heb je VIA Nederland (in 2021 zijn IAB Nederland en VEA samen verder gegaan als VIA Nederland).

Voorbeelden IAB banners

Ontdek hieronder de verschillende type IAB banner voorbeelden zoals animerende IAB banners en interactieve, dynamische en video IAB banners. Weet dat we ook statische IAB banners kunnen ontwikkelen, maar we raden altijd IAB banners aan met animatie, omdat deze gewoonweg meer impact maken, de boodschap beter uit kunnen leggen en vaak een beter resultaat halen. Weet dat wij ieder type IAB banner kunnen ontwikkelen zolang de specificaties van het advertentieplatform of de publisher waar je ze wil inzetten het maar toestaan.

Animated IAB banners

Animated IAB banners zijn display banners gemaakt met HTML5 techniek met bewegende beelden en animaties. Animated banners maken meer impact dan statische banners waardoor wij animatie aanraden. Door onze ervaring weten wij het maximale uit de beschikbare specificaties te halen en kunnen we ook zeer gedetailleerde animaties maken wanneer de bestandslimiet klein is.

Vooral wanneer je campagne boodschap wat langer is of je meerdere USPs wil uitlichten is animatie de uitkomst, omdat je in deze animated IAB banners meerdere scènes kunt verwerken en per scène een duidelijke boodschap kunt tonen. Wel raden wij altijd aan om de hoeveelheid scènes tot een minimum te beperken voor een zo duidelijk mogelijke boodschap naar je doelgroep. Zorg er ook altijd voor dat de kern van je campagne in elke scène duidelijk is en dat je logo en button altijd in beeld zijn.

Soms vragen klanten bij ons dynamische IAB banners aan terwijl ze eigenlijk animated IAB banners bedoelen. De term dynamisch kan natuurlijk ook gebruikt worden voor beweging, maar in de display advertising wereld gaat het bij dynamische banners over banners met content die zich aanpast aan externe factoren. Hier lees je zo meer over bij Dynamische IAB banners.

Interactieve IAB banners

Interactieve IAB banners kunnen zowel eenvoudig zijn als zeer uitgebreid. Naast generieke interacties zoals een slider, carousel of divider, maken we maatwerk interacties die het beste passen bij jouw campagne en doelgroep. Interactieve IAB banners zijn erg doeltreffend voor verschillende soorten campagnes, doelstellingen of producten. Denk bijvoorbeeld aan:

  • Wanneer je doelstelling is om meer engagement met je doelgroep te krijgen.
  • Om langer top of mind te blijven bij de doelgroep
  • Als je de doelgroep al direct in je campagne een voorproefje wil geven van je aanbod, product of dienst
  • Wanneer je veel content hebt en dit overzichtelijk wil laten zien in meerdere slides.
  • Als je meer over je doelgroep wil leren door interactie data mee te meten.

Zoals je kan lezen zijn interactieve IAB banners effectief voor vele soorten campagnes. We denken dan ook graag met je mee hoe we interactie het beste voor jouw campagne kunnen inzetten. Neem vrijblijvend contact met ons op en we brainstormen graag met je mee. Of lees hier verder als je meer wil weten over de mogelijkheden van interactieve banners.

IAB banners met video

Ook kan er in IAB banners video verwerkt worden zolang de specificaties van het advertentiesysteem dat je gebruikt of de publisher waar je deze wil inzetten dit toestaan. 

Door video in je IAB banners te verwerken kan je bijvoorbeeld je TV commercial of online video advertentie ook in je display campagne verwerken. Hierdoor kun je je video dus ook outstream in zetten en kan je een nog bredere doelgroep bereiken. Let er wel op dat niet iedere tv-commercial direct geschikt is voor je online campagne. Zo zien veel kijkers de video initieel zonder geluid, dus kan het slim zijn ondertiteling toe te voegen. 

Naast het inbouwen van een videoplayer kunnen wij als specialist in HTML5 en video editing nog wat anders, namelijk video integreren als impactvolle animaties! Van banner vullende video intro’s tot special effects die met HTML5 animatie niet zomaar mogelijk zijn. Het kan zelfs zo ver gaan dat we video combineren met interactie om je doelgroep helemaal te verbazen. Benieuwd wat we voor jouw campagne kunnen betekenen? Neem contact op of bekijk hier meer mogelijkheden over video banners.

Dynamische IAB banners

Zoals we bij Animated IAB banners al kort hebben uitgelegd, kunnen we ook IAB banners maken met dynamische content die zich aanpast door middel van externe factoren. Enkele voorbeelden van dynamische banner voorbeelden zijn:

  • JSON feed koppeling van TUI’s die altijd de realtime last minute prijzen in een banner wil laten zien.
  • Datum aftelmechanisme voor wanneer het volgende seizoen van een nieuwe serie op Videoland komt.
  • XML feed van Holland Casino om de huidige betting odds in een banner te tonen.
  • Placement data waarbij de banners data van de website kunnen weergeven zoals kentekens op Marktplaats Auto’s of het realtime weer op Weeronline.nl
  • Shopping feed waarbij het huidige lease auto aanbod van XL Easy in een banner wordt getoond.

Doordat wij onze dynamische IAB banners op maat maken kunnen wij deze visueel aantrekkelijk maken en effectieve animaties en interacties toevoegen. Lees hier meer over dynamische banner mogelijkheden.

Mobiele IAB banners

Mobiele IAB banners kunnen dezelfde banners zijn als voor desktop en tablet, maar niet ieder formaat is geschikt om te laten zien op een klein scherm. Je moet daarnaast rekening houden met enkele belangrijke dingen:

  • Je moet je communicatie misschien aanpassen, want bij desktop banners is “klik hier” heel normaal, maar voor mobiel en tablet is “tik hier” mogelijk beter.
  • De bestandsgroottes van mobiele banners mogen soms minder groot zijn dan voor desktop, omdat mobiele banners soms te maken hebben met langzaam internet en een publisher hier rekening mee houdt.
  • Bij interactieve IAB banners is de interactie methode voor mobiel met je vingers mogelijk anders dan voor desktop met je muis.
  • Video’s in IAB banners mogen/kunnen op mobiel niet altijd automatisch afspelen, maar moet dit met een play knop. Bij desktop is dit soms wel mogelijk.

De meest voorkomende mobiele IAB banners zijn de Medium Rectangle (300×250), de Mobile Half Page Ad (320×240), Mobile banner (300×50 of 320×50) en Large Mobile banner (300×100 of 320×100).

IAB banners met een spelletje

Advergame of Playables kunnen ook in IAB banners worden verwerkt zolang interactie volgens het platform of de publisher zijn specs wordt toegestaan. Daarnaast heeft de maximale bestandsgrootte invloed op hoe uitgebreid een advergame IAB banner kan zijn. Hoe kleiner de limit, hoe minder uitgebreid een advergame vaak kan zijn omdat er veel code en visuals in zo’n game verwerkt worden.

Vaak wordt gedacht dat een game in een banner alleen geschikt is voor campagnes die gaan over games en spellen, maar niets is minder waar. Zo zijn er veel generieke spelletjes die bijna iedere doelgroep leuk vindt, denk aan zoek de verschillen, doolhof, memory, een schuifpuzzel, tetris of een quiz. Doordat de doelgroep met zo’n spel bezig is terwijl deze omgeven is door jouw campagne branding en jouw content erin verwerkt zit, blijft je merk, dienst of product langer top of mind.

Daarnaast bedenken en maken we enorm veel leuke maatwerk minigames die perfect bij jouw campagne en doelgroep passen. Interessant? Neem eens contact met ons op en we brainstormen vrijblijvend met je mee. Benieuwd naar wat we allemaal al gemaakt hebben in het verleden? Bekijk onze Advergame voorbeelden pagina.

IAB banners overzicht met de meest voorkomende IAB bannerset voor een IAB bannerset

IAB banner formaten 2024

Een IAB bannerset bestaat meestal uit een combinatie van een van de volgende IAB banner formaten:

  • Billboard (970×250)
  • Half Page Ad (300×600)
  • Medium Rectangle (300×250)
  • Large Rectangle (336×280)
  • Leaderboard (728×90)
  • Super leaderboard of Pushdown (970×90)
  • Standaard banner (468×60)
  • Mobile banner, mobile leaderboard of Smartphone banner (300×50 of 320×50)
  • Skyscraper (120×600)
  • Wide skyscraper (160×600)
  • Portrait (300×1050)

De meest gebruikte en voorkomende IAB banners zijn 970×250, 300×600, 300×250, 728×90 en 160×600. Daarnaast zijn er nog meer display banners die worden genoemd onder IAB banners met andere afmetingen. Zo maken we regelmatig banners met de volgende afmetingen: 320×240 (mobile rectangle of mobile half page ad), 320×480, 300×100 en 320×100 (large mobile banner of mobile double banner). Ondanks dat IAB banner formaten gestandaardiseerd zijn is het belangrijk om te controleren welke formaten jouw advertentie systeem of publisher accepteert. 

IAB banner specs 2024

IAB banner specs zijn onder te verdelen in drie categorieën: bestandsgrootte, toegestane inhoud en formaat. Hieronder leggen we per onderdeel uit wat de belangrijkste specificaties zijn:

Bestandsgrootte specs

Waar de bestandsgrootte specs voor IAB banners vroeger zeer gestandaardiseerd waren is dat tegenwoordig steeds minder. Steeds meer platformen hebben eigen limieten waardoor je soms meer ruimte hebt voor gave content. Kijk dus altijd per advertentieplatform of publisher wat hun specificaties zijn.

Content specs

Over het algemeen zijn de specificaties voor IAB banners redelijk strikt over welke file types er wel en niet zijn toegestaan, maar in principe mogen alle IAB banners bewegende/animerende content bevatten. Interactie is regelmatig toegestaan, maar niet altijd. Video is vaak niet toegestaan tenzij je Rich Media banners hebt ingekocht.

Formaat specs

Zoals hierboven in het hoofdstuk IAB banner formaten is beschreven zijn er veel IAB formaten die bijna overal geaccepteerd worden. We zien overigens steeds meer breed inzetbare bannerformaten die officieel geen IAB formaat zijn, maar in de volksmond wel zo genoemd worden.

IAB banners voor o.a. Google, Amazon Ads, Bing, DPG, Mediahuis en Azerion

We kunnen ieder type IAB banner ontwikkelen voor ieder gewenst platform, maar we maken de meeste Google IAB banners, Weborama Rich Media IAB banners en IAB banners voor publishers en mediabedrijven zoals DPG, RTL Nederland, Mediahuis Nederland en Azerion. Hieronder hebben we enkele handige links gebundeld naar pagina’s die gaan over ondersteunde IAB formaten en specificaties per bedrijf:

  • Google Ads ondersteunt al deze formaten die grotendeels bestaan uit officiële IAB banners, maar ook uit eigen formaten.
  • Amazon Ads heeft hier een overzicht met ondersteunde formaten (klik wel eerst door op een type advertentie of website).
  • Microsoft Advertising (Bing Ads) geeft aan dat ze de meeste IAB standaard formaten ondersteunen, maar ze zijn hier helaas niet zo duidelijk over.
  • DPG Media heeft hier een helder overzicht van de IAB formaten die zij ondersteunen
  • Mediahuis Nederland ondersteunt al deze IAB formaten

Wil je meer weten over de creatie van IAB banners voor een van de bovenstaande platformen of een platform dat misschien niet genoemd is? Neem dan vrijblijvend contact op en we helpen je graag verder.

HTML5 banners voor Google Ads laten maken
DPG Media waar veel Rich Media banners mogelijkheden zijn
HTML5 banners voor Amazon Ads laten maken
IAB banners - bing ads logo

IAB studio DSlab voor IAB banners en bannersets

We helpen marketeers, bureaus en mediabedrijven om het maximale uit hun campagnebudget te halen door de beste campagne ideeën, concepten en beelden door te vertalen naar impactvolle digitale creatives.

We leren jullie om in mogelijkheden te denken, waardoor jullie en/of wij samen nóg betere campagne concepten bedenken waar wij o.a. de beste iab banners en iab bannersets voor ontwikkelen.

Wil je meer over ons weten? Lees dan snel verder:

  • We zijn experts geworden door onze passie voor animatie, interactie en video technieken. We zijn altijd bezig met innoveren om nóg gavere creatives te maken voor jouw volgende campagne.

  • We denken graag nog voor je officiële aanvraag mee, zonder kosten, hoe we jouw campagne perfect doorvertalen. Van brainstorm tot concept tot uitwerking.

  • We zijn een onafhankelijk creative studio die met net zoveel liefde werkt voor individuele merken, marketing- en mediabureaus als publishers en netwerken.

  • “De mooiste dingen maak je samen” vinden wij een prachtige uitspraak. Wil jij zelf het concept en/of design maken en moeten wij de uitwerking realiseren? Geen probleem! Leuk zelfs!

  • Van inspiratie updates (email) tot inspiratiesessies (op locatie of video call), wij delen graag onze kennis zodat we samen nog mooiere campagnes kunnen bedenken!

  • Snelle productie is belangrijk, maar snelle (mail) communicatie is misschien nog wel belangrijker! Hier krijgen we dan ook regelmatig complimenten over.

  • Naast IAB banners creëren we ook Rich Media banners, Social media ads, Video ads, Digital Out Of Home (DOOH) creatives én landingspagina’s die perfect aansluiten op je campagne.

    We helpen je dus graag als je maar één formaat nodig hebt, bijvoorbeeld ter aanvulling van de eenvoudigere banners die je zelf ontwikkeld, maar ook als je de gehele digitale creatie productie bij ons neer wil leggen om een consistente en daarmee uiterst efficiënte campagne te kunnen draaien.

Linda Mellink
Digital Creative Manager

Brainstorm of inspiratiesessie?

Wil je samen sparren over een mogelijke opdracht, heb je een dosis inspiratie nodig of heb je een vraag? We helpen je als creative studio graag op de manier die het fijnste werkt voor jou. Een video call, fysieke afspraak, mailconversatie of telefoontje zijn allemaal goed! Interesse in een uitgebreide inspiratiesessie? Lees dan hier verder.

Weet je al wat je wil? Neem dan contact op om een offerte op te vragen! Als nieuwe partner krijg je bij ons altijd een welkomstkorting, omdat wij overtuigd zijn dat wij na de eerste succesvolle campagne samen blijven werken!

Schrijf je in voor de inspiratie updates mailing!

Ontvang enkele keren per kwartaal een innoverende inspiratie update per email met gave cases, nieuwe technieken/formaten, slimme tips en nog veel meer!