Wat is een Interactieve video advertentie?
Een interactieve video advertentie is, zoals de naam al zegt, een video advertentie met interactieve mogelijkheden. Deze interacties kunnen zo eenvoudig zijn als een cliffhanger moment, maar kan zo uitgebreid zijn als diepgaande keuzes met steeds een matchende vervolg video op basis van je antwoord. Op die manier is je doelgroep daadwerkelijk bezig met je merk/product waardoor de boodschap beter blijft hangen, maar tegelijkertijd kan er als gevolg van keuzes een geoptimaliseerde landingspagina achter een klik hangen voor optimale conversie.
Interactie werkt nu eenmaal. Laat je doelgroep in controle en geef ze het idee dat zij zelf iets doen terwijl ze bezig zijn met jouw product en/of merk. Ons creative studio ontwikkelt graag samen met jou de ultieme interactieve video advertentie. Je hoeft helemaal geen interactieve video materialen te hebben, want wij kunnen van 1 of meerdere bestaande video’s een interactieve video maken. Natuurlijk kunnen we nóg impactvollere video ads maken als we samen voordat jullie video’s worden geproduceerd kijken hoe we hier een perfecte variant voor kunnen maken met interactie. Als er met voorbedachte raden bepaalde video’s zijn gemaakt speciaal voor interactie is het resultaat velen malen gaver.
Interactieve video ad technieken
We ontwikkelen interactieve video advertenties met verschillende technieken afhankelijk van het medium dat je wil gebruiken voor je campagne. We kunnen zowel VPAID als SIDIM video advertenties maken als Rich Media banners met interactieve video content. Daarnaast behoren ook interactieve social media video ads tot de mogelijkheden. Lees er hieronder meer over.
Interactieve VPAID video advertenties
Waar staat VPAID eigenlijk voor? VPAID staat voor Video Player-Ad Interface Definition wat wil zeggen dat een video player en een HTML5 ad mogen communiceren met elkaar. Hierdoor kan een HTML5 creative worden gelanceerd binnen een video advertentie player waarin interactiviteit mogelijk is. Hierdoor kan zowel de video zelf interactief worden gemaakt, maar kan er ook interactieve content rondom de video getoond worden (wel nog steeds binnen de video player).
Deze maken we meestal op in Weborama templates waarbij we de volledige vrijheid hebben in HTML code om te ontwikkelen wat jij wil.
Interactieve SIMID video advertenties
SIMID is de nieuwere variant op VPAID en het is dan ook de bedoeling dat SIMID uiteindelijk VPAID gaat vervangen. Met SIMID kunnen dezelfde soort interactieve video’s gemaakt worden als met VPAID, maar het is een stuk veiliger voor publishers en nog beter cross-platform ondersteund. Echter is SIMID nog altijd niet heel bekend en zijn de aanbieders om video ads via deze technieken te maken beperkt.
We kunnen SIMID video ads o.a. opmaken via de tools van Blue Billywig. Hierin hebben we iets minder vrijheid dan bij Weborama, maar er kunnen wel hele mooie interactieve video ads ontwikkeld worden.
Interactieve Rich Media video banners
Bijna alle voorbeelden op deze pagina kunnen we naast VPAID ook ontwikkelen in Rich Media banners met HTML5 technieken. Zo kunnen we ook één campagne concept doortrekken van video naar display campagne. Lees hier alles over Rich Media banners en hier wanneer je meer over video banners wil weten.
Interactieve social media stories en story ads
Op steeds meer social media platformen is interactie mogelijk. Soms met een interactief formaat, maar ook een story ad kan interactief worden gemaakt. Door deze op te delen in twee video’s en de kijker op het einde van de eerste video uit te dagen te tikken om door te gaan naar de tweede video. Lees er meer over op onze Facebook, Instagram, TikTok of Snapchat pagina’s.
Interactieve video advertentie voorbeelden en mogelijkheden
De interactieve video advertentie voorbeelden hieronder kunnen we in bijna alle gevallen zowel verwerken in interactieve VPAID, SIMID en Rich Media video advertenties kunnen we. Alle interactieve video ads waarbij de kijker 1 handeling moet uitvoeren (klikken of tikken) om verder te gaan in de video kunnen we ook in een interactieve social media story verwerken. De mogelijkheden hieronder zijn slechts voorbeelden, want op aanvraag kunnen we bijna iedere interactieve maatwerk video advertentie maken.
Interactieve keuze video of choice ad
Geef je doelgroep een keuzemoment in een video advertentie en laat hen beslissen wat het vervolg wordt van de advertentie. Hierdoor heb je direct de aandacht van de kijker en bij interactie mag ook nog eens het geluid aan (mocht het geluid niet automatisch aan mogen staan). Op basis van de keuze laten we een vervolg zien, maar kunnen we ook verschillende exit clicks instellen. Zo kun je de doelgroep een landingspagina laten zien op basis van de keuze waardoor de kans op conversie nog hoger ligt.
Belangrijk: je hebt niet per se meerdere video’s of verhaallijnen nodig. Uit bijvoorbeeld een langere video kunnen wij zelf door middel van video editing vaak al losse scènes maken voor de interactie momenten.
Interactieve activatie video ad
Activeer je doelgroep met interactieve video advertenties waarbij ze zelf de feauture(s) van bijvoorbeeld jouw nieuwe product kunnen uitproberen van achter hun beeldscherm. In het voorbeeld hiernaast hebben we twee voorbeelden verwerkt van de Vtech Kidizoom en Samsung S22. Voor de nieuwste Samsung telefoon de Nightvision feature uitgelicht en lieten we de kijker deze activeren om het verschil te zien. Voor de Kidizoom lieten we doelgroep de foto maken door te klikken in de video om vervolgens te laten zien dat deze meteen afgedrukt konden worden.
Interactieve Cliffhanger video advertentie
Pauzeer de video precies op het cliffhanger moment en vraag de kijker om interactie om ze te betrekken in je video advertentie. Bijna iedere video heeft wel een spannend of interessant moment waarop we de doelgroep kunnen vragen om op het Cliffhanger moment te klikken, drukken, swipen of schudden van een telefoon om verder te gaan. De interactie kunnen we matchen met het video moment; denk aan een auto die over een brug moet springen terwijl de brug omhoog gaat. Net op dat moment pauzeren we de video, maken een korte video loop om interactie interesse te wekken en vragen de kijker om van links naar rechts de auto over de brug te swipen. Door deze vorm van interactie is de kans op conversie vele malen hoger!
Interactive quiz of survey video ads
Laat je doelgroep extra aandachtig naar je video advertentie kijken door hier een quiz aan te koppelen die vragen stelt over dingen die in de video gebeuren. Naast engagement met je doelgroep, blijf je ook nog langer top of mind door een dergelijk spelelement toe te voegen. Natuurlijk kunnen we ook een quiz maken die pas start nadat de video klaar is. We raden dan wel aan de kijker vooraf te informeren extra goed op te letten om de quiz na de video in te kunnen vullen.
Naast een spel quiz is het ook mogelijk om een survey op te zetten waarbij je meer leert over je doelgroep (zoals de mockup hiernaast). Terwijl ze kijken naar je video advertentie (waar ze toch vaak op moeten wachten tot ze de content kunnen zien die ze eigenlijk wilde zien) kun je vragen stellen over jouw producten/diensten die betrekking hebben tot je doelgroep. We kunnen zelfs de exit URL dynamisch aanpassen op basis van de keuze van de kijker om zo nog doelgerichter te werken op het beste resultaat.
Interactieve Multi-video advertenties
Voor veel adverteerders is het niet duidelijk dat het mogelijk is om meerdere video’s in één video advertentie (of rich media banner) te verwerken. Denk hierbij aan verschillende USP highlight video’s of een combinatie video van meerdere producten binnen 1 categorie. Vaak wordt gedacht dat dit alleen kan als er een template voor beschikbaar is, maar niets is minder waar. In alle video ads met HTML5 techniek (zoals VPAID via Weborama) kunnen wij meerdere video’s verwerken die de kijker interactief kan afspelen. De belangrijkste limiet is hierbij dat de grootte van de video’s samen worden opgeteld, ook al kijkt niet iedere kijker elke video.
Interactieve product carrousel video
Of je nu een brand campagne draait, een campagne voor een thema, een productgroep of een product in meerdere uitvoeringen. Wij kunnen je video campagne uit laten blinken door hier naast de standaard video een interactieve carrousel aan toe te voegen. Een carrousel waar de doelgroep zelf doorheen kan bladeren om te kijken wat er allemaal beschikbaar is. Je valt hierdoor op met een unieke video campagne, maar door de engagement met je advertentie blijft deze vaak ook langer top of mind bij de doelgroep.
Interactive shopping video ads
Toon de producten (met bijvoorbeeld titel, uitleg, foto, prijs en button) naast je video die je op dat moment ziet. Elk product met zijn eigen exit click direct naar de juiste pagina van je webshop. Voeg hier een interactieve tijdlijn aan toe waar de gebruiker de video eenvoudig terug kan spoelen of pauzeren om naar dat jurkje te gaan wat net in video voorbij is gekomen .Zo verandert je branding video met bijvoorbeeld de nieuwste collectie kleding opeens in een video campagne die ook zorgt voor traffic en conversies. Zie het als een interactieve shop-the-look video.
Dynamic content video ads
Ook dynamic content behoort tot de mogelijkheden om je video campagne extra effectief te maken. Denk hierbij aan up to date prijsaanbiedingen, live beschikbaarheid, aankomende evenementen/wedstrijden, live standen van een toernooi of de nieuwste producten van je webshop die je wilt promoten. Hierdoor kan dus ook een langlopende always on video campagne continu relevant blijven voor de doelgroep.
Mobiele verticale interactieve video
Ook voor mobiele advertenties kunnen wij interactieve video ads ontwikkelen. Over het algemeen zijn hier nog weinig systemen voor, maar in-banner HTML5 kan het sowieso. Zo kunnen wij full canvas video’s inzetten waardoor het voor mobiel toch echt werkt als een out stream video advertentie en zijn alle interactieve mogelijkheden beschikbaar. Wel moet een video altijd starten zonder audio (anders mag je op mobiel niet automatisch afspelen), maar zodra de doelgroep een interactie uitvoert, mag de audio aan en kan de hele beleving van de interactie vertical video versterkt worden.
Prijzen om een Interactieve video advertentie te laten maken?
Een interactieve video advertentie laten maken kost gemiddeld tussen de € 593,75 en € 912,50 afhankelijk van de invulling én het medium waarvoor we het moeten maken. Weet dat korting mogelijk is als je zelf ontwerpen aanlevert. Daarnaast krijgt iedere nieuwe klant een welkomstkorting.
Hoe lang duurt het om een HTML5 video bannerset te maken?
Een interactieve video advertentie kost gemiddeld 5 werkdagen om te ontwikkelen vanaf het moment dat de offerte getekend is, de materialen bij ons binnen zijn en de briefing helder is. In spoedsituaties kan het soms zelfs in 2 werkdagen. We werken dan met een designfase met tussentijdse goedkeuring en uitwerkfase waarin we de definitieve creative(s) bouwen.
Linda Mellink
Digital Creative Manager
Neem contact op
Laat ons je helpen als creative studio jouw product of merk met impact aan je doelgroep te laten zien. Wil je samen sparren over een mogelijke opdracht, heb je een dosis inspiratie nodig of wil je direct een offerte? We helpen je graag op de manier die het fijnste werkt voor jou. Een video call, fysieke afspraak, mailconversatie of telefoontje zijn allemaal goed!