Voordelen van adverteren op Instagram?
Zowel statisch als video. Waar social platformen zoals YouTube en TikTok een hoofdfocus hebben op videoadvertenties, is dat bij Instagram nog niet het geval. Instagram begon jaren geleden met alleen statische beelden, en tegenwoordig klimmen video ads naar een steeds belangrijkere plek. Op zoek naar een bedrijf om Instagram advertenties te laten maken? Zoek niet verder! Als creative studio kunnen we alle type Instagram advertenties ontwikkelen, van statics, tot carrousels, tot video’s!
Brede doelstellingen. Op Instagram zijn veel verschillende soorten formaten mogelijk, met elk hun eigen context waarin ze aan gebruikers getoond worden. Instagram In-feed, Instagram stories, Instagram explore pagina, Instagram reels, Instagram video ads, Instagram static ads… Ons creatieve team houdt hun social media kennis continu up-to-date om zo voor elk formaat pixel-perfect design neer te zetten.
Brede doelgroep. Jong en oud, iedereen heeft Instagram ontdekt. Instagram bestaat namelijk lang genoeg dat de oudere doelgroepen er gebruik van maken, maar is tegelijkertijd ook nog hip genoeg dat de jongeren nog steeds aanwezig zijn. Hoe je jouw doelgroep zo effectief mogelijk kan aanspreken, daar kan ons team van designers en social media experts perfect mee helpen!
Doelstelling Instagram advertenties
Instagram advertenties zijn breed in de zin dat ze geschikt zijn voor veel verschillende marketingdoelstellingen. Er zijn veel verschillende formaten om uit te kiezen binnen het platform, zowel statische als video Instagram advertenties. Stories en reels zijn bijvoorbeeld een uitstekende plek voor brand awareness en interactie met de content, en in-feed ads zijn weer heel geschikt voor traffic, conversie en interactie met gebruikers. Bij DSlab hebben we veel ervaring met Instagram stories ontwikkelen, en maken zelfs interactieve Instagram video ads. Wij blijven voortdurend op een creatieve manier kijken naar de ontwikkelingen in het social media landschap om zo steeds advertenties te ontwikkelen die maximaal uitspringen tussen alle andere advertenties. Verder behoort Instagram tot de top social media platformen als het gaat om engagement. En het platform biedt momenteel de meeste opties als het gaat om creatieve interactiemogelijkheden.
Awareness & branding
Traffic & conversie
Interactie & engagement
Voor welke doelgroep zijn Instagram reclames?
Op Instagram zitten veel verschillende doelgroepen. Zowel jongere als oudere doelgroepen zijn tegenwoordig bekend met de veelzijdige Instagram wereld. Of je nu elke influencer wilt volgen, helemaal op wil gaan in Instagram content van jouw fascinatie naar keuze, of alleen contact wil houden met vrienden en vage kennissen; Instagram biedt voor ieder wat wils. Wij kijken per campagne en per creatie die we maken hoe wij deze perfect kunnen inrichten om Instagram advertenties te maken die perfect afgestemd zijn op jouw doelgroep.
Instagram advertentie formaten
Instagram heeft heel veel verschillende formaten. Stories, reels, in-feed vierkant, in-feed verticaal, in-feed carrousel, stories carrousel en ga zo maar door. Welk formaat je ook wilt inzetten, als creative studio kennen we elk formaat en weten hoe we voor elk formaat een perfecte uiting binnen alle safezones neer kunnen zetten. Niet helemaal zeker welk formaat het beste voor jouw campagne werkt? Als creative studio adviseren we je graag. Neem contact op.
Instagram feed advertenties
De feed, oftewel je tijdlijn, is de hoofdpagina waar je op komt als je de Instagram app opent. Hier zie je alle foto’s en video’s van accounts die je volgt. Ads die hier draaien verschijnen als native posts tussen andere posts van accounts die je volgt. Een Insta feed ad kan een video, static of carousel zijn, en de afmetingen zijn vierkant (1×1) , liggend (4×5) of staand (1.91×1)
Instagram story advertenties
Posts die je op de instafeed plaatst, blijven daar totdat je ze zelf misschien verwijdert. Insta-stories bestaan maar 24 uur, waarna ze in principe verdwijnen. De verhoudingen van een story post zijn 9×16, en vullen je hele scherm. Hierdoor vallen er wat interface onderdelen, zoals knoppen en username, direct over de content heen. Let er dus goed op dat alle belangrijke content in de safezones staat.
Instagram interactieve carrousel story ads
Bij een Instagram carousel story kan je vijf story-kaarten tonen, waar je doorheen kan tikken. Wij kunnen dit formaat op een interactieve manier invullen, door gebruik te maken van het tikken door de story heen. Zo hebben we voor Disney’s Strange World bijvoorbeeld een interactieve carousel ad gemaakt, waar je mee op avontuur gaat zodra je tikt.
Instagram carrousel feed advertentie
Ook in de feed kan je meerdere kaarten achter elkaar tonen, minimaal 2 en maximaal 10. Dit kunnen zowel statics als video’s zijn. Bij een feed carousel veeg je over het scherm om de volgende kaart te zien. Elke slide kan een aparte exit link hebben.
Instagram reels video advertenties
Reels zijn fullscreen 9×16 video’s, waar je verticaal doorheen kan scrollen. De Instagram reel ads worden op een native manier getoond tussen de andere reels. Een instagram reel ad mag 60 seconden zijn.
Instagram explore advertenties
Vergelijkbaar met Instagram feed ads, alleen zie je explore ads op de explore pagina. Je kan op deze Instagram advertenties klikken in de explore pagina, of je ziet ze wanneer je bij een explore post verder scrollt.
Creatieve Instagram advertentie mogelijkheden
Het mooie aan social media advertenties is dat ze helemaal afgestemd zijn op de interesses van je doelgroep, waardoor er een grote kans is dat jouw Instagram advertentie je doelgroep aanspreekt. Op Instagram worden de advertenties helemaal geïntegreerd met de andere posts die de gebruikers tegenkomen. Ons team van creatieve experts zit vol met ideeën om ultieme social advertising te ontwikkelen.
Interactive Instagram story video ad
Wij zijn experts op het gebied van het creëren van interactive ads, zelfs op social media door interactieve social ads te ontwikkelen. Hierbij kunnen wij gebruik maken van veel verschillende onderdelen van de Instagram interface. Denk aan de mogelijkheid om door meerdere story-slides heen te tikken, waarbij we op de eerste slide bijvoorbeeld kunnen tonen “tik om het cadeau te openen”, “tik om te transformeren”, waarna op de tweede slide het cadeau opent, of het personage transformeert. Of het pauzeren van een story, waarbij we heel snel achter elkaar bijvoorbeeld meerdere films kunnen tonen met de tekst “Tik en houd vast om te zien welke film jij vanavond gaat kijken”. Als de gebruiker tikt en vasthoudt zal het beeld stoppen op een film. Verder biedt Instagram advertenties ook nog ingebouwde interactie-widgets zoals polls, quizzen, sliders of questions voor nog meer interactiemogelijkheden.
Misschien denk je dat je voor een interactieve social ad specifiek materiaal moet aanleveren, maar dat hoeft niet zo te zijn. Een enkele video of zelfs alleen statisch beeld kan al genoeg zijn voor ons om er een interactieve uiting van te maken. Bekijk hier als voorbeeld de interactieve Instagram story ad die we hebben mogen maken voor Disney. Hierbij hebben we enkel gebruik gemaakt van een videospot, en de rest heeft ons creatieve team er zelf omheen gemaakt. Er is voor ons dus niet veel materiaal nodig om een vette interactieve social media ad neer te zetten!
Impactvolle Instagram advertentie video intro’s
Als je écht wilt opvallen adverteer je op Instagram met een creatie met een impactvolle intro. Of ga voor een unieke verrassing die je doelgroep niet ziet aankomen. Wij zitten vol met ideeën voor unieke intro mogelijkheden, laten we samen kijken wat er past bij jouw merk en campagne.
Tips om een Instagram advertentie te maken
Timing van communicatie in video.
Gebruikers van sociale media swipen steeds sneller door de content heen, de aandachtsboog is kort. Dit is de reden dat wij bewust ervoor zorgen dat alle belangrijke communicatie bij elke creatie snel in beeld staat. Zo heeft elke gebruiker deze communicatie gezien, ook al swipen ze snel weg.
Geluid in Instagram video advertenties.
Geluid zorgt ervoor dat je content meer impact heeft op je doelgroep. Als je geluid beschikbaar hebt om toe te voegen is het daarom slim om dit mee te sturen, wij kunnen audio ook editten in de instagram advertenties en andere social media creaties. Wel is het zo dat Instagram qua geluid niet helemaal zo is als TikTok, waarbij bijna iedereen geluid aan heeft staan. Bij Instagram advertenties zijn er ook veel mensen die geen geluid hebben aanstaan. Daarom raden wij aan om bij het gebruik van geluid met belangrijke dialoog ook ondertiteling toe te voegen, zodat echt iedereen de belangrijke onderdelen van je content meer krijgt. Wij kunnen ondertiteling toevoegen geheel in de stijl van de campagne.
Betrek influencers in Instagram ads.
Naast vrienden en familie volgen veel Instagram gebruikers ook influencers. Grote kans dus als je een campagne draait met een influencer, dat veel gebruikers deze persoon in je ad gaan herkennen. Wij kunnen beelden van influencers zo bewerken dat ze perfect geschikt zijn voor de afmetingen van alle verschillende formaten die Instagram advertenties aanbieden.
Instagram advertentie afmetingen en specificaties
Instagram advertenties zijn beschikbaar in veel verschillende formaten en contexten. Wij kennen van elk Instagram formaat de afmetingen en de safe zones, zodat we jouw creatie perfect in beeld kunnen brengen voor elk formaat en elke context. Als je bijvoorbeeld een vierkante creatie wilt inzetten, maar alleen verticaal materiaal hebt, kunnen wij zowel statisch als videomateriaal zo snijden dat het perfect past binnen de afmetingen van Instagram advertising. Als wij een bestaande video bijsnijden of inkorten, kiezen we altijd zorgvuldig wat de meest geschikte scènes zijn om het optimale resultaat te behouden.
Instagram Ad Safe Zones
De stories en reels van Instagram spelen full-screen af. Je creatie is bij deze formaten daardoor heel impactvol in beeld, maar ligt de interface van Instagram wel over bepaalde delen van de advertentie creatie. Wij letten er altijd zorgvuldig op dat alle belangrijke info van je advertentie binnen de safezones ligt. Hierdoor is de messaging voor elke gebruiker duidelijk te zien. Slim daarom ook om niet dezelfde creatie in te zetten voor Instagram als op andere social media kanalen. Als je videomateriaal aanlevert krijgen wij dit het liefste zonder logo of ondertiteling, en bij statisch materiaal het liefste gelaagd, dan zorgen wij dat alle belangrijke onderdelen goed in de safe zones staan.
De toekomst van Instagram adverteren
Meer focus op Instagran stories en Instagram reel advertenties
Er vindt binnen veel social media een verschuiving plaats naar steeds meer een focus op stories en korte video’s, en zo ook bij Instagram. Veel meer gebruikers consumeren content in de vorm van korte filmpjes of foto’s die na bepaalde tijd verdwijnen.
Steeds meer aanbevolen content op Instagram.
Waar eerst alleen de explore pagina de plek was waar je aanbevolen content tegenkwam, kom je dat nu ook heel vaak tegen in je eigen feed. De berichten van mensen die je volgt maken regelmatig plaats voor aanbevolen foto’s en video’s. Het kan zo zijn dat gebruikers van Instagram hierdoor, net als bij TikTok, steeds meer naar het platform komen om nieuwe ideeën en producten te ontdekken.
Ben als eerste op de hoogte van nieuwe ontwikkelingen, schrijf je in voor onze inspiratie update!
Creative studio voor Instagram advertenties en campagne creatie
Elk social media platform
Voor Instagram, en ieder social media platform, kunnen wij advertenties ontwikkelen. Elk formaat, elke lengte, elke invulling. Daarna kunnen wij efficiënt en met lage kosten elk formaat doorvertalen naar andere Instagram formaten of andere social-media formaten (16×9, 1×1, etc.).
Elke ad size
Instagram biedt creatives aan van veel verschillende afmetingen. En de inhoud van deze afmetingen kan ook anders zijn; korte video, lange video, of juist statisch. Als je nog niet de juiste verhouding materiaal hebt, kunnen wij dit zo bewerken dat dit precies in de goede afmetingen is van de formaten die je wilt inzetten, en binnen alle safezones.
Interactie in social ads
Wij kijken per social platform en per formaat op elk platform wat er mogelijk is om het maximale uit de creaties te halen. Bij veel social formaten liggen er veel mogelijkheden voor unieke interacties. Zo maken wij voor Instagram bijvoorbeeld interactie stories, waarbij we gebruik maken van de meerdere slides die in een story ad kunnen zitten. Een mogelijkheid is ook het pauzeren van een story, of het gebruiken van een van de vele ingebouwde interactie-widgets van Instagram.
Social media kennis
De social media wereld is continu aan het veranderen, met regelmatig veranderende formaten en safe zones als gevolg. Onze social media experts zitten boven op de veranderingen van alle belangrijke socials, waardoor wij consistent ultieme social ads kunnen creëren.
Consistente campagnes
Bij ons kan je alle creaties van je campagne aanvragen. Van social advertenties tot digital out of home en van (elk formaat) online banner tot campagne landingspagina’s. Hierdoor zorgen wij ervoor dat alle onderdelen van je campagne consistent in dezelfde stijl worden neergezet.
Video, zelfs zonder videomateriaal
Wil je echt impact maken op social media? Dan is video een perfecte keuze. Zelfs als je geen videomateriaal hebt kunnen wij een vette video neerzetten. Wij doen dit door statisch materiaal te animeren.
Welke assets heb ik nodig voor Instagram advertenties?
Als je beschikbare materiaal niet in dezelfde verhoudingen is als de Instagram advertenties die je wilt inzetten, kunnen wij het materiaal zo bijsnijden dat elke creatie perfect geschikt is voor het formaat dat je wilt inzetten. Dit kunnen wij zowel met statisch materiaal als met videomateriaal. Ook als je geen videomateriaal hebt kunnen wij er video van maken door statische onderdelen te laten animeren. Hierbij houden wij rekening met de safe zones van elk formaat van elk social media kanaal zodat jouw belangrijke content altijd goed in beeld is. Wel is het zo dat als er beter en meer materiaal beschikbaar is, de advertentie mogelijk ook beter kan worden.
Wat kost het om Instagram advertenties te laten maken?
Instagram advertenties laten maken kost je gemiddeld tussen de € 240,00 en € 840,00 geheel afhankelijk van de lengte van de video, wat voor type video jullie willen en welk materiaal jullie aanleveren. Wanneer we een reeds bestaande video van dezelfde lengte moeten ombouwen naar Instagram advertenties met een overlay van communicatie en een eindkaart kost dat natuurlijk minder productietijd dan dat we zelf de gehele video (animatie) moeten ontwikkelen. Natuurlijk kunnen we je ook helpen met statische afbeeldingen of bijvoorbeeld carrousel images. Hiervan liggen de prijzen natuurlijk een stuk lager dan bij video creaties.
Weet dat hoe completer het materiaal of hoe dichterbij het aangeleverde materiaal al bij het eindresultaat komt hoe lager de prijs zal zijn. Daarnaast krijgt iedere nieuwe klant een welkomstkorting.
Hoe lang duurt het om Instagram advertenties te maken?
Instagram advertenties maken kost gemiddeld 5 werkdagen (in spoedsituaties kan het soms zelfs in 2 werkdagen) vanaf het moment dat de offerte getekend is, de materialen bij ons binnen zijn en de briefing helder is. Bij statische Instagram advertenties kan het vaak sneller dan 5 werkdagen. De exacte duur hangt o.a. af van welke materialen wij vanuit jullie ontvangen en wat ons team van specialisten moet maken. We werken met een design/conceptfase met tussentijdse goedkeuring en uitwerkfase waarin we de definitieve creative(s) bouwen.
Linda Mellink
Digital Creative Manager
Neem contact op
Laat ons helpen jouw product of merk met impact aan je doelgroep te laten zien. Wil je samen sparren over een mogelijke opdracht, heb je een dosis inspiratie nodig of wil je direct een offerte? We helpen je graag op de manier die het fijnste werkt voor jou. Een video call, fysieke afspraak, mailconversatie of telefoontje zijn allemaal goed!