Waarom adverteren met TikTok advertenties?
Veel unieke mogelijkheden. Het is een nieuwer platform, en daar ligt juist de kracht van TikTok. Er liggen nog veel mogelijkheden voor adverteren binnen TikTok, een perfecte kans om unieke en impactvolle advertenties te maken. En wij kunnen dat regelen!
Impactvol. Als je de TikTok app opent, beginnen video’s meteen af te spelen met volume aan. De focus ligt vanaf dat de app wordt geopend meteen op de content, die ook nog fullscreen afspeelt. De content bij TikTok is nummer 1, en zo ook jouw advertenties.
Trendy. Gebruikers gaan naar TikTok om nieuwe dingen te ontdekken. Ze staan open voor nieuwe suggesties, ideeën en producten. Samen kunnen we de perfecte advertenties creëren die hierop inspelen.
Doelstelling TikTok advertenties
TikTok advertenties lenen zich perfect voor awareness en branding. Gebruikers komen naar TikTok om nieuwe dingen te ontdekken, en staan hierdoor ook open voor nieuwe producten. Interactie van de gebruiker waardoor ze de content van de advertentie kunnen beïnvloeden is (nog) niet mogelijk op TikTok, maar dat wil niet zeggen dat er geen interactie plaatsvindt. Juist de engagement en interactie op TikTok door bijvoorbeeld comments, likes en delen is erg hoog vergeleken met andere social platformen.
Awareness & branding
Traffic & conversie
Interactie & engagement
Voor welke doelgroep zijn TikTok advertenties?
Vaak wordt onterecht gedacht dat er op TikTok alleen maar jongeren zitten. De laatste paar jaar is juist het aandeel van gebruikers in de leeftijden daarboven sterk toegenomen. Je hoeft tegenwoordig dus absoluut niet bang te zijn dat je op TikTok een wat oudere doelgroep compleet uitsluit in je TikTok advertenties campagne.
TikTok Advertentie formaten
TikTok In-Feed video advertenties
Dit is de meest gebruikte TikTok advertentie positie. Deze video wordt getoond aan gebruikers wanneer ze door de timeline heen scrollen. Ze spelen fullscreen automatisch af, met geluid. Wij zorgen er daarom altijd voor dat er geen belangrijke informatie achter onderdelen van de TikTok interface vallen. Maak nog meer impact op je doelgroep met bijpassende audio. Ze kunnen 60 seconden zijn, maar het is aanbevolen tussen de 9 en 15 seconden te zitten.
TikTok Poll video advertentie
Het is ook mogelijk om bij een in-feed video advertentie een poll toe te voegen. Hierbij kun je gebruikers een vraag stellen, waar zij op kunnen reageren met twee antwoorden. Dit is een leuke manier voor gebruikers om interactie aan te gaan met jouw content en zo de awareness van je brand te verhogen.
TikTok Brand Takeover Video Advertentie
Ook deze advertentie wordt meteen na het opstarten van de TikTok app getoond aan gebruikers. Een TikTok brand takeover video mag echter maximaal 5 seconden duren. Het voordeel tegenover een topview video ad, is dat er maar één brand takeover per dag draait, wat betekent dat gebruikers alleen jouw brand takeover video zien.
Creatieve TikTok advertentie mogelijkheden
Social media is zo krachtig omdat het zo persoonlijk is. Als gebruiker wordt de content die je te zien krijg helemaal afgestemd op jou en jouw interesses. En zo ook jouw TikTok advertenties. Als creative studio zitten wij bomvol ideeën om deze social media ads ook nog eens mega gaaf te maken.
Interactive story selection TikTok advertenties
Het TikTok Story Selection formaat is een perfecte oplossing om je TikTok advertenties interactief te maken. Wij zitten al bomvol ideeën om hier gebruik van te maken. Denk aan het introduceren van twee karakters, waarna gebruikers kunnen kiezen over welke ze meer informatie willen zien. Of het kiezen tussen twee smaken van een voedselproduct of twee soorten van een speelgoed product. Neem contact met ons op om een ideale creatie te ontwikkelen voor jouw campagne!
Wist je trouwens dat we een zelfde concept in je Rich Media campagne kunnen verwerken? Bekijk hier meer mogelijkheden van html5 video banners.
*Dit is een mockup
Impactvolle TikTok Video Ad Intro
Wil je écht opvallen dan moet je gaan voor een impactvol intro of een opvallende verrassing die de doelgroep niet verwacht. Er zijn veel standaard intro’s te bedenken, maar het beste bedenken we er een passend bij jouw product of merk en campagne.
Tips om een TikTok video advertentie te maken
Geluid. Als je de TikTok app opent, begint meteen een video af te spelen met volume aan. Veel gebruikers bekijken TikTok content met geluid aan, interessant om daarop in te spelen. Mooi dus dat wij naast video bewerken ook audio onder video’s kunnen zetten en bewerken. Geluid is overigens geen vereiste, alleen een aanrader.
Timing van communicatie in video. De aandachtsboog van de gemiddelde social media gebruiker wordt steeds korter. Wij zorgen ervoor dat alle belangrijke communicatie zo snel mogelijk in beeld wordt gebracht. Ook als een gebruiker dan toch snel weg swipet, hebben ze toch gezien waar de advertentie over gaat.
Influencers. TikTok is een social media platform, waar influencers erg bekend zijn. Grote kans dat TikTok gebruikers die jouw ad zien de influencers kennen. Wij kunnen beelden van influencers zo bewerken dat ze perfect geschikt zijn voor de afmetingen van TikTok.
Personen. Alles is mogelijk qua video, maar heb je video’s waar mensen in voorkomen deel die dan vooral, want personen staan centraal op TikTok.
Waar op letten bij het maken van TikTok advertenties
Tiktok advertenties afmetingen en specificaties
Essentieel voor een impactvolle advertentie op TikTok is dat de creatie verticaal en full screen is. Geen verticaal materiaal beschikbaar? Geen probleem, wij kunnen statisch en videomateriaal zo snijden dat het perfect past binnen de verticale afmetingen van TikTok. Bij het omzetten van een bestaande video kijken we altijd per scène welke uitsneden het beste kan worden gebruikt om een optimaal resultaat te behouden.
Tiktok Ad Safe Zones
Omdat TikTok zo impactvol full-screen content afspeelt, heb je te maken met gebieden in de creatie waar de interface van TikTok over de creatie ligt. Wij zorgen er altijd voor dat de belangrijkste informatie van onze TikTok advertenties binnen de safe zones ligt, zodat dit altijd voor gebruikers te zien is. Zet daarom niet zomaar een bestaande video als TikTok advertentie, die je ook bij andere social media inzet, aangezien er andere safe zones zijn. Ook goed om te onthouden als je videomateriaal aanlevert, dat er het liefste geen logo of ondertiteling in zit, dan kunnen wij deze belangrijke onderdelen goed binnen de safe zone zetten.
Toekomstplannen TikTok adverteren
TikTok is altijd aan het veranderen, met regelmatig nieuwe mogelijkheden voor TikTok advertenties. TikTok heeft sinds kort ook de optie om stories te maken, die na bepaalde tijd verdwijnen. Nu heeft TikTok recentelijk ook TikTok Story Selection Ads geïmplementeerd. Hierbij kunnen gebruikers op een video een keuze maken, en afhankelijk van de keuze krijgen ze een andere video te zien. Wij zien heel veel mogelijkheden met dit formaat, en zijn er klaar voor om hele gave advertenties te maken!
Ben als eerste op de hoogte van nieuwe ontwikkelingen, schrijf je in voor onze inspiratie update!
Creative studio voor Tiktok advertentie campagne creatie
Wat je van DSlab kan verwachten
Elk social media platform
Wij kunnen voor TikTok en ieder social media platform advertenties ontwikkelen. Elk formaat, elke lengte, elke invulling. Het mooie is ook dat wij efficiënt een formaat door kunnen vertalen naar andere social-media formaten (16×9, 1×1, etc.), waardoor de kosten minimaal blijven.
Elke ad size
Of je nu al verticaal videomateriaal beschikbaar hebt of niet, wij kunnen het regelen. We houden rekening met de aanbevolen afmetingen en de safe zones waardoor jouw content altijd optimaal in beeld is.
Persoonlijk
We kijken voor jouw merk en per campagne wat de beste manier is om de advertentie neer te zetten.
Social media kennis
Doordat onze social media experts hun kennis altijd up-to-date houden, kunnen wij steeds inspelen op de allernieuwste ontwikkelingen om steeds weer innoverende en impactvolle advertenties neer te zetten.
Consistente campagnes
Wij zijn van ontzettend veel markten thuis, van social media advertenties tot digital out of home en van (elk formaat) Rich Media banner tot campagne landingspagina’s. Hierdoor kun jij bij ons alle onderdelen van je campagne aanvragen, waardoor wij alle onderdelen consistent in dezelfde stijl kunnen neerzetten.
Video, zelfs zonder videomateriaal
Video is het perfecte medium om impact te maken op je doelgroep. Maar wat als je geen videomateriaal hebt? Wij kunnen zelfs als je geen videomateriaal hebt een video maken door grafisch materiaal te animeren.
Wat heb ik nodig om een TikTok advertentie te laten maken?
Geen verticaal videomateriaal beschikbaar, maar bijvoorbeeld alleen horizontaal? Dat is geen probleem. Wij kunnen die zo snijden dat het wel verticaal wordt. Of elk ander formaat video omzetten voor elke social media. Zelfs als er geen videomateriaal is kunnen wij er video van maken door statische onderdelen te laten animeren. Hierbij houden wij ook rekening met de safe zones van elke social media zodat jouw belangrijke content altijd goed in beeld is. Wel is het zo, als er beter en meer materiaal beschikbaar is, de advertentie mogelijk ook beter kan worden.
Wat kosten TikTok advertenties?
Tik Tok advertenties laten maken kost je gemiddeld tussen de €240,00 en €840,00 geheel afhankelijk van de lengte van de video, wat voor type video jullie willen en welk materiaal jullie aanleveren. Wanneer we een reeds bestaande video van dezelfde lengte moeten ombouwen naar een TikTok variant met een overlay van communicatie en een eindkaart kost dat natuurlijk minder productietijd dan dat we zelf de gehele video (animatie) moeten ontwikkelen. Weet dat hoe completer het materiaal of hoe dichterbij het aangeleverde materiaal al bij het eindresultaat komt hoe lager de prijs zal zijn. Daarnaast krijgt iedere nieuwe klant een welkomstkorting.
Hoe lang duurt het om een TikTok ad te maken?
TikTok advertenties maken kost gemiddeld 5 werkdagen (in spoedsituaties kan het soms zelfs in 2 werkdagen) vanaf het moment dat de offerte getekend is, de materialen bij ons binnen zijn en de briefing helder is. De exacte duur hangt o.a. af van welke materialen wij vanuit jullie ontvangen en wat ons team van specialisten moet maken. We werken met een design/conceptfase met tussentijdse goedkeuring en uitwerkfase waarin we de definitieve creative(s) bouwen.
Linda Mellink
Digital Creative Manager
Neem contact op
Laat ons creative studio helpen jouw product of merk met impact aan je doelgroep te laten zien. Wil je samen sparren over een mogelijke opdracht, heb je een dosis inspiratie nodig of wil je direct een offerte? We helpen je graag op de manier die het fijnste werkt voor jou. Een video call, fysieke afspraak, mailconversatie of telefoontje zijn allemaal goed!