Wat is een (Home) Page Takeover of HPTO?
Een Homepage Takeover (ook wel HPTO genoemd) is een combinatie van HTML5 banners van één campagne die alle advertentie posities van een website overnemen, vandaar de Engelse term “takeover”. De belangrijkste elementen van een takeover zijn de header, de linker skin en de rechter skin (daarom ook soms Skins genoemd) die samen een geheel vormen. In sommige gevallen worden naast de header en de skins ook andere ad slots (bijvoorbeeld IAB formaten) door de campagne bezet waardoor het echt een volledige take-over is. Sommige netwerken en publishers gebruiken eigen termen zoals HPTO, APTO en Radical, terwijl het vaak op hetzelfde neer komt op het gebied van creatie. Page Takeovers zijn er in allerlei varianten zoals een animated, interactieve, video of mobiele takeover.
Wat vaststaat is dat dit hèt bannerformaat is waarmee je impact maakt op je doelgroep en je story over kan brengen via directe inkoop, programmatic en automated buying. Wij kunnen als gespecialiseerd creative agency Page Takeovers in iedere variant en voor ieder systeem maken. Ook als je zelf al een design hebt gemaakt, maar niet weet hoe je deze moet uitwerken tot werkende creatie kunnen wij je helpen. Een Page Takeover ontwikkelen is namelijk een stap ingewikkelder dan een normale IAB banner. Vooral als elementen in de skins en header moeten doorlopen, skins schaalbaar moeten zijn of met de kijker mee omlaag moeten scrollen. DSlab is enorm fan van Weborama als het aankomt op takeover creatie en inzet (lees hier meer over de banner creatie mogelijkheden bij Weborama). Zij hebben zich door de jaren heen gespecialiseerd in Rich Media ad serving waaronder page takeovers. Met het Weborama platform IMPACT kan eenvoudig grootschalig geadverteerd worden met Automated Page Takeovers tegen scherpe tarieven.
Doelstelling van een Page Takeover
Wie de meest opvallende online awareness campagne wil draaien moet gaan voor een high impact formaat zoals een Page Takeover. Hier kan je doelgroep niet omheen , helemaal niet met skins die mee omlaag scrollen, wat zorgt voor een hoge viewability waarde. Tegelijk is er genoeg ruimte om traffic gericht content en/of interactieve elementen toe te voegen. Hiermee is een Page Takeover een echte alleskunner en onmisbaar in een banner campagne met een middel tot groot budget.
Awareness & branding
Traffic & conversie
Interactie & engagement
Page Takeover voorbeelden en mogelijkheden
Takeover advertenties en skins heb je in veel varianten waar het onderscheid wordt gemaakt tussen de content, wat is toegestaan volgens de specificaties en via welk platform je een takeover campagne gaat draaien. Aangezien takeovers bijna altijd in de Rich Media categorie vallen (heel soms niet, als ze helemaal statisch moeten zijn) zijn er veel mogelijkheden en kunnen wij helemaal los gaan om de content op een impactvolle manier weer te geven. Hieronder diverse takeover voorbeelden en mogelijkheden:
Animated Home Page Takeover
Maak impact op je doelgroep met een animated (home)page takeover, ook wel APTO genoemd. Naast een mooi design maken we opvallende, maar vooral mooie animaties waardoor jouw takeover er extra uitspringt. We kijken natuurlijk per campagne of we moeten gaan voor uitbundige animaties of juist voor subtiele animaties. Onze animated page takeovers zijn hoe dan ook van hoge kwaliteit inclusief verschillende schaalbare en mee scrollende skin opties voor maximale viewability op ieder scherm.
APTO voorbeeld (animated page takeover) met video Billboard.
Voorbeeld video HPTO ook wel Video Page Take over genoemd.
Video Takeover of Video HPTO
Als bedenker en voorloper van de video HPTO (ja écht!) zijn we nog altijd de specialist in de markt. Dankzij onze in-house video expertise tillen we de Page Takeover naar een nieuw niveau met fullscreen background video. Het is helaas niet een kwestie van een video achter een website plaatsen, maar een video zo aanpassen dat de belangrijkste content in een Billboard of hoge header staat (normaal staat de belangrijkste content van een video namelijk in het midden, maar dat valt achter de website). Daarnaast bestaan Video Takeovers vaak uit 3 losse onderdelen en die moeten dus in elkaar overlopen om fullscreen te lijken. Met onze synchronisatie technologie en goede video voorbereiding maken wij dit mogelijk!
Interactieve Page Takeover
De Page Takeover is al een impactvol formaat, maar wanneer we deze ook nog eens interactief maken krijg je écht een top of the line campagne. Naast dat je campagne boodschap op spectaculaire wijze kan worden vertoond gaan we met interactieve elementen voor maximale engagement met jouw merk of product.
Een Interactieve Page Takeover blijft dus extra goed hangen in het hoofd van de kijker, de kans is groter dat deze een actie onderneemt in de banner én de conversie wordt hoger op je landingspagina.
Ook page take overs zijn interactief te maken zoals dit voorbeeld.
DPG Media Cross Device Homepage Takeover voorbeeld
DPG Media Cross Device Homepage Takeover (NU.nl, AD, Trouw, Volkskrant, Autoweek)
Voor campagnes bij DPG Media Nederland ontwikkelen we alle soorten takeovers waaronder de Cross Device Homepage Takeover. Deze worden opgemaakt in Weborama templates en dit soort takeovers kunnen RON (Run Of Network) worden ingezet waardoor de geproduceerde takeover creatie op meerdere DPG titels kan draaien zoals nu.nl, ad.nl, trouw.nl, volkskrant.nl, trouw.nl en autoweek.nl. Deze Cross Device takeovers (vroeger Radical Takeover genoemd) kunnen zowel op desktop, tablet als mobiel draaien. Voor in de NU.nl App zijn er naast de RON takeover nog meer formaten in te zetten, maar deze moet je wel los ingekocht hebben. Een DPG RON Cross Device takeover bestaat uit de volgende formaten: Desktop (skins + header + 3x rectangle), Tablet (header + 3x rectangle + optioneel het inApp Billboard) en Mobiel (3x mobile rectangle).
Mediahuis Telegraaf Cross Device Homepage Takeover (HPTO)
We bedenken, ontwerpen en ontwikkelen ook impactvolle takeovers voor Telegraaf.nl (Mediahuis) die cross device kunnen worden ingezet (dus op desktop, tablet en mobiel). Ook deze crossdevice takeover maken we op in Weborama templates. De Telegraaf homepage takeover is een zeer technische creatie om te ontwikkelen en hier komen veel dingen bij kijken. Zo schaalt de breedte van de gehele Telegraaf website mee met de resolutie van de kijker. Hierdoor varieert de breedte van de header (die moet dus schaalbaar/responsive worden opgemaakt) en de breedte van de skins. Wanneer er content van de skins in de header moet doorlopen kan dit een flinke klus zijn om mooi te realiseren. Deze takeover bestaat uit de volgende formaten: Desktop (skins + header + halfpage ad + rectangle), Tablet (rectangle, 2x leaderboard) en Mobiel (3x rectangle)
Mediahuis Telegraaf Cross Device Homepage Takeover voorbeeld
Ook op mobiele devices zijn take overs beschikbaar (voorbeeld Just Premium)
Mobiele Page Takeover
Voor ieder device zijn er takeovers te ontwikkelen, maar ze zien er wel altijd net wat anders uit. Waar een takeover voor desktop vaak bestaat uit skins aan de zijkant van de content met een header aan de bovenkant, is een mobiele page takeover vaak verspreid over de hele pagina. Zo kan een combinatie van formaten die in één keer op een mobiele pagina staan worden beschouwd als een takeover (waar dan ook geen andere advertenties worden getoond). Een van onze favoriete samenstellingen is een Rectangle bovenin, een Interscroller in het midden en een Large Mobile banner onderin als reminder. Meer impact kun je op een mobiel device niet maken!
Full Impact DPG Media België (HLN, DeMorgen)
DPG Media BE heeft een uniek display formaat genaamd Full Impact, een combinatie van diverse grote banner formaten waardoor jouw campagne de website overneemt. Vandaar dat we de DPG Full Impact ook onder de takeovers schalen. De Full Impact kan draaien op grote nieuws websites HLN.be en DeMorgen.be en zijn cross device in te zetten. Deze takeover is een combinatie van een custom Interscroller formaat en (afhankelijk van welke website deze draait) een 300×600 en 970×250 of 300×600 en 300×250.
Full Impact DPG Media België voorbeeld
Game Page Takeover
Een Game Page Takeover, ook wel Playable ad Takeover of Spel Takeover genoemd, is een page takeover variant waarbij er spel elementen in de creative verwerkt worden. Dit kan zowel in de header zijn of juist in de skins. Vaak wordt gedacht dat een Page Takeover met spel element alleen geschikt is voor een doelgroep die iets te maken heeft met games, maar niets is minder waar. Door middel van interactie breng je jouw merk dichter bij de doelgroep. Hierbij hoeft je merk of doelgroep dus niet per se iets met games te maken te hebben. Je wil dat iemand op een leuke en positieve wijze bezig is met jouw merk, en hierdoor blijft deze langer top of mind. En hoe kan dat beter dan in een impactvolle game takeover? Ontdek hier meer over playable ads.
APTO (Automated Page Takeover)
De APTO, ook wel Automated Page Takeover genoemd, is een takeover vorm van Weborama waarmee deze vorm van Rich Media op 99% van hun netwerk kan draaien en daarmee voor een APTO een enorm bereik heeft. Op deze manier hoef je een takeover dus niet direct in te kopen per website, maar koop je deze in op een heel netwerk waarbij je natuurlijk zelf je targeting nog kan kiezen.
DPG Media, Telegraaf (Mediahuis), RTL, Perform Group, Mannenmedia, Massarius, Marktplaats, Zoover, Voetbal international en nog veel meer bieden het formaat aan in Nederland. Weborama is deze techniek ook in steeds meer andere landen aan aan het bieden.
Via Weborama is de Automated Page Takeover (APTO) in te zetten op premium websites.
Wist je dat HPTO’s en takeovers tegenwoordig ook programmatic in te zetten zijn?
Programmatic Takeover
We merken dat veel adverteerder denken dat (home)page takeovers alleen als premium inventory in te kopen zijn, maar dat is tegenwoordig niet meer het geval! Via diverse Programmatic en RTB (Real Time Bidding) systemen kunnen prachtige programmatic takeovers geserveerd worden. In het ene systeem wel wat beperkter dan in de andere. Een takeover die alleen bestaat uit een left en right skin is bijna altijd inzetbaar. Een HPTO met een Header, Leaderboard of Billboard is vaak al iets beperkter, maar wel veel effectiever en mooier. Laat je dus goed inlichten waar HPTO’s geplaatst kunnen worden via Programmatic en Real Time Bidding systemen.
Static Page Takeover
Ondanks al die extreme gave takeover mogelijkheden hierboven toch op zoek naar een statische page takeover? Ook die kunnen we natuurlijk voor je bedenken, ontwerpen en ontwikkelen. We raden altijd aan om te gaan voor tenminste een animerende page takeover, maar we weten ook dat er bepaalde publishers zijn die alleen statische takeovers accepteren. Wanneer jij ons voorziet van de juiste specificaties en mogelijk ook PSD templates, kunnen wij je static page takeover precies aanleveren zoals gewenst.

Static Page Takeover voorbeeld
Wat is het verschil tussen een Page Takeover, HPTO en APTO?
Wat is een HPTO?
Een HPTO (Homepage Takeover) is een combinatie aan visuele advertentie die een gehele homepage overnemen met dezelfde campagne inhoudt. Vaak worden hier naast een header en skins, ook IAB formaten getoond. Waar een HPTO vroeger alleen op de homepage werd getoond, is het bij steeds meer publishers en websites mogelijk om ook andere type pagina’s over te nemen.
Wat is een APTO?
Een APTO (Animated of Automated Page Takeover) is een takeover variant waar vaak alleen wordt gerefereerd naar animerende header en skins en deze kan op iedere website pagina draaien (niet alleen op de homepage).
Wat is een Page Takeover?
Een Page Takeover is een verzamelnaam voor alle type takeover advertenties zoals een HPTO, APTO, maar ook interactieve takeovers of video takeovers. Zelfs cross-device page takeovers behoren tot de mogelijkheden waarbij vaak alle posities ook op tablet en mobiel worden overgenomen.
Page Takeover formaten 2025
Takeovers komen voor in allerlei vormen en maten, maar voor desktop is de basis altijd twee skins aan de zijkant van een website. Deze wordt vaak aangevuld met een header (op maat voor een website of responsive), een Leaderboard of een Billboard. Wij zijn het grootste fan van de combinatie met het Billboard door het grote canvas en de bijbehorende mogelijkheden.
Voor mobiele devices werken we graag met zoveel mogelijk Rectangles gecombineerd, omdat die allemaal een mooi groot canvas hebben om jouw boodschap perfect in te communiceren.
Veelgestelde vragen
Lees hieronder de veelgestelde vragen met antwoorden over takeovers:
Wat betekent Homepage Takeover (HPTO)?
De term Homepage Takeover, vaak afgekort als HPTO, wordt ook wel een Page Takeover genoemd. Het houdt in dat je als merk de volledige startpagina van een website claimt voor jouw campagne. HPTO is dus geen ander formaat, maar simpelweg de afkorting van Homepage Takeover.
Wat betekent de afkorting HPTO en APTO?
HPTO staat voor Homepage Takeover, terwijl APTO staat voor Automated Page Takeover, een takeover die automatisch wordt ingezet over meerdere websites. Beide takeovers zijn populaire rich media formaten waarbij je een complete pagina domineert met jouw campagne. Zo krijg je maximale zichtbaarheid en een unieke merkervaring voor de bezoeker.
Wat is het verschil tussen een Page Takeover en een Homepage Takeover?
Een Page Takeover is de overkoepelende term voor het volledig claimen van een webpagina met advertenties. Een Homepage Takeover (HPTO) richt zich specifiek op de startpagina, terwijl andere pagina’s zoals artikelen of themapagina’s eerder onder een APTO vallen. Het principe blijft hetzelfde: volledige aandacht voor jouw merk.
Zijn Homepage Takeovers geschikt voor mobiele apparaten?
Ja, mobiele takeovers zijn een belangrijk onderdeel van een HPTO-strategie. De uitingen worden aangepast aan mobiele schermformaten, zodat de impact ook op smartphones en tablets behouden blijft. Zo bereik je gebruikers op ieder device met een consistente, opvallende merkervaring.
Wat is een cross device takeover?
Een cross device takeover is één creatie die automatisch wordt aangepast aan het apparaat van de gebruiker. Op desktop zie je bijvoorbeeld een homepage takeover, terwijl dezelfde campagne op mobiel andere formaten toont. Zo hoef je geen losse takeovers in te boeken, maar heb je één geïntegreerde oplossing voor alle devices.
Kan ik video inzetten in een Homepage Takeover?
Absoluut. Een HPTO kan zowel statische, animated als video-elementen bevatten. Video zorgt voor extra beleving en trekt sneller de aandacht van bezoekers. Vaak worden korte video’s ingezet die direct laden en zo een krachtige eerste indruk maken op de homepage. Dit kan zowel in de header, als in de skins of zelfs beide!
Wat zijn interactieve Homepage Takeovers?
Interactieve HPTO’s geven gebruikers de mogelijkheid om te klikken, swipen of elementen uit te proberen binnen de takeover. Denk aan een mini-game of productcarrousel. Dit verhoogt de betrokkenheid en maakt de Page Takeover meer dan alleen een brandingformaat: het wordt een ervaring.
Hoe werkt een dynamische Homepage Takeover?
Een dynamische HPTO koppelt live data aan de advertentie. Denk aan weersinformatie, locatie of actuele aanbiedingen. Hierdoor is de boodschap altijd relevant voor de bezoeker en voelt de Page Takeover persoonlijker en actueler aan dan een statische variant.
Hoe wordt een Homepage Takeover technisch geplaatst?
Een Homepage Takeover wordt meestal via een rich media adserver (zoals Weborama) ingeladen en volledig geïntegreerd in de homepage. Dit kan als achtergrond, skin of meerdere banners tegelijk. De techniek zorgt ervoor dat de takeover naadloos aansluit op de site zonder de content te blokkeren.
Wat zijn de voordelen van een Page Takeover?
Een Page Takeover levert maximale zichtbaarheid, impact en merkherkenning op. Omdat de gehele pagina in jouw huisstijl staat, is er geen afleiding door andere advertenties. Zeker bij HPTO’s op grote publishers bereik je in één dag miljoenen impressies met volledige merkdominantie.
Welke soorten Homepage Takeovers zijn er?
Er zijn verschillende soorten HPTO’s: statische, animated, video, dynamische en interactieve varianten. Er bestaan zelfs Playable Takeovers waarin een mini game verwerkt kan worden. Afhankelijk van je doelstellingen kies je voor branding, engagement of performance als belangrijkste insteek.
Wat kost een takeover gemiddeld?
De kosten voor het inzetten van een takeover hangen af van de publisher, het bereik en de looptijd. Dit kan variëren van enkele duizenden tot tienduizenden euro’s, afhankelijk van de populariteit van de website. De kosten voor het laten maken van een HPTO bij een bureau als DSlab kost je gemiddeld tussen de € 1.000 en € 1.400.
Zijn take overs geschikt voor elke campagne?
Een take over is ideaal voor grote productlanceringen, merkcampagnes of evenementen waarbij maximale zichtbaarheid gewenst is. Voor kleinere campagnes kan een Page Takeover soms te grootschalig zijn, maar als je impact wilt maken en iedereen jouw boodschap moet zien, is dit het ultieme rich media formaat.
Is een Page Takeover op iedere desktop en laptop goed zichtbaar?
Ja, een Page Takeover wordt schaalbaar opgebouwd zodat de uitingen altijd netjes meeschalen met de breedte en resolutie van het scherm. Als banner specialist zorgen wij dat de skins de content van de website nooit overlappen, waardoor de takeover er op ieder device professioneel uitziet. Let wel op dat er een extra prijskaartje aan hangt wanneer je wil dat de skins op uiterst kleine en grote resoluties mooi zijn.