Voor je verder leest: Met dynamische banners bedoelen we advertenties die de inhoud op een dynamische manier laten veranderen. Denk aan informatie die wordt opgehaald van een externe website of API. Als je hier naar op zoek bent dan zit je op de juiste pagina! We zien echter ook vaak bezoekers die met “dynamisch” eigenlijk op zoek zijn naar animerende banners. Dan kun je beter op onze html5 banners pagina verder lezen!
Wat zijn Dynamische banners?
Dynamische banners zijn Rich Media advertenties waarbij de content in de banners dynamisch kan worden aangepast door middel van HTML5 technieken. Dit kan al gedaan worden op basis van de tijd of datum, maar er kunnen ook koppelingen gemaakt worden met web API’s voor het uitlezen van bepaalde data. Deze dynamische banners zorgen voor een gepersonaliseerde advertentie ervaring, dit is vaak veel effectiever dan een algemene boodschap. Dynamische advertenties worden vaak gestuurd door XML feeds, website data of een advertentie profiel.
Als gespecialiseerd creative studio kan DSlab unieke dynamische banners voor jouw campagne ontwikkelen waarmee jij extreem relevant kunt adverteren. Het belangrijkste om rekening mee te houden is dat niet ieder advertentiesysteem het toestaat dat data wordt opgehaald en in een HTML5 banner wordt getoond. Voor een brede campagne inzet kan het beste gebruik worden gemaakt van de data-drive creatives mogelijkheden van Google Display en Video 360 (niet door de war te halen met Google Ads) of voor de meeste mogelijkheden en vrijheid via Weborama. Hoe dan ook wij kunnen deze dynamische banners voor je ontwikkelen als jullie zorgen dat de data in de juiste vorm beschikbaar is gemaakt.
Tijd en datum gebaseerde dynamische banners
Het lijkt zo basic, maar je kunt zoveel effectiviteit behalen in een banner wanneer je deze dynamisch maakt op basis van tijd en/of datum. Hieronder enkele toepassingen van dit type dynamische banners:
- Aftellen tot release/openingsdatum = perfecte teaser
- Aftellen tot einde lopende actie = urgentie creëren en daarmee meer traffic.
- Inspelen op dagdeel zoals een fastfoodketen die in de ochtend het ontbijt promoot, in de middag de lunch en in de avond het diner menu = extra relevante advertenties scoren hoger.
- Een datum switch waardoor je maar 1 campagne hoeft in te boeken die bijvoorbeeld aan de hand van de datum verschillende boodschappen kan weergeven.
Voorbeeld van een display banner met datum afhankelijke content.
Voorbeeld hoe je met Google Maps een route kan berekenen in een banner.
Geolocation en store locator banners
Het is tegenwoordig mogelijk om in een dynamische advertentie de locatie van een bezoeker uit te lezen en hier leuke dingen mee te doen in een banner. Er zijn twee technieken met zowel plus als minpunten; zo kan je met de ene techniek nauwkeuriger de locatie tracken maar moet de kijker toestemming geven via de browser. Bij de andere techniek kan je de locatie krijgen tot op een dorp of stad nauwkeurig zonder toestemming alleen moet je adserving partij dit ondersteunen, kost deze dienst geld of moet er een eigen server worden opgezet. Met deze techniek kan bijvoorbeeld ook een storelocator worden ingebouwd waarmee je op basis van je locatie de dichtstbijzijnde vestiging van een bedrijf, winkel of bioscoop kunt vinden.
Tegenwoordig werken wij vaker met een exitclick naar Google Maps die in de meeste gevallen automatisch de locatie van de kijker invult (omdat veel mensen dit voor Google Maps al hebben toegestaan) en automatisch de locatie van de vestiging waar je de kijker heen wil sturen. De route wordt vervolgens automatisch door Google Maps gemaakt en de kijker kan gaan rijden. Voordelen hiervan zijn dat wij in de dynamische banners niks te maken hebben met locatie data (en toestemming daarvan) en de kijker de route krijgt te zien in Google Maps en niet in een advertentie, want een advertentie kun je per ongeluk wegklikken en dan ben je de route kwijt.
Data-driven product feed banner voor o.a. webshops
Iedereen komt ze regelmatig tegen op het internet; dynamische banners die producten van een webwinkel laten zien die je bezocht hebt. Echter zijn veel van deze banners visueel erg slecht, stralen ze niet de klasse uit die het merk eigenlijk heeft en missen ze soms essentiële onderdelen zoals een duidelijk call to action of zelfs het logo van de shop. Dit komt omdat de meeste webshop ad serving partijen ontstaan zijn vanuit technische masterminds en niet vanuit mensen met ervaring in banner ontwikkeling en user experiences.
Wie dynamische product feed banners door DSlab laat ontwikkelen krijgt op maat gemaakte banners die de technische werking hebben van de perfecte product feed banner, maar die óók visueel mooi zijn, de kwaliteit van jouw merk uitstralen en gemaakt zijn om efficiënt te werken.
De beste optie om custom product feed banners aan te bieden is via Google Display & Video 360, omdat andere systemen vaak geen custom banners toegestaan of slechts zeer beperkt zoals Google Ads (voorheen Adwords, de goedkopere variant van adverteren via Google).
Voorbeeld van een custom Google Dynamic Marketing banner.
Voorbeeld banner met een JSON API koppeling voor dynamische content.
Dynamische API based HTML5 banners
Een veelgebruikte API voor intelligente banners is een weer API waarmee je afhankelijk van het weer bepaalde afbeeldingen of content kunt laten zien in een banner. Recentelijk hebben we ook een API gebruikt voor valuta’s (zelfs in cryptocurrencies) om deze realtime in een display banner te laten zien. Eigenlijk kan DSlab bijna iedere API koppelen met een html5 dynamische banner, maar zijn we vaak afhankelijk van de advertentiesystemen of het ook daadwerkelijk toegestaan is om deze data op te halen. Vaak moet je werken met partijen gefocust op Rich Media (zoals Weborama).
Door API koppelingen maak je een banner nog veel persoonlijker en relevanter voor de gebruiker waardoor het resultaat van je campagne al snel omhoog gaat.
DCO – Dynamic Creative Optimization banners
Met A-B testen optimaliseer je je campagne resultaat. Met gepersonaliseerde banners behaal je een veel hogere conversie. Combineer deze twee met DCO banners, maak geautomatiseerd duizenden variaties en ga voor het ultieme resultaat! Ook krijg je nóg sneller inzicht in wat je doelgroep leuk vindt en wat daarmee de meeste efficiënte boodschap, foto, kleuren en knoppen zijn.
Helaas kost het wel aanzienlijk meer tijd om de banner te bouwen en ook om de campagne in te stellen, maar duizenden variaties met de hand bouwen en inzetten kost natuurlijk 100x meer tijd.
Voorbeeld van een XML feed die live song titles in een banner laat zien.
Dynamische HTML5 XML feed banners
Via een XML feed is het mogelijk om een dynamische banners te maken die content ophalen die in de feed beschreven staat. Deze feed kun je vaak vooraf uploaden in een advertentie platform. In de feed kun je dynamische teksten, kleuren, afbeeldingen en video’s zetten. Deze banner kan vervolgens aan de hand van de kijker zijn/haar advertentieprofiel bepaalde content laten zien zoals dat gaat bij webshop retargeting. Echter is het ook mogelijk om op deze manier een banner jarenlang live te zetten en alleen de XML updaten als je bijvoorbeeld nieuwe content hebt. Op die manier hoef je nooit aan je campagne instellingen te zitten.
Placement website data in dynamische banners
Sommige websites bieden data aan in de pagina die je op dat moment aan het bekijken bent waar een dynamische banner gebruik van mag maken. Denk hierbij aan een auto marktplaats website waar het kenteken van de aangeboden auto staat. De autoverzekering banner kan vervolgens het kenteken uitlezen, deze invullen in de banner en een knop laten zien met “bekijk hoe duur de verzekering is voor jouw BMW 330”. De banner is zo persoonlijker, maar voelt ook minder als een advertentie maar als een handige tool voor de kijker.
Over het algemeen is dit alleen mogelijk via directe inkoop of een partnerdeal met specifieke websites die dit aanbieden.
Dynamische banner formaten 2024
DSlab is een creative studio gespecialiseerd in de ontwikkeling van campagne creatives. We maken onze HTML5 banners op maat waardoor we in principe alle soorten dynamische banners kunnen maken. De mogelijkheden hangen vooral af van het advertentie platform dat jullie gebruiken en de bijbehorende specificaties.