Playable ads laten maken: uitleg, voorbeelden & formaten

Hoe krijg je meer interactie en betere engagement met je doelgroep? Juist, met playable ads in je online campagne! Zelfs als je merk of product niets met games te maken heeft kan een playable ad banner zeer effectief zijn!

Wat zijn Playable Ads?

Playable Ads (ook bekend als gamification banners, game ads, of advergames) zijn online advertenties waarin de doelgroep een mini‑game speelt binnen de banner. Ze trekken opvallend veel aandacht en worden steeds vaker toegepast in Nederlandse marketingcampagnes. Playable Ads worden gemaakt met HTML5 technieken en kunnen zowel in display campagnes, rich media campagnes, video campagnes en in in-app reclame campagnes worden ingezet.

Wat playable ads zo aantrekkelijk maakt, is dat het een medium is waarbij je doelgroep betekenisvolle interactie aangaat met jouw merk, product of dienst. Anders dan bij een animated banner of video advertentie, kun je met een playable ad echt een ervaring overbrengen. Dat zorgt ervoor dat deze playable banners uiterst geschikt zijn voor brand awareness en engagement campagnes.

Zelfs als je product, dienst of je doelgroep niks met games te maken heeft, kan een playable ad zeer effectief zijn. Bijvoorbeeld met een zoek en vind spel waarbij je karakters uit een nieuwe film zoekt, of tetris met producten in een bestelbusje om te showcasen hoeveel er in past. Een game zorgt dat je langer top of mind blijft bij de doelgroep omdat mensen acties uitvoeren. Daarom kan zelfs een memory spel met afbeeldingen van jouw merk al werken terwijl memory misschien helemaal niets met je merk te maken heeft! Interactie is uitdagend en triggert mensen actie uit te voeren, zelfs als ze normaal niet van games houden. Daarnaast kan een dergelijke game banner ook een vernieuwend of ingewikkeld product op een leuke manier presenteren en uitleggen. In plaats van dat iemand in tekst moet lezen hoe het werkt kunnen ze zelf al spelenderwijs ontdekken hoe het werkt.

Playable ads voorbeelden

Het mooie aan playable ads is dat er ontzettend veel mogelijkheden zijn met de huidige HTML5 technieken. We hebben ervaring met het bedenken en ontwikkelen van veel verschillende playable banners met verschillende spelelementen. Naast de voorbeelden die we hier tonen zijn er eindeloos veel creatieve playable ads te bedenken, waardoor er altijd een oplossing is die past bij jouw merk en campagne.

Playable ads: Minigames, demo’s en tutorials

Minigames dragen bij aan je brand awareness doordat je doelgroep op een speelse manier met je merk interacteert. Met een demo of tutorial krijgt je doelgroep alvast een voorproefje van hoe het is om gebruik te maken van jouw product of dienst, en kunnen daarnaast bijdragen aan traffic naar je website. Mocht je product juist een game zijn, zoals een mobiele app spel, dan kunnen we natuurlijk ook een verkorte demo versie in een playable ad verwerken om de doelgroep nieuwsgierig te maken.

Minigame Fruit Ninja

Grijp de aandacht met playable ads door middel van een variant op de welbekende mini game Fruit Ninja! Naast groente of fruit kunnen we hier uiteraard ook andere afbeeldingen gebruiken.

Playable tutorial ad

Met een playable tutorial ad kun je jouw product op een speelse en stapsgewijze manier uitleggen aan je doelgroep, en zo interesse opwekken.

Product demonstratie

Door je doelgroep spelenderwijs gebruik te laten maken van je product of dienst krijgen ze al een voorproefje van hoe goed, fijn of nuttig deze is. Je kunt ze dus al (deels) overtuigen met een online campagne.

Interactive video als game element

Door video’s op de juiste punten te knippen en interactieve knoppen toe te voegen, maken we van een video een echte interactieve spelervaring.

Product demo gamification

Een product demo is ook ideaal om meerdere producten of verschillende onderdelen van je product te showcasen. Dit kan voor nagenoeg ieder fysiek product goed werken.

Uitdagende 1 of 2 staps spel elementen

Laat je doelgroep bijvoorbeeld een gokje wagen met een casino minigame in je banner, en geef ze alvast een voorproefje van het echte werk!

Bewijs verzamelen ad

Een minigame kunnen we helemaal afstemmen op jouw campagne, zoals we bijvoorbeeld bij deze banner voor de politie hebben gedaan.

Puzzel banner

Met deze playable ad maakt je doelgroep (letterlijk) de puzzel compleet. Deze banner is overigens ook geschikt voor merken die helemaal niks met puzzels te maken hebben.

Interactieve demo video ad

Ook met een video is het maken van een demo advertentie waarbij je doelgroep je product uit kan testen mogelijk.

Zoek en vind spel banners

Deze spellen banners sluiten perfect aan bij campagnes waarbij het draait om het ontdekken, voorstellen of verzamelen van verschillende producten, diensten of personages. Wanneer iemand een item in deze banners vindt kan je bijvoorbeeld meer informatie over dit item tonen, waardoor je doelgroep op een interactieve manier veel meer te weten krijgt over jouw product of dienst.

Product search banner

Je doelgroep krijgt een voorproefje van een verzamelactie door het zoeken naar de producten in een interactieve playable ad banner!

Personages zoeken spel banner

Door het zoeken en vinden van de personages uit een film of serie, leert je doelgroep de personages op een speelse manier kennen.

Verzamel spel banners

Er zijn ontzettend veel mogelijkheden van wat je kan vinden in een playable ads, die we helemaal op jouw campagne kunnen afstellen.

Activatie door playable ads

Er zijn veel verschillende manieren om je doelgroep bij een playeble ads aan te zetten tot interactie. Door middel van interactie breng je jouw merk dichter bij de doelgroep. Hierbij hoeft je merk of doelgroep dus niet per se iets met games te maken te hebben. Je wil dat iemand gewoonweg op een leuke en positieve wijze bezig is met jouw merk, en hierdoor blijft deze langer top of mind. Zelfs generieke spelelementen in een playable banner kunnen je doelgroep activeren, waarbij ze op interactieve wijze met jouw product of dienst bezig zijn.

Brick Breaker 

Het Brick Breaker principe is een veelzijdige playeble ad waarbij we de spel elementen in allerlei vormen en maten kunnen opmaken.

Tetris game banners

Een van de oudste digitale minigames, die goed gebruikt kan worden om bijvoorbeeld te laten zien hoeveel er in een auto past.

Gooien of shooting game

Mik en schiet op de doelen die voorbij lopen, vliegen, springen of rennen. Ook een shooting game kan gemaakt worden zonder het gevoel van geweld over te brengen.

Zoek de verschillen ads

Heb je een mooie poster of afbeelding, laat je doelgroep dan extra lang ervan kijken om de verschillen op te speuren.

Kleur spel banners

Laat je creativiteit de vrije loop! Laat gebruikers bijvoorbeeld je product of afbeelding inkleuren, of geef ze een totaal leeg canvas om op los te gaan.

Kies en ontdek game banners

Een kies en ontdek gamification banner is ideaal voor merken die meerdere producten in één banner willen promoten.

Scratch en reveal banners

Laat de gebruiker scratchen en onthul een beeld naar keuze. Dit mechanisme kan zeer breed worden toegepast, denk aan een kraskaart tot ijslaag tot schoonmaken tot schilderen.

Ontwijken spel banner

Bepaalde zaken moet je in deze banners ontwijken, terwijl sommige juist punten opleveren. Dit spelmechanisme kan ook van rechts naar links worden gebouwd of zelfs van boven naar onder.

Advergames catchgame voorbeeld

Catch playeble ad

Het verzamelen van producten of afbeeldingen kan ook in de vorm van een vangspelletje (ook wel catch game genoemd). Geschikt voor veel diverse branches en producten.

Playable ad basics (weinig assets nodig)

Zelfs als je weinig tot geen assets tot je beschikking hebt is het mogelijk er een playable ad van te maken.

Quiz spel banner

Test de kennis van je doelgroep over je product, merk, of campagne met een quiz spel in een HTML5 banner.

Memory game ad

Blijf top of mind met een welbekend potje memory. Eenvoudig op te maken met jouw (campagne) afbeeldingen.

Schuifpuzzel game

In principe kunnen we elke afbeelding zo opknippen dat het een leuke interactieve schuifpuzzel wordt!

Doolhof banner

Kan jij de weg vinden naar de winkel? Of… natuurlijk naar elke andere plek die aansluit bij jouw campagne! Met een doolhof zijn opvallende playable ads te maken.

Captcha game ad

Een captcha game is een unieke manier om de aandacht te trekken met je banner en dat terwijl er zeer weinig assets voor nodig zijn.

Ander spel idee?

Heb je een ander playable ad idee dat met weinig assets gemaakt kan worden? Neem contact met ons op om de mogelijkheden te bespreken.

Playable ads templates

Waar we veel playable ads volledig op maat maken, zijn we ook steeds meer eigen templates aan het ontwikkelen. Met deze templates hebben we plug & play oplossingen voor betaalbare prijzen. Een game advertentie op maat maken kan veel tijd kosten en heeft dan ook vaak een wat hoger prijskaartje. Door templates te ontwikkelen kunnen we diverse playable ads voor een scherpe prijs naar jullie campagne omtoveren. Bekijk onze templates pagina hier:

Desktop, tablet en mobiele playable ads

Op welk device je jouw HTML5 bannercampagne ook richt, wij kunnen daarvoor een geschikte game banner bedenken, ontwerpen en uitwerken. Een playable ad kunnen we zo opmaken dat hij inzetbaar is op alle devices, wat natuurlijk super efficiënt is. Hierbij houden we altijd rekening met elk type device en zijn eigen interacties, limieten en schermgroottes. Hierdoor draait je advergame goed op elk apparaat. Voor zowel desktop als mobiel zijn er veel overeenkomstige technieken waarvan we gebruik kunnen maken in een game advertentie, zoals klikken/tikken of slepen/swipen. Daarnaast zijn er een aantal technieken waarvan we gebruik kunnen maken die uniek zijn voor alleen mobiel of desktop, deze zijn dus op een van de twee in te zetten.

Playable ads voor in-App advertentie campagnes

Het is zeker mogelijk om een playeble ad in te zetten in advertenties in apps, ook wel In-App advertising genoemd. InApp playable ad advertenties draaien op tablet en mobiel, waardoor je alleen rekening hoeft te houden met mobiele technieken. Er zijn veel verschillende apps die InApp ads draaien, van mobile game apps tot nieuwssites. Grote kans dat jouw doelgroep hier dus bij zit!

Gewonnen Weborama awards door creative agency DSlab

Breed inzetbaar bij publishers en netwerken

Zolang een ad exchange, publisher of advertentienetwerk interactiviteit ondersteunt, kunnen wij een playable ads voor je maken. De mate waarin interactie is toegestaan bepaald de game mechanics en soms op welke devices de game gespeeld kan worden. Sommige publishers of netwerken staan heel veel interactie en afbeeldingen toe, terwijl andere meer gelimiteerd zijn. Gelukkig hebben wij genoeg technieken en creativiteit in huis om per publisher het maximale eruit te halen en zo een unieke playable campagne neer te zetten!

Playable ads in o.a. Weborama, Google DV360, Adform

In principe kunnen wij playable ads voor ieder platform ontwikkelen als we de juiste specificaties (en templates) ontvangen. De meeste ervaring hebben wij echter met Weborama, Adform en Google Display & Video 360 (DV360). Bij deze platforms kunnen we gebruikmaken van een hogere bestandsgrootte, en van meerdere soorten interactie, zoals klikken en swipen. Hierdoor zijn er meer mogelijkheden om een meer uitgebreide games te maken, zowel op desktop als mobiel.

Playable ads voor o.a. Google Ads – onder de 150kb!

Vaak wordt gedacht dat een playable ad of (mini)game banner alleen mogelijk is in de duurdere Rich Media campagnes, maar zelfs onder de 150kb (of soms zelfs 100kb) kunnen wij een playable banner voor je ontwikkelen! Het is bij een Google Ads banner niet toegestaan om een interactie op klik toe te voegen, want elke klik binnen een Google Ads banner is automatisch een doorklik naar de landingspagina. Maar wij kunnen playable ads ontwikkelen waarbij je interactie uitvoert met de muisbeweging. Daardoor zijn deze Google Ads Playable Ads alleen geschikt voor desktop.

Welke assets moet ik aanleveren voor een playable ad?

Weinig assets beschikbaar? Geen probleem! We kunnen een playable ad zo uitgebreid of simpel maken als je wilt. Zelfs met een minimale hoeveelheid materiaal kunnen we een ontzettend toffe bannerset neerzetten. Een aantal voorbeelden die we met weinig assets kunnen maken zijn puzzels, memory of een quiz. We denken altijd graag met je mee over mogelijkheden voor jouw volgende campagne.We kunnen voor jouw campagne een maatwerk playable ad ontwerpen en uitwerken. Hoe meer materiaal je beschikbaar hebt, hoe dieper we kunnen gaan in het op maat maken van je ad.

Playable ads developer DSlab

Als playable ads developer helpen we marketeers, bureaus en mediabedrijven om het maximale uit hun campagnebudget te halen door de beste campagne ideeën, concepten en beelden door te vertalen naar impactvolle digitale creatives.

We leren jullie om in mogelijkheden te denken, waardoor jullie en/of wij samen nóg betere campagne concepten bedenken waardoor je ons de beste playable ads en advergames kunt laten maken.

Wil je meer over ons weten? Lees dan snel verder:

  • We zijn experts geworden door onze passie voor animatie, interactie en video technieken. We zijn altijd bezig met innoveren om nóg gavere creatives te maken voor jouw volgende campagne.

  • We denken graag nog voor je officiële aanvraag mee, zonder kosten, hoe we jouw campagne perfect doorvertalen. Van brainstorm tot concept tot uitwerking.

  • We zijn een onafhankelijk creative agency die met net zoveel liefde werkt voor individuele merken, marketing- en mediabureaus als publishers en netwerken.

  • “De mooiste dingen maak je samen” vinden wij een prachtige uitspraak. Wil jij zelf het concept en/of design maken en moeten wij de uitwerking realiseren? Geen probleem! Leuk zelfs!

  • Van inspiratie updates (email) tot inspiratiesessies (op locatie of video call), wij delen graag onze kennis zodat we samen nog mooiere campagnes kunnen bedenken!

  • Snelle productie is belangrijk, maar snelle (mail) communicatie is misschien nog wel belangrijker! Hier krijgen we dan ook regelmatig complimenten over.

  • Naast Rich Media banners creëren we ook IAB display bannersets, Social media ads, Video ads, Digital Out Of Home (DOOH) creatives én landingspagina’s die perfect aansluiten op je campagne.

    We helpen je dus graag als je maar één formaat nodig hebt, bijvoorbeeld ter aanvulling van de eenvoudigere banners die je zelf ontwikkeld, maar ook als je de gehele digitale creatie productie bij ons neer wil leggen om een consistente en daarmee uiterst efficiënte campagne te kunnen draaien.

Linda Mellink
Digital Creative Manager
085 303 7178 / contact@dslab.nl

Nieuwsgierig wat we voor jou kunnen betekenen?

Wil je samen sparren over een mogelijke opdracht, heb je een dosis inspiratie nodig of heb je een vraag? We helpen je graag op de manier die het fijnste werkt voor jou. Een video call, fysieke afspraak, mailconversatie of telefoontje zijn allemaal goed.

Weet je al wat je wil? Neem dan contact op om een offerte op te vragen. Als nieuwe klant krijg je bij ons altijd een welkomstkorting, omdat wij overtuigd zijn dat wij na de eerste succesvolle campagne samen blijven werken!

Schrijf je in voor de inspiratie updates mailing!

Ontvang enkele keren per kwartaal een innoverende inspiratie update per email met gave cases, nieuwe technieken/formaten, slimme tips en nog veel meer!