‘IAB banners’ is een veelvoorkomende en overkoepelende term voor een heleboel banner advertenties die je online tegenkomt. Deze IAB’s kun je vullen met de content die je maar wilt of wenst, waaronder ook Rich Media.
Wel ben je afhankelijk van het systeem waarmee je adverteert, deze hanteren allemaal hun eigen regels, specificaties en tarieven. Een van de bekendste advertentiesystemen is Google Ads, of specifieker, het Google Display Netwerk. Dit netwerk is een verzameling van websites waarop de via Google ingezette advertenties draaien. Deze advertenties bestaan altijd uit Display Ads, deze banners zijn relatief gemakkelijk op te maken maar zijn (juist daarom) ook beperkter in hun inhoud.
Rich Media daarentegen heeft talloze inhoud-mogelijkheden waar we je later graag meer over vertellen. Rich Media is een type content wat je net als de Display banner kunt implementeren in een standaard IAB, dit maakt het lastiger om het verschil te zien.
Maar omdat er wel degelijk een groot onderscheid te maken is tussen de standaard IAB banner en Rich Media banners vertellen wij je graag meer over deze verschillen. Want pas wanneer je begrijpt hoe beide banner soorten zich tot elkaar verhouden, kun jij een weloverwogen keuze maken voor jouw campagne.
Verschillen tussen Display ads en Rich Media banners
Zoals we al vertelde, kun je in IAB bannerformaten zowel Display content als Rich Media content verwerken. Om het complete plaatje helder te krijgen leggen we je daarom kort uit wat IAB nou precies inhoudt. IAB staat voor Interactive Advertising Bureau en is een internationale, organisatie die standaard bannerformaten ontwikkelt waar bedrijven zoals wij vervolgens mee aan de slag kunnen.
Dus die bekende 300×250, 300×600 en 970×250 zijn niet zomaar door iemand bedacht. Dit zijn standaard afmetingen die over de hele wereld worden gebruikt als het om HTML5 banner advertising gaat. Dit maakt voor iedereen gemakkelijker om (internationale) advertenties te draaien.
Wat is Rich Media?
De volgende term waar de dieper op induiken is Rich Media. Rich Media is een ontzettend breed begrip en biedt ontelbaar veel mogelijkheden voor jouw digitale campagne.
In tegenstelling tot de standaard IAB Display, kun je Rich Media in nóg veel meer formaten inzetten. Je bent niet beperkt tot de standaard. Denk hierbij aan Page Takeovers, Interscrollers en Super Headers. Dit zijn allemaal specifieke formaten die je nog gerichter kunt invullen en targeten. Daarnaast hoef je niet altijd in sets te werken en kun je er ook voor kiezen om slechts één formaat in te kopen.
Rich Media kan dan ook via meerdere systemen ingezet worden. Wij werken het meest samen met Weborama, Adform en Google DV360 (Display & Video 360). Het grootste verschil tussen deze systemen ten opzichte van het Google Ads is dat ze op nóg meer (premium) websites draaien.
Daarnaast kun je bij Rich Media ook heerlijk spelen met de inhoud van jouw banners. Elementen als video, animatie, audio en interactie (zelfs mini-games) zijn allemaal mogelijk en toegestaan. Per publisher heb je wel weer te maken met aparte regels en guidelines maar bovengenoemde technieken zijn over het algemeen altijd mogelijk. Hier een klein lijstje met de belangrijkste specificaties van Rich Media banners:
- Bestandsgrootte meestal tot 4MB en in sommige gevallen zelfs tot 10mb
- Video is toegestaan
- Interactie mogelijkheden
- Meerdere doorklik links toegestaan
Wat zijn standaard Display banners?
Terug naar de Display banners, zoals al kort in de introductie werd uitgelegd zijn dit standaard IAB banners die voornamelijk draaien via het Google Display Network. Onder dit netwerk vallen een groot aantal websites, apps en video’s waar jouw advertentie op kan verschijnen.
Deze banners hebben altijd de vorm van een standaard IAB banner, (300×250, 336×280, 160×600 etc) en worden altijd ingezet als sets. Een set bestaat vaak uit 4 tot 8 formaten (maar je bent vrij om er zoveel te kiezen als je wil). Maar dit is niet het grootste verschil ten opzichte van Rich Media. Google Ads heeft namelijk nog een groot scala aan regels voor dit type advertentie.
We sommen de belangrijkste regeltjes voor je op:
- Er mag maar 1 bestandsformaat worden ingevoegd (html, gif, png of jpeg)
- Een maximale bestandsgrootte die klein is, bij Google Ads bijvoorbeeld 150kb
- Geen video toegestaan
- Geen interactie mogelijk
- Slechts één doorklik link toegestaan
Dit betekend dus dat de animatie mogelijkheden voor Display ads vaak beperkt zijn en je geen interactie of video kan verwerken. Prima voor de basis campagne, maar niet als je écht impact wil maken op je doelgroep!
We zien regelmatig dat adverteerders GIF banners maken, omdat ze niet weten hoe ze animaties mogen maken in HTML5. Dit is iets wat wij ten alle tijden afraden en daar kun je in deze blogpost meer over lezen.
Mogelijkheden van Rich Media
De mogelijkheden binnen Rich Media zijn dus eindeloos, ons portfolio is gevuld met de leukste interactiemogelijkheden, video-intro’s en advergames. Er is zoveel mogelijk dat we het bijna niet meer kunnen samenvatten. Daarom raden wij je vooral aan om onze website eens verder door te spitten en de verschillende cases te bekijken. Je zult dan genoeg inspiratie opdoen!
En waar je uiteindelijk ook voor kiest, met Rich Media maak jij sowieso impact en val je op tussen al die andere banners. Interactie zorgt namelijk voor meer betrokkenheid en interesse vanuit de doelgroep.
De overstap maken naar Rich Media
Hopelijk begrijp je nu beter wat het verschil is tussen de standaard Display banners en Rich Media banners en kun je gaan nadenken over welke vorm het beste past bij jouw campagne-strategie.
Zoals waarschijnlijk wel duidelijk is geworden zijn wij groot fan van Rich Media. Wij zullen dit dan ook eigenlijk altijd aan iedereen aanraden. Je zorgt simpelweg voor betere resultaten omdat je met Rich Media écht uniek kunt zijn.
Overstappen dus? Ja zeker doen!