DSlab’s eigen Conversational ad banner techniek voor Rich Media creatives

DSlab’s eigen Conversational ad banner techniek voor Rich Media creatives

DSlab’s eigen Conversational ad banner techniek voor Rich Media creatives 1200 700 DSlab

Bij DSlab stoppen wij nooit met het doorontwikkelen en uitvinden van nieuwe technieken. Wij doen er alles aan om onze (interactieve) banners zo uniek en gaaf mogelijk te maken. Dat betekent dus dat we regelmatig aankomen met nieuwe toepassingen voor diverse HTML5 banner formaten. Zo zorgen wij ervoor dat onze klanten altijd vernieuwend zijn en dat zij blijven opvallen in dit digitale tijdperk!

Een van deze toepassingen is onze eigen Conversational ad techniek. Deze hebben we zo ontwikkeld dat hij gemakkelijk geïmplementeerd kan worden in bijna alle Rich Media formaten! Daarnaast kan hij ook gecombineerd worden met alles wat je al van DSlab gewend bent, denk aan gave animaties, interacties en video’s.

Wat is een conversational banner of conversation ad?

Een conversational banner of conversation ad is simpel gezegd een Rich Media creative met een vooraf geprogrammeerde chatfunctie. Deze chatfunctie kan vergeleken worden met een Chatbot zoals we deze kennen van grote webshops en andere webpagina’s, maar dan met alleen meerkeuze knoppen als antwoorden. De gebruiker krijgt de mogelijkheid om te chatten met de creative om zo tot verdiepende content te komen met doelgerichte exit clicks.

De invulling van zo’n conversation ad kan volledig zelf bepaald worden waardoor deze functie voor enorm veel verschillende doeleinden ingezet kan worden. Hieronder gaan we dieper in op de verschillende mogelijkheden en manieren waarop jij deze conversational ad in kunt zetten.

Maar voordat we hierin duiken leggen we je kort en gemakkelijk uit hoe zo’n conversation banner techniek in zijn werk gaat. De chatbot opent bijna altijd met een vraag. Vervolgens krijgt de gebruiker verschillende antwoorden te zien waaruit hij kan kiezen. Na het selecteren van een van de antwoorden volgt weer een bericht vanuit het merk achter de HTML5 banner. De inhoud van dit bericht hangt af van het eerdere antwoord dat de gebruiker geselecteerd heeft. Zo kan de banner enorm gepersonaliseerd worden. Vooral wanneer er veel na de eerste vraag, nog een vraag volgt, kun je heel specifiek inspelen op de wensen van de doelgroep. Wellicht dat het nog een beetje moeilijk klinkt allemaal, de afbeelding hieronder laat in stappen zien hoe het precies werkt. 

voorbeeld conversation chatbot techniek in html5 rich media banner

Zo’n conversation banner kan behoorlijk complex worden wanneer je heel veel antwoordmogelijkheden of vragen inzet. Het is daarom handig om altijd overzichtelijk bij te houden wat elkaar opvolgt en hoe de tijdlijn in elkaar steekt. Een handige manier hiervoor is door een flowchart te gebruiken. Dan is in een opzicht duidelijk hoe de conversation banner techniek in elkaar steekt.

Wanneer gebruik je conversation ads in je online display campagne?

Conversation Rich Media banners zijn voor heel veel doeleinden inzetbaar. Omdat ze zorgen voor ontzettend persoonlijke content kun je hem inzetten voor een breed publiek, op verschillende platformen en bij verschillende onderwerpen. Een Rich Media conversation banner werkt bijna altijd

Hieronder hebben wij drie manieren opgesomd waarvoor en waarom jij een conversation banner in kan zetten.

  • Heb je een webshop met veel verschillende producten? Of juist een webshop met veel producten die allemaal op elkaar lijken? Dan kan zo’n conversation techniek in een HTML5 banner jouw potentiële klanten helpen bij het vinden van het juiste product nog voordat zij jouw website hebben bezocht. Door ze in de advertentie alvast een aantal doelgerichte vragen te stellen over hun behoeftes, gedrag en wensen kan jij inschatten welk product hier het beste bij past. Neem bijvoorbeeld koffiebonen, door vragen te stellen zoals ‘Hoe sterk wil jij jouw koffie?’ of  ‘Welke smaak heb jij het liefst?’ kun jij als koffieverkoper snel de juiste bonen aanraden. Door op deze manier producten aan te bieden kun je de gebruiker vanuit de banner direct naar de juiste landingspagina sturen. Dit kan gemakkelijk door achter elke vraag en elk antwoord een custom exitURL (clicktag) toe te voegen.  Het gebruiken van een conversation in een HTML5 banner verlaagt de drempel omdat mensen zelf niet meer hoeven te zoeken tussen een flinke catalogus aan producten op een webiste. Daarnaast  hebben ze het gevoel persoonlijk geholpen te zijn wat altijd heel goed werkt voor meer betrokkenheid.

  • Deze reden kan heel breed opgevat worden. Misschien heb je een nieuw product waar je graag meer over wil vertellen, of misschien specialiseert jouw bedrijf zich in een complex thema waar je graag meer duidelijkheid over biedt. Wat het ook mag zijn, via zo’n conversation chatbot kun jij heel specifiek iets uitleggen aan jouw doelgroep. Door ze de juiste vragen te stellen kun je er bijvoorbeeld op voorhand al achter komen wat zij al wel, en wat zij nog niet weten over een bepaald onderwerp. Iemand die er nog helemaal niks van af weet, geef je immers andere informatie dan iemand die het allemaal al wél weet. Daarnaast geeft het je de mogelijkheid om heel structureel veel informatie in een banner te verwerken. Via zo’n conversation techniek kun je namelijk behoorlijk veel informatie geven zonder dat het vervelend wordt voor de gebruiker.

  • Soms kan het best lastig zijn om een gebruiker aan te sporen om de interactie aan te gaan. Je wilt er dan alles aan doen om jouw banner zo aantrekkelijk mogelijk te maken zodat de gebruiker daadwerkelijk overgaat tot actie. Een van de manieren om ze hiertoe te verleiden is door ze het zo gemakkelijk mogelijk te maken. De gebruiker moet niet te lang na hoeven te denken en in één oogopslag weten wat hij moet doen. En wat is nou makkelijker dan zo’n chatbot? Iedereen weet hoe werkt want we gebruiken het dagelijks.

    Daarnaast prikkelt het ontvangen van een berichtje heel erg de nieuwsgierigheid. Het voelt toch alsof er iets persoonlijk aan je wordt gevraagd, wat ook weer de kans vergroot dat de gebruiker overgaat tot interactie. En wanneer ze eenmaal in het gesprek betrokken zijn geraakt, heb je ze beet!

Voorbeelden van onze Conversational ad techniek

Ondanks dat deze banners met conversational banner techniek nog vrij nieuw zijn, hebben wij er wel al een aantal klanten blij mee mogen maken. In de video hieronder vind je enkele voorbeelden van hoe wij deze Rich Media banners met conversation techniek hebben opgebouwd. Haal er zeker je inspiratie uit!

Wat kost een Conversational banner?

Ja, dat is leuk en aardig allemaal, maar wat kost een conversational banner? Nou dat valt allemaal wel mee!  Afhankelijk van hoe uitgebreid de conversational banner wordt, valt deze creatie vaak nog in dezelfde categorie als de normale interactieve banner. Omdat wij technieken zoals deze in een vast model opmaken, kunnen we snel en efficiënt werken. Daarmee besparen we onnodige tijd en kosten. Zo’n chatbot is dus zeker het overwegen waard om in te zetten voor jouw campagne!

Niet per CPM maar per creatie

Nog een groot voordeel voor jou als adverteerder, is dat je bij DSlab altijd per creatie betaalt. In tegenstelling tot de concurrent rekenen wij niet per CPM (Cost per mile). Dit doen wij mede omdat we de conversational techniek niet extern hosten, maar hardcoded in de banners verwerken. Voordeel is dat er geen server kosten zijn, maar het nadeel is dat de creatives niet live aan te passen zijn. Dit moet handmatig door de creatives te updaten wanneer er een aanpassing is geweest.
Wij vinden het belangrijk dat je betaalt voor wat wij daadwerkelijk hebben gemaakt, ongeacht het succes van jouw advertentie. Je betaalt dus niet per impressie, maar per creatie.

Kan een Conversational ad in elk type en formaat banner?

De meeste adverteerders denken vaak dat zo’n conversational ad techniek alleen werkt in speciale systemen, maar niets is minder waar! Onze eigen conversational kan in alle Rich Media banners en dus ook op elk platform waar Rich Media ingezet kan worden. Dus ook in Weborama banners, Google Display & Video 360 banners en Adform banners! En om het nog mooier te maken maakt het ook helemaal niks uit welk formaat jij in wilt zetten. Van halfpage Ad tot billboard en van rectangles tot een hele Page Takeover! Alles is mogelijk zolang het maar een Rich Media formaat is.

Laat een Conversational banner door DSlab maken

De voorbeelden uit deze blogpost laten zien dat wij bij DSlab flink wat ervaring en kennis in huis hebben om de vetste Rich Media banners te maken die opvallen en perfect aansluiten bij jouw merk. Zeker in combinatie met zo’n vernieuwende conversational banner techniek ben je verzekerd van een unieke campagne. We kunnen zelfs nog een stap verder gaan en een conversational combineren met een Advergame zoals we gedaan hebben in deze case voor Mattel Blokus.

Wij nemen je alles uit handen en werken altijd met op maat gemaakte creaties waardoor alles mogelijk is. Out-of-the-box denken is onze specialiteit! Dus bespaar jezelf een hoop frustratie en moeite en laat onze creativiteit en expertise je verder helpen. Van het eerste ontwerpvoorstel tot de laatste feedbackronde, samen zorgen we voor een perfecte Rich Media campagne!

Bosse Zaal account manager bij creatief bureau DSlab

Bosse Zaal
Product expert & Account Manager

Brainstorm of inspiratiesessie?

Wil je samen sparren over een mogelijke opdracht, heb je een dosis inspiratie nodig of heb je een vraag? We helpen je als creatief bureau graag op de manier die het fijnste werkt voor jou. Een video call, fysieke afspraak, mailconversatie of telefoontje zijn allemaal goed! Interesse in een uitgebreide inspiratiesessie? Lees dan hier verder.

Weet je al wat je wil? Neem dan contact op om een offerte op te vragen! Als nieuwe klant krijg je bij ons altijd een welkomstkorting, omdat wij overtuigd zijn dat wij na de eerste succesvolle campagne samen blijven werken!

Schrijf je in voor de inspiratie updates mailing!

Ontvang enkele keren per kwartaal een innoverende inspiratie update per email met gave cases, nieuwe technieken/formaten, slimme tips en nog veel meer!