Rich Media banner formaat uitgelicht: Interstitial

Rich Media banner formaat uitgelicht: Interstitial

Rich Media banner formaat uitgelicht: Interstitial 1200 700 DSlab

In deze ‘Formaat uitgelicht’ reeks, nemen we je elke blogpost mee in een van de vele bannerformaten en creatives waar DSlab mee werkt. Er is ook zoveel keuze, dat wij heel goed begrijpen dat je niet precies meer bijhoudt welke formaten er allemaal zijn, wat ze doen en hoe ze werken. In deze updates vertellen we je alles over de Interstitial. Een fullpage bannerformaat dat voornamelijk ingezet wordt als inApp advertentie.

Wat is een Interstitial en hoe werkt het?

Een Interstitial, ook wel fullpage inApp of fullsized inApp genoemd, is een Rich Media bannerformaat met als grootste kenmerk dat hij compleet schermvullend is. Van boven tot onder en van links naar rechts, de gebruiker kan niet om deze advertentie heen. Dit betekent ook dat de grootte zich aanpast aan het formaat van de desktop, smartphone of tablet waarop hij draait. Dit maakt het een responsive bannerformaat dat op elk mobile device, in zowel portrait, als landscape mode goed te zien is.  

Mobile interstitial (voor mobiele telefoons en tablets)

Een interstitial wordt op mobiel en tablet, voornamelijk ingezet als transitie tussen verschillende content of activiteiten binnen een app. Vandaar de benaming fullpage/fullsize InApp. De advertentie wordt zichtbaar tussen twee levels in een game of bij het laden van een nieuwe pagina. Het hangt bij dit advertentietype van de publisher af hoe lang de banner minimaal in beeld mag blijven. Dit varieert van interstitials die meteen weggeklikt mogen worden tot banners die zelfs 1 minuut verplicht in beeld moeten blijven. De meest gebruikelijke tijd hiervoor is een minimum van 5 seconden, hierna verschijnt de sluitknop in beeld en kan de gebruiker zelf bepalen of hij weg- of doorklikt. 

Dit maakt het een interessant formaat omdat de gebruikers als het ware geforceerd worden om jouw advertentie te bekijken. Ze kunnen in sommige gevallen de eerste paar seconden niet wegklikken, weg scrollen of sluiten. Zeker wanneer je interessante en relevante content laat zien, biedt dit formaat mooie kansen. 

Deze relevante content kan uit van alles bestaan, deze banner is namelijk in te vullen met bijna alle Rich Media mogelijkheden die je al van DSlab kent. Een populaire invulling is video, een video Interstitial trekt snel de aandacht, kan veel leuke special effects bevatten en kan, al bestaand beeldmateriaal, hergebruiken. Zo wordt er vaak voor gekozen om een trailer of introductie video te combineren met andere Rich Media content zoals een slider. Dit is een interessante en speelse manier om interactie en video te combineren.

Ook advergames zijn enorm populair, en dat is logisch. Het maakt het voor de gebruiker een stuk minder vervelend als zij tijdens het bekijken van de advertentie een spelletje kunnen spelen. Deze game kan een voorproefje zijn van een game waarvoor geadverteerd wordt of het kan bestaande content omzetten tot een compleet nieuw spelletje. Denk bijvoorbeeld aan memory, schuifpuzzels of een zoekplaatje. 

Nog een voordeel van de interstitial is het geen verrassend bannerformaat is. En dan bedoelen we natuurlijk niet dat de inhoud niet verrassend kan zijn, maar de banner zelf ziet de gebruiker vaak al aankomen. Gebruikers zijn in deze tijd wel gewend dat er een advertentie kan komen na het klikken op een knop of het behalen van een level. Hierdoor is het geen onverwachte, vervelende verrassing maar eigenlijk gewoon een onderdeel van de app. 

Voorbeeld Interstitial video, Interstitial advergame en Interstitial slider

Interstitial op desktop

Naast de Mobile Interstitial komt dit formaat af en toe ook voor op desktop websites. Deze worden echter niet heel vaak ingezet omdat dit formaat wel een aantal nadelen met zich meebrengt. Zo heb je bijvoorbeeld hoge kwaliteit materiaal nodig om zelfs op de allergrootste beeldschermen een haarscherpe advertentie te kunnen draaien. En dit is door de maximale bestandsgrootte niet altijd mogelijk. 

Toch is ook de desktop Interstitial wel degelijk mogelijk en kun je hiermee ook grote impact maken. Omdat hij ook op desktop schermvullend is, zal je banner ad heel groot in beeld te zien zijn. Opvallen doe je dan zeker! 

Ook in een desktopversie kun je qua inhoud heel veel kanten op. Advergames, video’s en sliders zijn ook hier een goede optie.

 Fullsized inApp van Jimmy’s Agency

Samen met Jimmy’s Agency hebben wij het Fullsized InApp formaat bedacht. Een uniek formaat gebaseerd op de schaalbare Mobile Interstitial die inApp gedraaid kan worden. Dit formaat wordt aangeboden in diverse varianten zoals de Interactive Full sized inApp en de Full sized in App Video.

 

Tips wanneer je een Interstitial inzet

Dit banner formaat is een prachtige advertentie met grote impact en interactie mogelijkheden. Het is dan ook zeker aan te raden om deze mee te nemen wanneer je een keuze gaat maken uit de vele banner opties. Wel zijn er natuurlijk een aantal punten waar je rekening mee moet houden bij het maken van jouw beslissing.

Interstitial doelgroep

Een van de belangrijkste dingen om over na te denken is jouw doelgroep. Een interstitial wordt namelijk voornamelijk ingezet en ontwikkeld als InApp formaat en meer dan 60% hiervan draait binnen game-apps. Het is dus belangrijk om na te gaan of jouw doelgroep hier veel op te vinden is. Kinderen of spelletjes liefhebbers zijn bijvoorbeeld een hele goede doelgroep die je via deze advertentie soort kunt bereiken. Zij zijn immers de grootste gebruikers van game-apps. 

Interstitial kosten

Ook een puntje waar je zeker rekening mee moet houden zijn de kosten van een Interstitial. Omdat deze banner responsive én schaalbaar is, maak je in feite 2 formaten in 1. Hier betaal je dan ook voor terwijl dit niet altijd nodig is. Als je alleen op mobiel inzet zal 95% van de websitebezoekers jouw advertentie in portrait modus bekijken en is het dus vrijwel onnodig om ook een landscape banner op te maken. Het kan dan slimmer en goedkoper zijn om voor een standaard, staand formaat te kiezen. Bijvoorbeeld een Mobile Portrait. 

Interstitial op desktop

We hadden het er net al even kort over, de desktop Interstitial. Ondanks dat dit formaat in te zetten is voor elk device (mobiel, tablet en desktop), werkt hij het beste als Mobiele Interstitial of Tablet Interstitial. Omdat deze advertentie full screen is, heb je op desktop al snel materiaal van hele hoge kwaliteit nodig. Afbeeldingen of video’s met een lage resolutie worden op grote beeldschermen wazig en dat is zonde. 

Daarnaast maken de specificaties van verschillende publishers het ook lastig om groot materiaal te uploaden. Vaak heb je te maken met een maximale bestandsgrootte waardoor dit simpelweg niet mogelijk is.

Nog een nadeel van dit formaat op desktop is dat deze vaak wél onverwacht in beeld komen. In tegenstelling tot de inApp Interstitial, waarbij de gebruiker hem al enigszins ziet aankomen, is dit op websites vaak niet het geval. Vooral gebruikers die snel wat willen opzoeken zitten absoluut niet te wachten op een full-screen advertentie die de tekst blokkeert. En frustratie is (meestal) niet jouw doel.

Voorbeelden van de Interstitial

Wij hebben al behoorlijk wat gave Interstitials in elkaar gezet voor verschillende klanten en projecten. In de video hieronder delen we een aantal van onze favorieten zodat jij ziet wat er allemaal mogelijk is binnen dit formaat! Haal er zeker je inspiratie uit! 

Mogelijkheden binnen Interstitials

In de video zijn behoorlijk wat voorbeelden voorbij gekomen van wat er allemaal mogelijk is binnen Interstitial formaten. In principe kan alle Rich Media verwerkt worden in een Interstitial, wat betekent dat de mogelijkheden enorm zijn. Enkele populaire invullingen zijn:

  • Video Interstitial met losse video-spot, om bijvoorbeeld een trailer of uitlegvideo te laten zien
  • Advergames zoals memory of een schuifpuzzel. Ook kun je een voorproefje van jouw eigen spel omtoveren tot korte advergame.
  • Interstitial met slider, om bijvoorbeeld producten of karakters uit te lichten

 

Interstitials laten maken door DSlab?

De voorbeelden uit deze blogpost laten zien dat wij bij DSlab flink wat ervaring en kennis in huis hebben om de vetste Interstitials te maken die opvallen en perfect aansluiten bij jouw merk. Met deze Rich Media banners ben je verzekerd van een unieke campagne. 

Wij nemen je alles uit handen en werken altijd met op maat gemaakte creaties waardoor alles mogelijk is. Out-of-the-box denken is onze specialiteit! Dus bespaar jezelf een hoop frustratie en moeite en laat onze creativiteit en expertise je verder helpen. Van het eerste ontwerpvoorstel tot de laatste feedbackronde, samen zorgen we voor een perfecte campagne!

Bosse Zaal account manager bij creatief bureau DSlab

Bosse Zaal
Product expert & Account Manager

Meer vragen of kunnen we je ergens mee helpen?

We helpen je graag met vragen, maar ook om te sparren over je volgende campagne! We helpen je als creatief bureau graag op de manier die het fijnste werkt voor jou. Een video call, fysieke afspraak, mailconversatie of telefoontje zijn allemaal goed!

Weet je al wat je wil? Neem dan contact op om een offerte op te vragen! Als nieuwe klant krijg je bij ons altijd een welkomstkorting, omdat wij overtuigd zijn dat wij na de eerste succesvolle campagne samen blijven werken!

Schrijf je in voor de inspiratie updates mailing!

Ontvang enkele keren per kwartaal een innoverende inspiratie update per email met gave cases, nieuwe technieken/formaten, slimme tips en nog veel meer!