Uitgelichte creatives: Spotify Homepage Takeover, Overlay en Leaderboard

Uitgelichte creatives: Spotify Homepage Takeover, Overlay en Leaderboard

Uitgelichte creatives: Spotify Homepage Takeover, Overlay en Leaderboard 1200 700 DSlab

In deze ‘Formaat uitgelicht’ reeks, nemen we je elke blogpost mee in een van de vele bannerformaten en creatives waar DSlab mee werkt. Er is ook zoveel keuze, dat wij heel goed begrijpen dat je niet precies meer bijhoudt welke formaten er allemaal zijn, wat ze doen en hoe ze werken. In deze updates vertellen we je alles over adverteren op Spotify met de Spotify Homepage Takeover (ook wel Spotify HPTO genoemd), Overlay en Leaderboards.

 

Wat is Spotify advertising en hoe werkt het?

Spotify advertising spreekt vrij voor zich en houdt dan ook letterlijk in dat je adverteert op Spotify. Dit platform is op het moment de grootste muziek-streamingdienst van Nederland en zelfs wereldwijd. Met 456 miljoen luisteraars per maand, waarvan 40% afkomstig uit Europa,  is het dus helemaal niet zo’n slecht idee om jouw campagne ook hier te laten draaien.

Want wist je dat dit Zweedse bedrijf sinds 2021 ook over een eigen Advertentie Studio beschikt? Vergelijkbaar met Google Studio en Facebook Ads, plan jij hier gemakkelijk jouw advertenties in. Een van de USP’s van Spotify Ads is dat je niet alleen kunt targeten op geografie of demografie, maar ook op realtime context en muziekgenres. Dit biedt jou de kans om nóg specifieker te adverteren en nóg dichter bij jouw doelgroep te komen. 

Spotify advertentieformaten

Na deze korte introductie op Spotify ads en Spotify studio in het algemeen, duiken we nu ook water dieper in op de verschillende formaten en content-mogelijkheden. Want dat is het onderdeel waarmee jij impact gaat maken en waarmee wij jou helpen opvallen! 

  • Deze speciale versie van de HPTO neemt, zoals de naam al doet vermoeden, de gehele Spotify Homepage over. Voor 24 uur lang schittert jouw merk op de meest bezochte pagina van de service waardoor jij verzekerd bent van een opvallende campagne. Je bereikt een groot publiek door jouw opvallende aanwezigheid. De HPTO is een Rich Media formaat wat betekent dat het ons als maker ontzettend veel mogelijkheden voor inhoud, interactie en dynamiek biedt. Omdat Spotify een hoge toegestane bestandsgrootte heeft (tot wel 25mb!) is het ook een uitgelezen formaat voor video-ads.

     

    De Homepage Takeover op Spotify bestaat altijd uit 2 componenten: een achtergrond afbeelding (JPG) en een interactief component (HTML).  Het interactieve gebied komt over de achtergrondafbeelding te liggen en bevat de belangrijkste informatie. 

    Kortom, wil jij grote impact maken en interactie of video verwerken in jouw campagne? Dan is de Spotify HPTO hier een heel mooi formaat voor!

  • Dit Spotify formaat is kleiner dan de HPTO maar biedt wel enkele van dezelfde mogelijkheden. Zo kan ook dit formaat gevuld worden met Rich Media content en animatie. Video en audio zijn hierin helaas niet toegestaan. Een ander kenmerk van het Leaderboard is dat hij maar 30 seconden in beeld is, hierna verdwijnt hij weer.

  • Een ander opvallend formaat is de Spotify Overlay, deze vult het complete scherm van zowel Mobile als Desktop apparaten en komt in beeld zodra een gebruiker terugkeert naar de app. Full-screen formaten staan er natuurlijk om bekend dat ze grote impact maken en goed zijn voor brand awareness.

    Nadeel van de Spotify overlay is dat het een statische afbeelding (JPG) is. Dit betekent dat er geen interactiemogelijkheden, video’s of dynamische elementen in verwerkt kunnen worden.

Voorbeeld Spotify ads; Spotify Page Takeover, Spotify leaderboard en Spotify overlay

Tips wanneer je Spotify ads in zet

Een Spotify campagne is een zeer effectieve en vernieuwende manier van adverteren. Omdat deze service een groot bereik heeft, maakt het ook mogelijk om een zeer breed publiek te bereiken. Daarnaast heb je op Spotify minder te maken met hoge concurrentie omdat er simpelweg minder advertenties op draaien dan bijvoorbeeld Google Ads.

Wel is adverteren via Spotify weer heel anders dan de bekendere wegen zoals Google of Weborama. Zo heb je te maken met andere specs waaraan jouw creaties moeten voldoen en zijn er andere regels waaraan jij je moet houden. Hieronder noemen we een aantal punten die je zeker mee moet nemen in jouw overweging om te kiezen voor Spotify Advertenties.

De doelgroep van Spotify Ads

Spotify trekt een hele specifieke doelgroep aan: muziekliefhebbers. Dit biedt zowel kansen als beperkingen. Zo is deze groep mensen kleiner dan het publiek dat je kunt aanspreken wanneer je via bijvoorbeeld Google Ads gaat adverteren. Het Google netwerk beschikt namelijk over heel veel verschillende soorten websites met elk zijn eigen, specifieke doelgroep. 

 

Daarentegen maakt deze doelgroep het adverteren via Spotify zo uniek. Je kunt namelijk onderscheid maken tussen muziek-interesses en -genre’s. Een target waarmee je heel specifieke groepen kunt bereiken. Maar ook real-time context advertenties zijn ontzettend efficiënt, hiermee heb je namelijk de mogelijkheid om jouw Ads aan te passen aan de huidige, zichtbare context van de gebruiker. Wanneer een Spotify-gebruiker bijvoorbeeld een work-out playlist aanzet, worden er fitness- en sportgerelateerde advertenties getoond. Hetzelfde geldt bij bijvoorbeeld een meditatie- of feest- afspeellijst. 

 

Deze manier van adverteren biedt ook hele impactvolle kansen voor de visuele opmaak en inhoud van jouw creaties. Door op het juiste moment de juiste content in te zetten, kun jij enorm resultaatgerichte Ads draaien.

Strenge specificaties van Spotify Ads

Zoals we eerder al zeiden is het mogelijk om Rich Media in te zetten als Spotify Ad, wel is dit enkel mogelijk in de Spotify Page Takeover. Het is een heel gave optie, vooral wanneer je net nog dat stapje verder gaat en er alles uithaalt zoals we bij DSlab altijd doen. Dit zorgt voor mega opvallende creaties die zeker op een platform als Spotify alle aandacht trekken. 

 

Wel heeft Spotify een aantal strenge regels en specificaties waaraan gehouden moet worden. Dit beperkt de Rich Media opties wel een klein beetje waardoor helaas niet alles mogelijk is. Hieronder sommen we een aantal van de belangrijkste specs voor je op:

  • Animaties mogen maximaal 15 seconden duren 
  • Video’s moeten verplicht controls bevatten (pauze-, afspeel-, muteknop)
  • Hover effecten zijn niet toegestaan
  • Slechts 1 klik is toegestaan

Voorbeelden van Spotify ad creatives

Wij hebben al een aantal gave Spotify Ads in elkaar gezet voor verschillende klanten en projecten. In de video hieronder delen we een aantal van onze favorieten zodat jij ziet wat er allemaal mogelijk is binnen dit formaat! Haal er zeker je inspiratie uit!

Spotify ad creatives laten maken door DSlab?

De voorbeelden uit deze blogpost laten zien dat wij bij DSlab flink wat ervaring en kennis in huis hebben om de vetste Spotify Ads, in het bijzonder de Spotify Homepage Takeover te maken. Met dit Rich Media formaat ben je verzekerd van een unieke campagne. 

Wij nemen je alles uit handen en werken altijd met op maat gemaakte creaties waardoor alles mogelijk is. Out-of-the-box denken is onze specialiteit! Dus bespaar jezelf een hoop frustratie en moeite en laat onze creativiteit en expertise je verder helpen. Van het eerste ontwerpvoorstel tot de laatste feedbackronde, samen zorgen we voor een perfecte campagne!

Bosse Zaal
Product expert & Account Manager

Meer vragen of kunnen we je ergens mee helpen?

We helpen je graag met vragen, maar ook om te sparren over je volgende campagne! We helpen je graag op de manier die het fijnste werkt voor jou. Een video call, fysieke afspraak, mailconversatie of telefoontje zijn allemaal goed!

Weet je al wat je wil? Neem dan contact op om een offerte op te vragen! Als nieuwe klant krijg je bij ons altijd een welkomstkorting, omdat wij overtuigd zijn dat wij na de eerste succesvolle campagne samen blijven werken!

Meer vragen of kunnen we je ergens mee helpen?

We helpen je graag met vragen, maar ook om te sparren over je volgende campagne! We helpen je graag op de manier die het fijnste werkt voor jou. Een video call, fysieke afspraak, mailconversatie of telefoontje zijn allemaal goed!

Weet je al wat je wil? Neem dan contact op om een offerte op te vragen! Als nieuwe klant krijg je bij ons altijd een welkomstkorting, omdat wij overtuigd zijn dat wij na de eerste succesvolle campagne samen blijven werken!

Bosse Zaal
Product expert & Account Manager

Of schrijf je in voor de inspiratie updates mailing!

Ontvang enkele keren per kwartaal een innoverende inspiratie update per email met gave cases, nieuwe technieken/formaten, slimme tips en nog veel meer!

Inspiratie Update
    Cookie instellingen

    Wie optimaal van onze website gebruik wil kunnen maken moet onze cookies accepteren. Je kunt hieronder instellen wat je wel en niet wil accepteren:

    Wie wil er nou niet meer van de meest interessante content? Met Analytics weten wij hoeveel bezoekers we hebben en waar de interesses liggen om je in de toekomst nog beter te helpen met juiste content.
    We maken gebruik van partnertools om onze website optimaal te laten presteren in het belang van jou als bezoeker.
    required
     
     
    Wie lust er nou geen cookies? Zelfs je browser heeft ooit honger dus laat hem ons voeden met wat lekkers :)