Waarom adverteren op Facebook?
Snel door te vertalen
Zoals je misschien wel weet is Instagram tegenwoordig ook onderdeel van Facebook (beide onderdeel van Meta). Het voordeel hiervan is dat je bepaalde types advertentie heel gemakkelijk op zowel Facebook als Instagram kan laten weergeven. Hier zit wel een limiet aan, niet elke advertentie is direct te plaatsen op zowel Instagram als Facebook. Gelukkig zijn wij ook op de hoogte van de kansen en limieten hiervan op een creatie-niveau, en helpen je graag de juiste Instagram en Facebook advertenties in te zetten.
Veel verschillende formaten
Op Facebook heb je verschillende manieren om content te bekijken, van het Facebook-overzicht tot artikelen en van stories tot marketplace. Waar op Facebook content te vinden is, kan je ads inzetten. Voor veel campagnedoelen is een geschikte plek te vinden op Facebook.
Groot bereik
Facebook heeft erg veel gebruikers, van verschillende leeftijdsgroepen. Meer als andere social media platforms zijn hier naast de jongere doelgroepen juist ook de iets oudere doelgroepen goed vertegenwoordigd.
Doelstelling Facebook advertenties
Facebook is een goede plek om te adverteren als je het campagnedoel traffic en conversie hebt. Interactie op het platform vindt veel plaats tussen gebruikers, bijvoorbeeld via Facebook Messenger. Maar Facebook draait verder ook om het delen van foto’s, statusupdates en belangrijke gebeurtenissen, waar gebruikers vervolgens weer op elkaar reageren. We zien ook een steeds grotere groep mensen die actief kijkt, reageert en deelneemt aan facebook streaming, waar Facebook in-stream advertenties tussen de streams door kunnen spelen. Al met al is Facebook een veelzijdig platform, waar voor veel doelstellingen een goede plek te vinden is.
Awareness & branding
Traffic & conversie
Interactie & engagement
Voor welke doelgroep zijn Facebook advertenties?
Facebook heeft veel gebruikers, en veel verschillende doelgroepen. Op Facebook zitten in vergelijking met andere social media veel mensen uit de doelgroep 40 jaar en ouder. Meer dan op andere social media kun je hier dus ideaal adverteren richting deze doelgroep. Het aantal tieners dat Facebook gebruikt neemt af, maar is net als alle social media nog steeds hoog, dus ben niet bang dat je met je Facebook video advertenties of Facebook static advertenties deze groep compleet uitsluit.
Facebook advertentie formaten
Facebook-overzicht video of static advertenties
Ook wel bekend als de Facebook Feed. Het Facebook-overzicht is de pagina waar je op terecht komt wanneer je de website of app opstart. Hier zie je alle statusupdates, video’s en foto’s van je vrienden. Facebook Feed ads verschijnen tussen de posts van je vrienden. De ads kunnen zowel video als static zijn, met een aanbevolen verhouding van 1×1 of 1.91×1
Facebook stories ads
Facebook story ads spelen zich fullscreen af, met een beeldverhouding van 9×16. De story ads worden getoond tussen stories van je vrienden. Stories die gebruikers posten verdwijnen na 24 uur. Stories kunnen zowel video als afbeeldingen zijn. Afbeeldingen worden 5 seconden getoond, en een video mag maximaal 15 seconden zijn. Een langere video wordt opgesplitst in meerdere story-kaarten als carousel.
Facebook Reels
Facebook Reels spelen fullscreen af. Hierdoor heb je te maken met interface onderdelen die direct over de content liggen, zoals buttons en usernames. Alle belangrijke content moet daarom in de safe zones. Het verschil met Stories en Reels, is dat Reels niet verdwijnen na 24 uur, en een Reel mag maximaal 60 seconden zijn. Ook kunnen gebruikers opmerkingen op een Reel plaatsen, of de post liken. Je scrollt verticaal door Reels heen, terwijl dat bij Stories horizontaal is.
Facebook carrousel
Er zijn veel plekken op Facebook waar je een carrousel in kan zetten. In het Facebook Overzicht, bij Facebook Stories, en bij Facebook Reels. Bij het Overzicht en de Stories betekent dit dat er meerdere kaarten getoond worden waar je doorheen kan tikken of swipen. Dit kan zowel video als static zijn. Bij Reels zijn het kleine afbeeldingen met een stuk tekst, die onderaan de Reel verschijnen, waar je doorheen kan swipen. Elke kaart van een carrousel kan een eigen URL hebben.
Facebook in-stream video of afbeelding reclame
Deze advertenties worden getoond midden in een feed video. De in-stream afbeelding wordt na 15 seconden getoond onder de video die bekeken wordt.Bij de in-stream video wordt de huidige video gepauzeerd en speelt de video ad af. Een in-stream video ad die 15 seconden of korter is wordt volledig afgespeeld. Video’s die langer zijn worden na 15 seconden afgebroken, en de gebruiker moet zelf klikken om de ad verder te kijken.
Creatieve Facebook ad content mogelijkheden
Interactive Facebook story ads
Wij zijn ervaren in het maken van Facebook interactieve social video ads. Op Facebook story ads kan je meerdere slides achter elkaar zetten, en als gebruiker kun je hier doorheen tikken. Wij creëren hier een gevoel van interactie bij de gebruiker, door beelden zo te monteren dat het lijkt alsof de gebruiker met het door tikken van de story een interactie met de content uitvoert. Een voorbeeld van een interactive ad is die we voor Disney’s Strange World hebben gedaan. Hierbij tonen we een video van een personage op slide 1, met de tekst ‘tik om mee op avontuur te gaan’. Wanneer je tikt ga je naar slide 2 waar we spannende beelden van het avontuur in de film tonen. Andere ideeën zijn bijvoorbeeld het tikken om een cadeautje open te maken, het tikken om iets op te eten, het tikken om ijs te breken… Neem contact met ons op om te kijken wat we voor jouw campagne kunnen betekenen!
Misschien denk je dat je voor een interactieve social ad veel speciaal materiaal moet aanleveren, maar dat hoeft niet zo te zijn. Een enkele video of zelfs alleen statisch beeld kan al genoeg zijn voor ons om er een interactieve uiting van te maken. Er is voor ons dus niet veel materiaal nodig om een vette interactieve social media ad neer te zetten!
Impactvolle Facebook video ad intro
Veel bedrijven gebruiken Facebook advertenties. Hoe val je met jouw Facebook ads op tussen alle andere advertenties? Een van de manieren om dit te doen is met een impactvolle video intro. Laten we samen kijken welke intro het beste aansluit bij jouw video campagne.
Tips om een goede Facebook advertentie te maken
Timing van communicatie in video.
Social media beweegt snel. Er is veel content te zien, en gebruiker kunnen erg snel weer verder swipen, tikken, of scrollen. Om ervoor te zorgen dat iedereen die de ad zien, hoe kort dan ook, de belangrijkste info meekrijgt, zorgen we ervoor dat deze onderdelen, zoals het logo, meteen in beeld zijn.
Interactie
Een unieke manier om de aandacht te trekken bij je doelgroep is door middel van interactie. Dit kan door gebruik te maken van Facebook’s eigen interactie methodes, zoals een carousel. Daarnaast kunnen wij ook een interactieve Video Ad maken door gebruik te maken van Facebook Stories.
Formaten
Er zijn veel verschillende formaten en plekken om Facebook advertenties te tonen. Elke formaat en plek heeft weer zijn eigen specs. Je moet daarom goed opletten dat elke creatie de juiste formaten gebruikt, om de content optimaal te tonen.Wij blijven daarom altijd up to date met de laatste Facebook specs.
Waar goed op te letten bij het maken van een Facebook ad
Geluid in Facebook Video Advertenties
Een beeld zegt meer dan duizend woorden, maar wat nóg meer zegt is beeld én geluid. Maak nog meer impact op je doelgroep met bijpassende audio bij je Facebook social advertentie, aangezien veel gebruikers hun geluid aan hebben staan. Let er wel op dat niet elke gebruiker het geluid aan heeft. Daarom raden we aan om ook altijd ondertiteling toe te voegen wanneer je tekstuele audio gebruikt. Wij kunnen deze ondertiteling toevoegen, en daarmee zijn we zeker dat zowel mensen met hun geluid aan als met geluid uit het belangrijkste uit je banner meekrijgen.
Facebook Ads afmetingen en specificaties
Het positieve aan Facebook advertenties zijn de vele formaten en plekken waar je op kunt adverteren. Hierbij moet je wel goed in de gaten houden voor elk formaat wat de afmetingen zijn. Het kan voorkomen dat je bijvoorbeeld een vierkante of verticale advertentie wil inzetten, maar alleen horizontaal materiaal hebt. Geen probleem, wij kunnen zowel statisch als videomateriaal zo snijden dat het perfect past binnen de afmetingen van Facebook advertenties.
Facebook Ad Safe Zones
Facebook Stories en Facebook Reels spelen full-screen af. Hierbij heb je te maken met safezones. Alles wat buiten de safezone staat zal minder goed te zien zijn, omdat hier bijvoorbeeld buttons van Facebook overheen liggen. Wij zorgen ervoor dat alle belangrijke content in de safezones ligt. En we blijven altijd up to date met veranderingen op Facebook adverteren, en zullen daarom altijd de goede afmetingen hebben om jouw content perfect aan je doelgroep te tonen.
Creative studio voor Facebook advertenties en campagne creatie
Wat je van DSlab kan verwachten
Elk social media platform en elke ad size
Voor Facebook, en ieder social media platform, kunnen wij advertenties ontwikkelen. Elk formaat, elke lengte, elke invulling. Daarna kunnen wij efficiënt en met lage kosten elk formaat doorvertalen naar andere Facebook formaten of andere social-media formaten (16×9, 1×1, etc.).
Social media kennis
Veranderingen op Facebook ads en in de rest van de social media wereld blijven komen. Wij zorgen ervoor dat we altijd up-to-date blijven met de nieuwste veranderingen om de meest impactvolle advertenties te blijven maken.
Consistente campagnes
Bij ons kan je alle creaties van je campagne aanvragen. Van social media advertenties tot digital out of home en van (elk formaat) online banner tot campagne landingspagina’s. Hierdoor zorgen wij ervoor dat alle onderdelen van je campagne consistent in dezelfde stijl worden neergezet.
Video, zelfs zonder videomateriaal
Video is de beste manier om impact te maken op je doelgroep. Zelfs als je geen videomateriaal hebt kun je op Facebook een video advertentie inzetten. Hoe? Wij kunnen statisch materiaal zo animeren dat er een impactvolle video ontstaat.
Welke assets heb ik nodig voor Facebook advertenties?
Het kan voorkomen dat de formaten Facebook advertenties die je wilt inzetten, niet helemaal overeenkomen met het formaat materiaal dat je beschikbaar hebt. Wij kunnen elk formaat materiaal omzetten naar elk formaat advertentie. Ook als je geen videomateriaal hebt kunnen wij er video van maken door statische onderdelen te laten animeren. We houden hierbij altijd rekening met de afmetingen en safezones van elk formaat. Het is wel zo, dat de kwaliteit van de Facebook reclames kan toenemen afhankelijk van de kwaliteit en hoeveelheid materiaal dat aangeleverd wordt.
Wat kost Facebook advertenties laten maken?
Facebook advertenties laten maken kost je gemiddeld tussen de € 240,00 en € 840,00 geheel afhankelijk van de lengte van de video, wat voor type video jullie willen en welk materiaal jullie aanleveren. Wanneer we een reeds bestaande video van dezelfde lengte moeten ombouwen naar een Facebook variant met een overlay van communicatie en een eindkaart kost dat natuurlijk minder productietijd dan dat we zelf de gehele video (animatie) moeten ontwikkelen. Natuurlijk kunnen we je ook helpen met statische afbeeldingen of bijvoorbeeld carrousel images. Hiervan liggen de prijzen natuurlijk een stuk lager dan bij video creaties.
Weet dat hoe completer het materiaal of hoe dichterbij het aangeleverde materiaal al bij het eindresultaat komt hoe lager de prijs zal zijn. Daarnaast krijgt iedere nieuwe klant een welkomstkorting.
Hoe lang duurt het om Facebook advertenties te maken?
Facebook advertenties laten maken kost gemiddeld 5 werkdagen (in spoedsituaties kan het soms zelfs in 2 werkdagen) vanaf het moment dat de offerte getekend is, de materialen bij ons binnen zijn en de briefing helder is. Bij statische advertenties kan het vaak sneller dan 5 werkdagen. De exacte duur hangt o.a. af van welke materialen wij vanuit jullie ontvangen en wat ons team van specialisten moet maken. We werken met een design/conceptfase met tussentijdse goedkeuring en uitwerkfase waarin we de definitieve creative(s) bouwen.
Linda Mellink
Digital Creative Manager
Neem contact op
Laat ons creative studio helpen jouw product of merk met impact aan je doelgroep te laten zien. Wil je samen sparren over een mogelijke opdracht, heb je een dosis inspiratie nodig of wil je direct een offerte? We helpen je graag op de manier die het fijnste werkt voor jou. Een video call, fysieke afspraak, mailconversatie of telefoontje zijn allemaal goed!