Retargeting en remarketing banners
Doordat je meer informatie hebt over de kijker kun je doelgerichte display banners laten zien die vaak héél goed scoren op het gebied van CTR en conversie.

Wat zijn Retargeting / Remarketing banners?

Retargeting banners of remarketing banners (specifieke naam van Google) zijn HTML5 banners die alleen getoond worden aan bezoekers die eerder op je website of zelfs een specifieke pagina zijn geweest. Met die kennis kun je de kijker van deze banners een specifieke boodschap sturen. Ze hebben tenslotten al kennis gemaakt met je merk/product en kunnen daarna overtuigd worden ook daadwerkelijk actie te ondernemen. Ook kun je bijvoorbeeld weten wie er al ooit actie A heeft ondernomen op je website waarvan je er van uit kan gaan dat ze actie B ook graag willen doen.

Wij raden retargeting banners aan voor bijna iedere online business, omdat je doelgroep niet altijd de eerste keer overtuigd is of het aandurft actie te ondernemen. Hoe duurder je product of dienst hoe langer de doelgroep er vaak over na moet denken en juist dan moet je top of mind blijven. Wij kunnen helpen een effectieve retargeting bannerset te ontwikkelen. Combineer dit met A-B testing en ontdek welke combinatie écht een goed resultaat behaalt en een nog beter conversiepercentage!

Retargeting IAB banners

Retargeting banners zijn er in vele soorten en maten, maar de display IAB banners zijn natuurlijk het meest gebruikt en daarmee ook het breedst inzetbaar. Vaak wordt gedacht dat een retargeting banner alleen een eenvoudige banner kan zijn, maar met HTML5 technieken kan ook deze gave animaties, interactie en in sommige gevallen zelfs video hebben. Benieuwd naar de mogelijkheden voor jouw campagne? Laat een berichtje achter.

Interactieve HTML5 retargeting banners

Vaak wordt gedacht dat retargeting banners alleen kunnen bestaan uit statische afbeeldingen of basic animatie, maar niets is minder waar! Ook met retargeting (en remarketing) banner is interactie mogelijk wat zorgt voor engagement, maar ook de kans op een hoge CTR met zich meebrengt (je kunt tenslotte iemand op een leuke manier triggeren om door te klikken). Het hangt wel af van het advertentie netwerk in welke mate interactie is toegestaan. Zo kun je via Google Ads alleen gebruik maken van muisbewegingen (op desktop) terwijl je bij Google Display & Video 360 helemaal los kan gaan en er bijna geen grenzen zijn.

Interactieve (retargeting) banners zijn er in vele vormen en maten. Voor meer informatie kijk je op onze uitgebreide interactieve banner pagina.

Retargeting video banners

Vaak wordt gedacht dat retargeting alleen mogelijk is voor simpele display banners, maar ook in-banner video of video ads kunnen met retargeting aan je doelgroep getoond worden. Ook als je slechts 1 video hebt die misschien niet eens gericht is op retargeting kunnen we natuurlijk met communicatie om de video heen zorgen dat de boodschap wel past bij je retargeting strategie.
Onthoud dat retargeting een vorm is van inzet en niet van een type banner (techniek).

Retargeting banners - SocialVideoAds Personalized versions

Voorbeeld van StoryTeq videocampagne

Gepersonaliseerde dynamische retargeting banners

Retargeting banners zijn al zeer effectief, maar wanneer je deze óók nog eens persoonlijk maakt met dynamische content krijg je echte conversie knallers! Een veel voorkomende toepassing van dynamische html5 banners is natuurlijk de dynamische webshop product feed banner die op basis van retargeting jouw laatst bekeken producten van een webshop laat zien in een banner. In theorie kun je hier nog veel meer gave toepassingen van maken, maar helaas staan (nog) veel systemen dat niet toe i.v.m. een grijs gebied rondom privacy (niet alle data mag zomaar worden opgeslagen en worden gebruikt).

Retargeting banner formaten 2024

In theorie kan elk banner formaat ingezet worden als retargeting banner, maar over het algemeen worden er vaak IAB banner formaten gebruikt, omdat ze zo breed inzetbaar zijn en relatief goedkoop vergeleken met Rich Media formaten. Onthoudt dat een Rich Media invulling binnen en IAB banner formaat soms wel mogelijk is (zoals interactie en soms zelfs video).

Wanneer retargeting banners inzetten

Het antwoord is simpel; altijd! Natuurlijk zijn er situaties waarin het efficiënter is dan andere en hieronder leggen we er een paar uit:

  • Zowel kort als langlopende retargeting campagnes, maar voor langlopende campagnes is de investering in goede display banners natuurlijk beter te verantwoorden.
  • Wanneer je een product of dienst verkoopt die mensen niet impulsief kopen, maar waar over nagedacht moet worden (zoals de aanschaf van een auto)
  • Wanneer iemand vaker producten van je koopt of diensten van je gebruikt wil je altijd top of mind blijven, zodat ze altijd aan jou website/merk/product denken als ze iets nodig hebben.
  • Als opvolging aan een prospect campagne waarmee verder in de marketing funnel steeds specifieker kunt gaan adverteren met op maat gemaakte banner call to actions. Wij ontwikkelen tegen scherpe prijzen meerdere retargeting banner varianten, zodat jij deze perfect kunt inzetten in per doelgroep retargeting lijst.
  • Ook kun je bijvoorbeeld een aanvullend of gerelateerd product laten zien aan iemand die al eerder een product bij je heeft gekocht.

De hierboven genoemde situaties zijn slechts voorbeelden en er zijn natuurlijk nog veel meer slimme toepassingen van retargeting banners. Voel je vrij om je idee met ons te bespreken nog voordat we voor je aan de slag gaan.

Bespaar niet op HTML5 retargeting banners

Omdat je met retargeting banners relatief snelle goede resultaten kan krijgen wil dat niet zeggen dat er niet nog meer te behalen is! Waaro resultaat mislopen als dat niet hoeft? Wanneer je een retargeting campagne inzet MET kwalitatieve banners kun je pas écht gaan knallen in resultaat.

Zie een goede set Retargeting HTML5 banners als het type autoband onder je Maserati. Met een dunne en goedkope band kun je nooit het maximale uit je Maserati halen. De investering in banners zorgt hiermee dat je volledige campagne investering meer waard wordt.

Check ook deze pagina’s met voorbeelden:

Bosse Zaal account manager bij creatief bureau DSlab

Bosse Zaal
Product expert & Account Manager

Brainstorm of inspiratiesessie?

Wil je samen sparren over een mogelijke opdracht, heb je een dosis inspiratie nodig of heb je een vraag? We helpen je als creatief bureau graag op de manier die het fijnste werkt voor jou. Een video call, fysieke afspraak, mailconversatie of telefoontje zijn allemaal goed! Interesse in een uitgebreide inspiratiesessie? Lees dan hier verder.

Weet je al wat je wil? Neem dan contact op om een offerte op te vragen! Als nieuwe klant krijg je bij ons altijd een welkomstkorting, omdat wij overtuigd zijn dat wij na de eerste succesvolle campagne samen blijven werken!

Schrijf je in voor de inspiratie updates mailing!

Ontvang enkele keren per kwartaal een innoverende inspiratie update per email met gave cases, nieuwe technieken/formaten, slimme tips en nog veel meer!