Impactvolle Homepage Takeover (Skins) laten maken

De crème de la crème van de impactvolle bannerformaten. Voor wie écht wil opvallen in een online advertising campagne en ook nog eens goed wil scoren op traffic en engagement. Ook wel Homepage Take over, APTO, HPTO of PTO genoemd.

Wat is een (Home) Page Takeover (ook wel Skins of HPTO genoemd)?

Een Homepage Takeover is een combinatie van HTML5 banners van één campagne die alle advertentie posities van een website overnemen, vandaar de Engelse term “takeover”. In bijna alle gevallen worden naast de standaard ad slots, zoals IAB banners, ook skins (achtergrond links en rechts van een website) en een header, Billboard of Leaderboard toegevoegd (aan de bovenkant van de website). Sommige netwerken en publishers gebruiken eigen termen zoals HPTO, APTO en Radical, terwijl het allemaal op hetzelfde neer komt op het gebied van creatie. Page Takeovers zijn er in allerlei varianten zoals een animated, interactieve, video of mobiele takeover.

Wat vaststaat is dat dit hèt bannerformaat is waarmee je impact maakt op je doelgroep en je story over kan brengen via directe inkoop, programmatic en automated buying. Wij kunnen als gespecialiseerd creatief bureau Page Takeovers in iedere variant en voor ieder systeem maken. Ook als je zelf al een design hebt gemaakt, maar niet weet hoe je deze moet uitwerken tot werkende creatie kunnen wij je helpen. Een Page Takeover ontwikkelen is namelijk een stap ingewikkelder dan een normale IAB banner. Vooral als elementen in de skins en header moeten doorlopen, skins schaalbaar moeten zijn of met de kijker mee omlaag moeten scrollen. DSlab is enorm fan van Weborama als het aankomt op takeover creatie en inzet (lees hier meer over de banner creatie mogelijkheden bij Weborama). Zij hebben zich door de jaren heen gespecialiseerd in Rich Media ad serving waaronder page takeovers. Met het Weborama platform IMPACT kan eenvoudig grootschalig geadverteerd worden met Automated Page Takeovers tegen scherpe tarieven.

Doelstelling van een Page Takeover

Wie de meest opvallende online awareness campagne wil draaien moet gaan voor een high impact formaat zoals een Page Takeover. Hier kan je doelgroep niet omheen , helemaal niet met skins die mee omlaag scrollen, wat zorgt voor een hoge viewability waarde. Tegelijk is er genoeg ruimte om traffic gericht content en/of interactieve elementen toe te voegen. Hiermee is een Page Takeover een echte alleskunner en onmisbaar in een banner campagne met een middel tot groot budget.

100/100
Awareness & branding
75/100
Traffic & conversie
75/100
Interactie & engagement

Page Takeover voorbeelden en mogelijkheden

Takeover advertenties en skins heb je in veel varianten waar het onderscheid wordt gemaakt tussen de content, wat is toegestaan volgens de specificaties en via welk platform je een takeover campagne gaat draaien. Aangezien takeovers bijna altijd in de Rich Media categorie vallen (heel soms niet, als ze helemaal statisch moeten zijn) zijn er veel mogelijkheden en kunnen wij helemaal los gaan om de content op een impactvolle manier weer te geven. Hieronder diverse takeover voorbeelden en mogelijkheden:

Animated Home Page Takeover

Maak impact op je doelgroep met een animated (homepage) takeover. Naast een mooi design maken we opvallende, maar vooral mooie animaties waardoor jouw takeover er extra uitspringt. We kijken natuurlijk per campagne of we moeten gaan voor uitbundige animaties of juist voor subtiele animaties. Onze animated page takeovers zijn hoe dan ook van hoge kwaliteit inclusief verschillende schaalbare en mee scrollende skin opties voor maximale viewability op ieder scherm.

AHPTO voorbeeld (animated homepage takeover) met video Billboard

Voorbeeld video HPTO ook wel Video Page Take over genoemd.

Video Takeover of Video HPTO

Als bedenker en voorloper van de video HPTO (ja écht!) zijn we nog altijd de specialist in de markt. Dankzij onze in-house video expertise tillen we de Page Takeover naar een nieuw niveau met fullscreen background video. Het is helaas niet een kwestie van een video achter een website plaatsen, maar een video zo aanpassen dat de belangrijkste content in een Billboard of hoge header staat (normaal staat de belangrijkste content van een video namelijk in het midden, maar dat valt achter de website). Daarnaast bestaan Video Takeovers vaak uit 3 losse onderdelen en die moeten dus in elkaar overlopen om fullscreen te lijken. Met onze synchronisatie technologie en goede video voorbereiding maken wij dit mogelijk!

Interactieve Takeover of iHPTO

De Page Takeover is al een impactvol formaat, maar wanneer we deze ook nog eens interactief maken krijg je écht een top of the line campagne. Naast dat je campagne boodschap op spectaculaire wijze kan worden vertoond gaan we met interactieve elementen voor maximale engagement met jouw merk of product.

Een Interactieve Page Takeover blijft dus extra goed hangen in het hoofd van de kijker, de kans is groter dat deze een actie onderneemt in de banner én de conversie wordt hoger op je landingspagina.

Ook page take overs zijn interactief te maken zoals dit voorbeeld.

DPG Media Cross Device Homepage Takeover voorbeeld

DPG Media Cross Device Homepage Takeover (NU.nl, AD, Trouw, Volkskrant, Autoweek)

Voor campagnes bij DPG Media Nederland ontwikkelen we alle soorten takeovers waaronder de Cross Device Homepage Takeover. Deze worden opgemaakt in Weborama templates en dit soort takeovers kunnen RON (Run Of Network) worden ingezet waardoor de geproduceerde takeover creatie op meerdere DPG titels kan draaien zoals nu.nl, ad.nl, trouw.nl, volkskrant.nl, trouw.nl en autoweek.nl. Deze Cross Device takeovers (vroeger Radical Takeover genoemd) kunnen zowel op desktop, tablet als mobiel draaien. Voor in de NU.nl App zijn er naast de RON takeover nog meer formaten in te zetten, maar deze moet je wel los ingekocht hebben. Een DPG RON Cross Device takeover bestaat uit de volgende formaten: Desktop (skins + header + 3x rectangle), Tablet (header + 3x rectangle + optioneel het inApp Billboard) en Mobiel (3x mobile rectangle).

Mediahuis Telegraaf Cross Device Homepage Takeover (HPTO)

We bedenken, ontwerpen en ontwikkelen ook impactvolle takeovers voor Telegraaf.nl (Mediahuis) die cross device kunnen worden ingezet (dus op desktop, tablet en mobiel). Ook deze crossdevice takeover maken we op in Weborama templates. De Telegraaf homepage takeover is een zeer technische creatie om te ontwikkelen en hier komen veel dingen bij kijken. Zo schaalt de breedte van de gehele Telegraaf website mee met de resolutie van de kijker. Hierdoor varieert de breedte van de header (die moet dus schaalbaar/responsive worden opgemaakt) en de breedte van de skins. Wanneer er content van de skins in de header moet doorlopen kan dit een flinke klus zijn om mooi te realiseren. Deze takeover bestaat uit de volgende formaten: Desktop (skins + header + halfpage ad + rectangle), Tablet (rectangle, 2x leaderboard) en Mobiel (3x rectangle)

Mediahuis Telegraaf Cross Device Homepage Takeover voorbeeld

Ook op mobiele devices zijn take overs beschikbaar (voorbeeld Just Premium)

Mobile & Tablet Page Takeover

Voor ieder device zijn er takeovers te ontwikkelen, maar ze zien er wel altijd net wat anders uit. Waar een takeover voor desktop vaak bestaat uit skins aan de zijkant van de content met een header aan de bovenkant, is een takeover voor mobiel en tablet vaak verspreid over de hele pagina. Zo kan een combinatie van formaten die in één keer op een mobiele pagina staan worden beschouwd als een takeover (waar dan ook geen andere advertenties worden getoond). Een van onze favoriete samenstellingen is een Rectangle bovenin, een Interscroller in het midden en een Large Mobile banner onderin als reminder. Meer impact kun je op een mobiel device niet maken!

Full Impact DPG Media België (HLN, DeMorgen)

DPG Media BE heeft een uniek display formaat genaamd Full Impact, een combinatie van diverse grote banner formaten waardoor jouw campagne de website overneemt. Vandaar dat we de DPG Full Impact ook onder de takeovers schalen. De Full Impact kan draaien op grote nieuws websites HLN.be en DeMorgen.be en zijn cross device in te zetten. Deze takeover is een combinatie van een custom Interscroller formaat en (afhankelijk van welke website deze draait) een 300×600 en 970×250 of 300×600 en 300×250.

Full Impact DPG Media België voorbeeld

Spotify Homepage Takeover voorbeeld

Spotify Homepage Takeover (Spotify HPTO)

Het enige Rich Media formaat dat op Spotify kan worden gedraaid is de Spotify Homepage Takeover. Waar Spotify dit een Homepage Takeover (HPTO) noemt, valt het qua creatie type (en tijd om te produceren) meer in een normaal Rich Media formaat. Het formaat lijkt op een Billboard, maar de techniek om deze creative te maken zit anders in elkaar. De Spotify HPTO bestaat uit een achtergrond (statische image) en een voorgrond (HTML) die over elkaar heen worden gelegd. Echter is de de achtergrond image groter dan de voorgrond HTML, wat creatie technische uitdagingen met zich mee brengt. Iets waar wij inmiddels veel ervaring mee hebben.

Automated Page Takeover of APTO

Dit is een takeover vorm van Weborama waarmee deze vorm van Rich Media op 99% van hun netwerk kan draaien en daarmee voor een APTO een enorm bereik heeft. Op deze manier hoef je een takeover dus niet direct in te kopen per website, maar koop je deze in op een heel netwerk waarbij je natuurlijk zelf je targeting nog kan kiezen.
DPG Media, Telegraaf (Mediahuis), RTL, Perform Group, Mannenmedia, Massarius, Marktplaats, Zoover, Voetbal international en nog veel meer bieden het formaat aan in Nederland. Weborama is deze techniek ook in steeds meer andere landen aan aan het bieden.

Via Weborama is de Automated Page Takeover (APTO) in te zetten op premium websites. 

Wist je dat HPTO’s en takeovers tegenwoordig ook programmatic in te zetten zijn?

Programmatic Page Takeover

We merken dat veel klanten denken dat (home)page takeovers alleen premium in te kopen zijn, maar dat is tegenwoordig niet meer het geval! Via diverse Programmatic en RTB (Real Time Bidding) systemen kunnen prachtige takeovers geserveerd worden. In het ene systeem wel wat beperkter dan in de andere. Een takeover die alleen bestaat uit een left en right skin is bijna altijd inzetbaar. Een HPTO met een Header, Leaderboard of Billboard is vaak al iets beperkter, maar wel veel effectiever en mooier. Laat je dus goed inlichten waar HPTO’s geplaatst kunnen worden via Programmatic en Real Time Bidding systemen.

Meescrollende takeover skin content

Takeovers en de viewability rate zijn volgens vele elkaars vijand, omdat kijkers relatief snel omlaag scrollen en de campagne boodschap vaak bovenin de takeover staat. Naast dat wij vaak een extra boodschap plaatsen lager in de skins is het tegenwoordig ook mogelijk om een container te maken (of zelfs de hele skin) die met de kijker mee omlaag scrolt en daarmee zorgt voor een zo lang mogelijke viewability! Problem solved!

Onthoud wel dat we afhankelijk zijn van de skin templates van ad tech partij hoe ver de content mee omlaag kan scrollen. Dit is namelijk niet altijd tot de bodem als het template dat niet toe laat.

Mee scrollende takeover skin content voorbeeld. 

Schaalbare takeover skin content voorbeeld

Schaalbare skin content

Websites hebben verschillende breedtes en devices hebben verschillende resoluties en afmetingen. Om jouw campagne boodschap in een full page takeover goed weer te geven aan iedereen raden we het aan om gebruik te maken van schaalbare skins / content. Hierdoor gaat de viewability omhoog en dat zorgt weer voor betere resultaten zoals meer traffic en een betere conversie. Helaas zijn we wel afhankelijk van de advertentie techniek (de server / het template) of schaalbare content is toegestaan. Wij werken voor dit soort formaten en technieken graag met Weborama. Bij Weborama hebben we de volgende schaalbare skin technieken ontwikkeld:

Static Page Takeover

Ondanks al die extreme gave takeover mogelijkheden hierboven toch op zoek naar een statische page takeover? Ook die kunnen we natuurlijk voor je bedenken, ontwerpen en ontwikkelen. We raden altijd aan om te gaan voor tenminste een animerende page takeover, maar we weten ook dat er bepaalde publishers zijn die alleen statische takeovers accepteren. Wanneer jij ons voorziet van de juiste specificaties en mogelijk ook PSD templates, kunnen wij je static page takeover precies aanleveren zoals gewenst.

Statische NS page takeover

Static Page Takeover voorbeeld

Prijzen om een Page Takeover te laten maken

Een Page takeover laten maken kost je gemiddeld tussen de € 423,00 en € 1521,50 geheel afhankelijk van het type content en features. De prijzen van een basic Animated Page Takeover met Billboard (of een ander formaat met vaste afmetingen) liggen natuurlijk veel lager dan een Interactive HPTO met spel elementen en een 100% width header, scrollende skins (voor maximale viewability) en uitgebreide schaalbare skins (perfect voor iedere resolutie). Gemiddeld investeren onze klanten € 991,25 in een Page Takeover. Weet dat korting mogelijk is als je zelf ontwerpen aanlevert. Daarnaast krijgt iedere nieuwe klant een welkomstkorting.

Hoe lang duurt het om een Page Takeover te bouwen?

Een Page Takeover bouwen kost gemiddeld 5 werkdagen om te ontwikkelen vanaf het moment dat de offerte getekend is, de materialen bij ons binnen zijn en de briefing helder is. In spoedsituaties kan het soms zelfs in 2 werkdagen. We werken met een designfase met tussentijdse goedkeuring en uitwerkfase waarin we de definitieve creative(s) bouwen.

Bosse Zaal account manager bij creatief bureau DSlab

Bosse Zaal
Product expert & Account Manager

Brainstorm of offerte?

Laat ons creatief bureau je helpen jouw product of merk met impact aan je doelgroep te laten zien. Wil je samen sparren over een mogelijke opdracht, heb je een dosis inspiratie nodig of wil je direct een offerte? Bosse helpt je graag op de manier die het fijnste werkt voor jou. Een video call, fysieke afspraak, mailconversatie of telefoontje zijn allemaal goed!

Voor wie nog meer wil weten…

Verschil Homepage Takeover, Page Takeover, Radical en Crossdevice HPTO

De takeover is ontstaan vanuit de Homepage Takeover (ook wel HPTO genoemd) die in eerste instantie alleen de homepage van een website “overnam” en alle banner posities vulde. Door de tijd heen werd dit ook mogelijk buiten de homepage en werd het woord “Home” vaak achterwege gelaten (en dus ook de H in de afkorting). Met alle nieuwe technieken en devices kwamen er steeds uitgebreidere Cross device Takeovers die op ieder device elke banner positie vulde. Sommige partijen zoals NU.nl gaven hier weer een unieke naam aan zoals de Radical Takeover.

Page Takeover formaten 2024

Takeovers komen voor in allerlei vormen en maten, maar voor desktop is de basis altijd twee skins aan de zijkant van een website. Deze wordt vaak aangevuld met een header (op maat voor een website of responsive), een Leaderboard of een Billboard. Wij zijn het grootste fan van de combinatie met het Billboard door het grote canvas en de bijbehorende mogelijkheden.

Voor mobiele devices werken we graag met zoveel mogelijk Rectangles gecombineerd, omdat die allemaal een mooi groot canvas hebben om jouw boodschap perfect in te communiceren.

Schrijf je in voor de inspiratie updates mailing!

Ontvang enkele keren per kwartaal een innoverende inspiratie update per email met gave cases, nieuwe technieken/formaten, slimme tips en nog veel meer!