HTML5 IAB banners en bannersets
Als banner studio ontwikkelen wij enorm veel HTML5 IAB banners en IAB bannersets. Door onze ervaring en skills weten wij het maximale uit een IAB banner te halen waardoor je campagne veel effectiever wordt. Hierdoor wordt ook meteen de investering in goede banners snel terug verdient.

Wat zijn IAB banners?

IAB banners zijn HTML5 banners in standaard, breedinzetbare formaten. Waar dit vroeger vaak kleine formaten waren zijn de meest gebruikte tegenwoordig een stuk groter. Zo worden er veel Rectangles (300×250, 320×240 of 336×280), Wide skyscrapers (160×600), Halfpage ads (300×600) en Billboards (970×250) ontwikkeld. Als men spreekt over IAB banners gaat het bijna altijd om non-Rich Media met alleen afbeeldingen, lettertypes, animatie en kleine bestandsgroottes.

Een IAB bannerset is, nogal overduidelijk, een set IAB banners. Veel bedrijven vertellen je dat een bannerset altijd formaat A, B, C en D heeft, maar dat is maar wat iemand er van maakt. Wij adviseren per doelgroep en doelstelling welke formaten we aanraden. Zolang je maar onthoud; meer is niet altijd beter, maar daar lees je onder aan de pagina meer over.

Dat IAB banners de standaard zijn wil niet zeggen dat je moet adverteren met simpele banners. Juist om op te vallen tussen het grote aantal IAB banners moet je impact maken met een mooi design, gave animaties en een uitmuntende afwerking. Met onze ervaring en skills weten we het maximale uit de specificaties te halen, iets wat je interne design stagaire niet voor elkaar gaat krijgen ;). Hieronder leggen we van alles uit over de mogelijkheden en geven we ook tips die je campagne resultaat positief kunnen beïnvloeden.

Premium IAB banners onder de 150kb

We zien enorm veel matige IAB banners op het internet en krijgen regelmatig te horen “meer was er niet mogelijk binnen de specificaties”. Bij DSlab gaan we hier vaak tegenin, omdat er in 9 van de 10 gevallen wel degelijk meer mogelijk was! Door onze ervaring, slimme werkwijze en creatieve trucjes halen wij het maximale uit een IAB banner en kunnen we vaak meer of betere content in een IAB banner verwerken dan je denkt. Opvallende (maar toch subtiele) animaties en interactie behoren binnen IAB ook gewoon tot de mogelijkheden. Heb je een leuk banner concept, maar ben je bang dat het niet kan binnen de specs? Leg je concept aan ons voor en wij geven je het antwoord.

Interactief banner voorbeeld op basis van muis beweging. Bekijk deze case!

Voorbeeld hoe subtiele animatie op kan vallen. Bekijk deze case!

Animerende of statische IAB banners

In 95% van de gevallen adviseren wij animerende IAB banners boven statische banners, omdat animerende banners gewoonweg beter opvallen. Hiermee willen we zeker niet zeggen dat een banner extreem moet animeren en flitsen als een kermis is, maar een animatie valt nu eenmaal beter op in een pagina die vaak vooral statische content heeft. Juist subtiele animaties kunnen het oog van de lezer trekken zonder irritant te zijn en als de boodschap dan óók nog eens interessant is ‘dan is een goed resultaat bijna vanzelfsprekend.

Statische banners raden we eigenlijk alleen op mobiele telefoons af waar men moet scrollen om alle content te lezen. Wanneer daar een statische banner tussen de content staat zul je deze in eerste instantie sneller zien als onderdeel van de pagina in plaats van als advertentie wat een voordelig effect kan hebben.

Interactieve HTML5 IAB banners

De scheidingslijn tussen IAB formaten en een IAB invulling is vaag, want met onze slimme werkwijze kunnen we zelfs binnen Google Ads (waar eigenlijk alleen IAB is toegestaan) muis interactie toevoegen aan een IAB banner terwijl interactie eigenlijk wordt gezien als Rich Media.
Vaak worden IAB formaten dan ook gewoon gezien als bepaalde afmetingen banners die zeer breed inzetbaar zijn, omdat veel websites daar advertentie slots voor hebben.

Wil jij innovatieve en doeltreffende IAB banners die zorgen voor interactie met je doelgroep? Laat ons jouw IAB bannerset ontwikkelen en ga voor maximaal resultaat!

Interactieve video banner in HTML5. Bekijk deze case!

Eenvoudige dynamische content o.b.v. datum kan al urgentie creëren. 

Dynamische data driven IAB banners

Wat geld voor interactieve IAB banners (zie hierboven) geldt ook voor dynamische IAB banners. Ook binnen systemen als Google Ads is het namelijk wel toegestaan om op basis van tijd/datum bepaalde content in je banner te laten zien wat een zeer positief effect kan hebben op de resultaten. Denk bijvoorbeeld aan het visueel aftellen in de banner wanneer een actie eindigd om urgentie te creëren en daarmee clicks en conversie.

Dynamische banners kunnen nog veel verder gaan mits het advertentienetwerk het toestaat. Denk aan dingen als dynamische content op basis van locatie, het weer, productfeeds, api koppelingen, etc.

Mobiele HTML5 IAB banners

Zorg dat jouw mobiele campagne goed presteert door kwalitatieve en opvallende mobiele banners in te zetten.Ondanks dat de specificaties voor mobiele IAB banners vaak wat strenger zijn is er toch veel mogelijk met unieke animatie en basic interactie. Met onze slimme werkwijze halen wij het maximale uit je mobiele IAB banners en gaan we samen voor een maximaal resultaat!

Wil je écht gaan voor innovatie en efficiëntie? Kijk dan ook eens naar mobiele Rich Media banners waarin de mogelijkheden bijna eindeloos zijn:

Ook voor mobiele IAB banners hebben we mooie voorbeelden. Bekijk deze case!

Programmatic IAB bannerset

Ook voor programmatic campagnes ontwikkelen wij innovatieve en goed presterende IAB banners die jullie zelf in kunnen zetten via allerlei netwerken en kanalen.
Hoe streng de specs ook zijn wij weten hier altijd het meeste uit te halen om tot de meest effectieve IAB banners te komen. Door veel ervaring en creatief denken weten we altijd iets gaafs neer te zetten voor jouw volgende programmatic display campagne.

Retargeting IAB banners

Als grote fans van retargeting campagnes ontwikkelen wij ook retargeting IAB banners van hoog niveau, zodat jij écht het maximale uit je campagne haalt.
Wij weten als geen ander hoe we doelgerichte en gepersonaliseerde retargeting banners ontwikkelen op basis van jouw website retargeting doelgroep lijsten die goed scoren op CTR én conversie. Combineer dit met perfect ingestelde retargeting campagne settings en ga voor goud!

Mooi voorbeeld hoe retargeting banners interactief kunnen zijn. Bekijk deze case!

Meer formaten is niet altijd beter

Wij zijn fan van de uitspraak “More isn’t always better” als het gaat om het aantal IAB banners in een bannerset. We krijgen regelmatig aanvragen voor grote sets (10+ banner formaten) en vragen dan wel eens waarom zoveel verschillende IAB banner formaten? Vaak is het antwoord “dat doen we altijd al” of “dat adviseert ons bureau” wat wij geen logische argumenten vinden.

Wij raden aan om alleen te gaan voor de best presterende formaten die geschikt zijn voor de devices waarop je wil adverteren. Waarom zou je bijvoorbeeld een 300×50 mobiele IAB banner inzetten als een 300×250 mobiele Rectangle veel beter presteert, qua inzet en productie net zo duur is en er genoeg inventory is om je doelgroep te bereiken?
Alleen als je tegen het plafond aan zit van de inventory op een bepaald formaat kunnen we begrijpen dat je meer formaten moet gaan inzetten.

Ja je leest het goed, als banner studio adviseren wij dus regelmatig MINDER verschillende banners in een set in te zetten wat weer scheelt in de productiekosten. Iets wat de meeste reclame en marketingbureaus niet zullen doen.

Bespaar niet op IAB banners

We zien vaak dat bedrijven veel geld investeren in een display banner campagne en dat er zoveel mogelijk geld naar het campagnebudget moet terwijl de banners zo goedkoop mogelijk moeten zijn. De uitspraak “de plank volledig misslaan” past hier perfect bij en wel om de volgende reden: met kwalitatieve banners behaal je nou eenmaal betere resultaten (en het straalt ook nog eens de kwaliteit van je bedrijf/merk/product uit). Dus stop bijvoorbeeld 5% van je campagnebudget extra in banner productie en met wat geluk krijg je er wel 40% meer resultaat voor terug! Onder de streep kom je dus vaak goedkoper uit per click / conversie!

Zie een goede set IAB banners als het type autoband onder je Ferrari. Met een dunne en goedkope band kun je nooit het maximale uit je Ferrari halen. De investering in banners zorgt hiermee dat je volledige campagne investering meer waard wordt.

IAB banner formaten 2021

IAB banners zijn er in vele vormen en maten en terwijl iedereen uitlegt welke IAB formaten het meeste worden gebruikt, leggen wij graag uit welke formaten wij aanraden omdat ze over het algemeen het beste presteren:

  • Desktop IAB banner formaten
    • Top formaten: 970×250, 300×600, 336×280, 300×1050, 970×90
    • Goede formaten: 728×90, 300×250, 160×600
  • Tablet IAB banner formaten
    • Top formaten: 336×280, 728×90, 300×250
    • Goede formaten: 320×240. 300×600
  • Mobiele IAB banner formaten
    • Top formaten: 300×250, 320×240, 320×480
    • Goede formaten: 300×100 of 320×100

De volgende formaten raden af: 468×60 (banner), 234×60 (half banner), 250×250 (square), 200×200 (small square), 180×150 (small rectangle).

Check ook deze pagina’s met voorbeelden:

Interessant, right?

Wil je meer info, een inspiratie sessie of zin in een gratis kop koffie? Contacteer me via dit formulier of bel (+31) 085 303 7178.
Dan kijken we samen hoe we dé kans die je krijgt om je doelgroep te overtuigen met advertising perfect kunnen benutten.

Bosse Zaal
Strategic Account Manager

Schrijf je in voor de inspiratie updates!

Ontvang leuke inspiratie updates met vernieuwende cases en slimme tips, maar blijft ook op de hoogte van onze acties.

Cookie instellingen

Wie optimaal van onze website gebruik wil kunnen maken moet onze cookies accepteren. Je kunt hieronder instellen wat je wel en niet wil accepteren:

Wie wil er nou niet meer van de meest interessante content? Met Analytics weten wij hoeveel bezoekers we hebben en waar de interesses liggen om je in de toekomst nog beter te helpen met juiste content.
We maken gebruik van partnertools om onze website optimaal te laten presteren in het belang van jou als bezoeker.
required
 
 
Wie lust er nou geen cookies? Zelfs je browser heeft ooit honger dus laat hem ons voeden met wat lekkers :)